Vijenac 310

Glazba

GLAZBOSKOP

Preminuo Sotir Spasevski

Preminuo Arturo Sergi

slika


Tenor Metropolitan Opere Arturo Sergi preminuo je 3. siječnja u osamdesetoj godini. Prvi je put nastupio u navedenoj slavnoj opernoj kući 1963. ulogom Grigorija u Borisu Godunovu te redovito sudjelovao u brojnim opernim projektima Metropolitana sve do 1984. godine. Debitirao je davne 1954. u Wuppertalu, a potom nastupao u nizu opernih ostvarenja slavnih gradova operne produkcije, primjerice Covent Gardenu, Hamburgu, Frankfurtu, Kölnu i Bayreuthu. Nakon umirovljenja 1970. predavao je na University of Texas u Austinu, no ubrzo se opet vratio opernoj pozornici. Posljednju interpretaciju darovao je gledateljima i slušateljima u Wichita Grand Operi prije nepune dvije godine. Važno je još spomenuti da je Arturo Sergi 1990. utemeljio International East West Music Academy u Altenburgu u Njemačkoj, svojevrsnu instituciju čija je osnovna misao vodilja povezivati glazbom suprotne svjetove (u različitim oblicima).


Američki Wagner


slika


Washington National Opera priprema izvedbu cijeloga Wagnerova Prstena Nibelunga, koju će ostvariti u koprodukciji s Operom San Francisca. Autorica je projekta Francesca Zambello, kojoj se u osmišljavanju i realizaciji ciklusa pridružio Placido Domingo. Premijera prvoga dijela tetralogije, Rajnina zlata, najavljena je za 25. ožujka ove godine, a bit će u Washingtonu. »Franceskine su produkcije uvijek lijepo uravnotežene između intimnosti karaktera i dramskog zamaha, a mislim i da će sjajno uporabiti simbole Amerike«, navodi Domingo, generalni direktor Washingtonske opere. »Kao svako Wagnerovo remek–djelo, Prsten je uvijek suvremen te nam govori i danas. Surađujući s Placidom Domingom, iznašli smo termin američki Prsten te se koristimo američkom povijesti, mitologijom, ikonografijom i krajolicima da bismo postavili opere«, objašnjava Francesca Zambella. Izvedbama svih četiriju opera ravnat će dirigent Heinz Fricke.


Wiener Festwochen

Intendant Luc Bondy i član bečkoga poglavarstva zadužen za kulturu Andreas Mailath–Pokorny predstavili su u prosincu prošle godine program glazbenoscenskog festivala Wiener Festwochen, koji će se održati od 12. svibnja do 18. lipnja 2006. U nešto više od mjesec dana trajanja festivala izredat će se bogata događanja, uglavnom temeljena na raznovrsnim dramskim predstavama. Europske zemlje, Kina, Japan, Južnoafrička republika i SAD zastupljene su s ukupno 22 scenske produkcije, kojima festival tematski propitkuje Unutarnji prostor individualnog iskustva. U središtu glazbenoga programa festivala bit će tri opere W. A. Mozarta, Čarobna frula pod ravnanjem Daniela Hardinga, a u režiji Krystiana Lupe, zatim Cosi fan tutte, koju će postaviti dirigent Daniel Hardinga i redatelj Patrice Chéreau te naposljetku Zaide pod dirigentskim vodstvom Louisa Langréea i u režiji Petera Sellarsa. Svojevrstan suvremeni glazbeni komentar jubilarne godine ponudit će Olga Neuwirth djelom Don Giovannijev kompleks. Poznati solisti međunarodne glazbene scene, primjerice Rudolf Buchbinder, Maurizio Pollini i Alfred Brendel te niz svjetski poznatih orkestara i dirigenata, sudjelovat će u programu festivala. Pored obilježavanja Mozartova jubileja, dio programa bit će posvećen i obilježavanju stote obljetnice rođenja Dmitrija Šostakoviča.


Izložba o Mozartovu Rekvijemu

Austrijska nacionalna knjižnica u Beču za početak je Mozartove obljetničke godine pripremila izložbu o jednoj od njegovih najglasovitijih skladbi. Jasno, riječ je o Rekvijemu, koji autor nije uspio dovršiti, ali je to za njega i u njegovoj maniri učinio Mozartov učenik Franz Xaver Süßmayr. Danas postoje dva rukopisa ovoga djela, takozvani radni s Mozartovim djelom i dodatnim taktovima Josefa Eiblera, kojemu je prvome povjeren dovršetak partiture, dok je drugi rukopis završeni Rekvijem sa Süßmayrovim dodacima. Izložbu naslovljenu Mozart. Rekvijem. Izvorna partitura, na kojoj su izloženi izvorni rukopisi partitura u kontekstu vremena u kojem su nastali, osmislio je scenograf i kostimograf Christof Cremer, a može se razgledati do 29. siječnja.


Najizvođeniji mjuzikl na Broadwayu


slika


Fantom iz opere Andrewa Lloyda Webbera proslavio je ovoga mjeseca 7486. izvedbu i time zaslužio naslov komada koji je igrao najdulje u povijesti Broadwayja. Prvi je put izveden na pozornici londonskog Her Majesty’s Theatrea 1986, dok je brodvejski život započeo u siječnju 1988. Iste je godine Fantom osvojio sedam nagrada Tony, među ostalima i za najbolji mjuzikl. Na Broa-dwayju ga je gledalo gotovo jedanaest milijuna ljudi, a zaradio je rekordnih šesto milijuna dolara. Mjuzikl je dosad bio postavljen u 119 gradova u 24 zemlje diljem svijeta i najuspješniji je showbusiness–pothvat u povijesti, koji je vidjelo više od osamdeset milijuna ljudi. S više od 65 tisuća izvedbi diljem svijeta zaradio je ukupno 3,2 milijarde dolara. I samu je autoru bilo pomalo nevjerojatno promatrajući kako uspjeh mjuzikla raste iz dana u dan. »Moram priznati, kad sam vidio kako Mačkama ide, svim sam prijateljima rekao: ‘shvaćate da se ovako nešto više nikad neće dogoditi’, a onda se dogodio Fantom.«


Priredila Mirta Špoljarić Smolić

Vijenac 310

310 - 19. siječnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak