Izložba provokativna naslova Još moderne! u pariškom Cité de l'Architecture et du Patrimoine propituje modernitet suvremene brazilske arhitekture. Marc Mimram dizajnirao je postav koji gradi virtualni most između Francuske i Brazila te ističe francusku participaciju na Bijenalu arhitekture u Sao Paulu, što se tradicionalno održava u Niemeyerovu paviljonu u parku Ibirapura. Pariška izložba organizirana je u tri, postavom jasno diferencirane sekcije: crno–bijele niše rezervirane su za majstore (Roberto Burle Marx, Lina Bo Bardi, Lucio Costa te iznad svih Oscar Niemeyer), drugi dio čini bogat pregled njihovih sljedbenika s naglaskom amblematskog opusa Mendesa de Roche, a treći je kolorirana galerija suvremenosti sa više od sto ostvarenja različitih tipologija — stanovanje, javne zgrade i gradski prostor, čiji su autori Rosa Glena Kliass, Marcio Kogan, Andreade Morettin, Gustavo Penna, Procter Rihl i drugi. Izložba postavlja mnoga pitanja i otvara debatu o tome što je preostalo od herojskog modernizma koji je brazilsku arhitekturu proslavio u svijetu, koliko je na njega utjecala globalizacija i kakvi su izgledi za budućnost. Izložba je postavljena do 15. siječnja 2006.
Proširenje muzeja Ordrupgaard
U Klampenborg–Charlottenlundu, sjevernom ozelenjenom pregrađu Kopenhagena, nedavno je završeno proširenje muzeja Ordrupgaard prema zamisli Zahe Hadid, koja je nakon dugogodišnje suše s realizacijama sada ušla u najplodnije razdoblje i svakih nekoliko mjeseci dovršava/otvara neko novo ostvarenje. Dograđeno krilo, kojim je površina muzeja podvostručena, udomljuje izložbene prostore, foajee i različite javne sadržaje, a vanjsko lice u tamnosivom betonu prorezano je staklenim stijenama, tako da se galerija projicira u okolni park poput tunela. Volumen zdanja meko moduliranim obrisom uspostavlja prisniji odnos s kontekstom, a način na koji korespondira sa starom zgradom muzeja i susjednim prirodnim okolišem priziva, jasno na suvremeniji način, obličje muzeja Louisiana, koji se nalazi sjeverno od Kopenhagena i poznat je upravo po posebnu odnosu prema vrtu i krajoliku u koji je položen.
Obnovljena »Rassegna«
Dvadeset šest godina nakon osnutka i tri godine nakon prestanka izlaženja ponovno je s brojem 80 pokrenuta »Rassegna«, talijanski časopis monografskoga karaktera s glavnim urednikom Françoisom Burkhardtom, koji je najavio »identifikaciju serije fokalnih točaka koje mogu sugerirati nove pravce arhitektonske prakse« na način da se suvremene top–teme filtriraju putem kritičke interpretacije prošlosti. Obnovljeni broj pod naslovom Arhitekt kao pronalazač sa Le Corbusierom i Buckminsterom Fullerom kao velikim inventivnim majstorima i izborom suvremenih ostvarenja (Toyo Ito, UN Studio, Rem Koolhaas, Shigeru Ban, Herzog & de Meuron, Renzo Piano/RPBW) pokazuje kako »u današnjoj arhitekturi inovacija nije povezana s jasno definiranim stilom; ona je rezultat slobodne asocijacije tehničko–konstrukcijskih načela što u potpunosti redefiniraju arhitektonsku pojavnost«.
Big Ben u Veneciji
Posjetitelji Venecije iznenađeni su neobičnom prisutnošću Londona u najljepšem gradu na svijetu. Naime znamenita londonska ikona, Big Ben, odnosno njegova slika na velikom zaštitnom skrinu, prekriva jednako znamenit toranj sa satom na Piazzi San Marco na kojem su u tijeku restauratorski radovi. To je već treće uprizorenje nekoga slavnog tornja na isti način — prije Big Bena bili su postavljeni divovski posteri Kosog tornja iz Pise i pariškog Eiffelova tornja, a slijedit će i drugi poznati tornjevi. Akcija koju je Oliviero Toscani osmislio kao posvetu najslavnijim svjetskim tornjevima, osim što privremeno skriva od pogleda poznati venecijanski znamen, istovremeno podcrtava njegovu važnost u slici grada. Radovi u unutrašnjosti već su završeni, a sada je u tijeku obnova arhitektonskih i dekorativnih detalja na pročelju. Očekuje se da bi sljedećega proljeća toranj trebao ponovno zablistati u punom sjaju sa svojim mramorom i štukaturama, lavom sv. Marka, kipom Djevice s djetetom, mozaicima i, jasno, satom.
Vinko Penezić
Klikni za povratak