Vijenac 307

Likovnost

Monografija

AKTUALNOST UNATOČ ODSUTNOSTI

Iva Körbler, Damir Tripar, Pučko otvoreno učilište Poreč, 2005.

Monografija

AKTUALNOST UNATOČ ODSUTNOSTI


slika


Iva Körbler, Damir Tripar, Pučko otvoreno učilište Poreč, 2005.


Bijela reljefna slova na gustoj crnoj pozadini. Dojam iskričava blistanja i čudan osjećaj topline. Otvaramo monografiju široj javnosti relativno nepoznata autora Damira Tripara, rano preminula porečkog slikara (1971–1998). U bogatu dvojezičnom (hrvatsko–engleskom) izdanju linearno su uklopljeni slojevit kritički tekst, pregledno potpisane slike radova, autorovi dnevnički zapisi, kao i bilješke prijatelja o Damiru. U istančano profiliranu grafičkom oblikovanju, nenametljivu, ali prepoznatljivu rukopisu CCN–images/Sandro Đukić, zajedno teku umjetnička i životna biografija. Dočekuju nas crno–bijela fotografija apstrahirana sadržaja iz autorova dnevnika, s ozračjem osamljenosti i porukom životnosti. I: »Istina je ružna. Umjetnost imamo zato da ne bismo propali zbog istine« (F. Nietzsche). Iscrpni dijaloški tekst likovne kritičarke Ive Körbler otvara zgusnute simboličke i metafizičke poruke, svjetlost/tamu umjetnosti i života posredovanu radovima u pretežno kombiniranoj tehnici te ugljenu na papiru. Kronološki iščitavamo tragove i ekspresiju ruke koja intenzivno osjeća svijet, uzbudljivim ritmom transformira krhke intimne doživljaje u jake, humane i egzistencijalne poruke. Gusto i teško — nježno, na papiru. Ambivalentna tematika Gavran, Glava, Zvona, Stolica... uronjena u ironiju i grotesku sugerira dihotomiju — ja i okolina / bivanje i odsutnost. Dvojnost–dvojbenost transponirana je sirovim govorom medija, ekspandirajućom mrežom linijskih i kromatskih znakova koji osvajaju prostor, a ujedno u njemu ostaju zarobljeni.


INTIMNE ŠIFRE VLASTITOGA SVIJETA

Umjetnička vizija problematike inside–outside istražuje likovnu narav forme i sadržaja, kao i esencijalno tkivo znakova–značenja. Ekspresivni vitalizam izvodi se varijabilno, u blizini različitih utjecaja (transavangarda, slobodna apstrakcija...) sve do ojačavanja redukcije te pročišćena izraza primarnih poruka. Triparov izričaj razvio se unutar osobne kozmogonije/mitogeneze, koja se, kako navodi autorica monografije, referira na grčku, rimsku civilizaciju, europsko moderno pjesništvo i filozofiju. »Neveliki opus koji je iza njega ostao sačuvan jasno pokazuje da je riječ o velikom slikarskom talentu, o rijetkoj moći apstrahiranja bitnih elemenata i simbola pojavnog svijeta i njihova ulančavanja u osobni kontekst.« Značajke Triparova rada — »slojevitost, osjećajnost, prava metafizička dimenzija i sinestetičke kvalitete«, istaknute na početku teksta, argumentirano se provlače i umrežuju u cjelovit autorski prikaz. Autorica monografije pomno analizira umjetnikov razvoj od prvih izložbi i radova na Accademia di belle arti u Veneciji te završetka studija u Napulju, korelirajući promjene unutar pojedinih ciklusa s tadašnjim umjetničkim kretanjima i okolnom likovnom scenom.

U gustoj slikovnoj građi izdvaja se neokonceptualni work in progress, ujedno diplomski rad iz 1994. Bez naziva, otisak ljestava u prahu na podu okomito prekinut daskom, denotira suvremeno intoniranu temu vječnosti i granica, zemaljske malenosti i nebeskih širina. »Da je Damir danas među nama, sigurna sam kako bi njegovo slikarstvo bilo prisutno na svim respektabilnim skupnim izložbama i autorskim koncepcijama, jer je po svojem umjetničkom senzibilitetu bilo ‘malo ispred’ devedesetih godina.« Iz današnje perspektive uočljiva je bliskost estetike s radom mlađega riječkog umjetnika Igora Eškinje (Bez naslova, ugljen na zidu i podu, 2003). Idejna srodnost s Pisanjem/brisanjem knjige života, posljednjim radom Siniše Lenca (Rijeka, 1971 — Oxford, 2003) za kojeg je autor rekao: »To ti predstavlja čovjekov mozak to jest život... sve se vrti, uvijek isto... nekad sporije, nekad brže, no sve je u redu dok lanac ne pukne...«

A kad lanac pukne, ostaje djelo, u fenomenu Tripar i Lenac sintetizirano u publikaciju, koja barem djelomično produljuje vrijeme do zaborava i potpune odsutnosti.


Ksenija Orelj

Vijenac 307

307 - 22. prosinca 2005. | Arhiva

Klikni za povratak