Vijenac 305

Likovnost

Stalni postav Sacred Silver and Stained Glass Gallery, Victoria and Albert Museum, London

Veličanstvena škrinja

Stalni postav Sacred Silver and Stained Glass Gallery, Victoria and Albert Museum, London

Veličanstvena škrinja


slika


U utorak 22. studenog u Muzeju Victoria and Albert u Londonu svečano je otvoren stalni postav religijskih predmeta od dragocjenih metala i vitraja nazvan: Sacred Silver and Stained Glass Gallery. Izložbu je otvorio oksfordski biskup preuzvišeni Richard Harries u nazočnosti brojnih uzvanika, među kojima su bili predstavnici različitih vjerskih zajednica. Izloženi su najvažniji primjerci sakralne umjetnosti od ranoga srednjeg vijeka do danas iz zbirke toga najvećeg muzeja primijenjene umjetnosti na svijetu, uz dodatne eksponate koji su iz crkvenih zbirki na dugi rok posuđeni muzeju. Otvaranje galerije u koju je utrošeno više od milijun i pol funti iznimno je važno za promidžbu hrvatske umjetnosti, jer je jedan od najistaknutijih eksponata replika relikvijara, škrinje sv. Šimuna bogoprimaoca iz Zadra. To je jedan od prvih i svakako najveći izložak koji posjetioci vide pri ulazu u galeriju. Škrinja je podignuta iznad vitrine sa srebrnim relikvijarima, a dramatično je u podnožju osvijetljena crvenim svjetlom koje simbolizira krv svečevu. Drvena škrinja obložena iskucanim i pozlaćenim srebrom vjerna je kopija izvornika koji je kraljica Elizabeta, žena kralja Ludovika I Velikog, naručila da bi se u njoj pohranilo tijelo sv. Šimuna. Original je djelo zlatara Franje iz Milana (1377–1380) i Tome Martinova iz Zadra (1497), a vjernu je kopiju u 19. stoljeću izradila britanska tvrtka Elkington. Ovo je jedina kopija koja se nalazi u postavu, ostalo su originali, među kojima je uz pokaznicu iz 1705. majstora Johanna Zeckela izložena spektakularna Biblija, za koju je srebrne bogato ornamentirane korice izradio Rod Kelly, jedan od najvažnijih britanskih zlatara. Za postav je zaslužan poznati britanski dizajner John Ronayne koji je sofisticiranim sustavom rasvjete postigao da s ulaskom u galeriju posjetitelji stječu dojam da se nalaze u brodu katedrale koja je utonula u svjetlo vitraja nastalih od 12. do 20. stoljeća.


Flora Turner–Vučetić

Vijenac 305

305 - 24. studenoga 2005. | Arhiva

Klikni za povratak