Vijenac 305

Glazba, Kolumne

OD KONCERTA DO KONCERTA

Ton od paučinasta zlata

Sveplanetarna zvjezdana prašina Letonca Mische Maiskoga, posljednjoj je (Dešpaljevoj) Cellomaniji priskrbila dodatno pojačan štih glamurozne svečanosti glazbe

Ton od paučinasta zlata

slika


Sveplanetarna zvjezdana prašina Letonca Mische Maiskoga, posljednjoj je (Dešpaljevoj) Cellomaniji priskrbila dodatno pojačan štih glamurozne svečanosti glazbe


»U finom stanju duha i uha«, kako to svojoj Cellomaniji kao izvornom hrvatskom proizvodu s razlogom tepa Valter Dešpalj, protekao je rani koncertni studeni na podiju Velike dvorane Lisinski. A kako i ne bi kad se najprije uz prvo hrvatsko gostovanje Danskoga nacionalnoga simfonijskog orkestra (6. studenoga), u čudu najodnjegovanije skrbi za ton od paučinasta zlata i sjaja, a sa sjecišta sveglazbene/sveglazbeničke mudrosti, oglasio i izvanredno jednostavan, a izvanredno profinjen glasovir Norvežanina Leifa Ovea Andsnesa, kao novi prinos umjetničke mladosti u zrcalu starinski svježe i postojane škole od tisuću i jedne pijanističke noći. Sveplanetarna zvjezdana prašina Letonca Mische Maiskoga, pak, posljednjoj je (Dešpaljevoj) Cellomaniji (12. studenoga) priskrbila dodatno pojačan štih glamurozne svečanosti glazbe, u kojoj se muziciranje uz ton uglavnom visoke izvedbene kakvoće iznova prikazalo kao jedino važeće pravilo svake, malo je reći, dobro ugođene lakoće sviračkoga postojanja. I zato je po svim linijama neka i različitih slušateljskih senzibiliteta i bilo moguće, siguran sam, doživjeti puninu Andsnesove poetično smirene vizije Beethovenova 3. glasovirskoga koncerta u c–molu, a prirodan, nimalo aristokratski udaljen, a gospodski blizak ton od paučinasta zlata, u stopostotnome je karatnome sjaju plovio po kajdama malo bečkoga klasika, malo bonskoga vizionara. I baš kao u kakvoj najkući bez suvišnih ukrasa, a s ukrasima kakve svaka stilski prepoznatljiva gradnja mora imati, Andsnesov je Beethoven u protoku ljupka trostavačja s naznakama (i) mladoromantičnih vrtnji za istup solo–klavira u pjesmi bez riječi pri ulazu u središnji Largo, na idealno izbalansiran zvukoliki obrazac propitkivao odgovore orkestra u tonski jednako plemenitoj (posebno gudačkoj) artikulaciji ansambla danskoga radija na čelu sa simpatično nespretnim, a vrlo, vrlo muzikalnim i djelotvornim dirigentskim ekstremitetima Thomasa Dausgaarda. O pojedinostima u cjelini skladnih suglasja gotovo je stoga i nepotrebno govoriti, a slušati odjek zvonko mekih sola u istome tuttiju gotovo imperativ doživljaja za dugo sjećanje. Na sličan su način, a u prilici prvoga upoznavanja s Danskim simfonijskim orkestrom pri nacionalnoj radiostanici, odzvonile i izvedbe Schumannove 2. simfonije u C–duru, odnosno uvertire Yrsa najistaknutijega danskoga romantičara Johanna Petera Emiliusa Hartmanna s početka koncerta. Zaodjenuvši se ruhom sočna dramatskoga sloga s lirskim protupomakom, danski je sastav predvođen energičnom kretnjom dirigenta Dausgaarda i nakon osamdesetogodišnje tradicije, a sa zamahom nove europske turneje o dvjestotoj obljetnici rođenja bajkovita Andersena, potvrdio status vodeće orkestralne skupine svoje zemlje, pripremivši tako prostor najprije za Andsnesov ton od paučinasta zlata, a zatim i za onaj u žestokoj teatralnosti s pokrićem, Mische Maiskoga. A u upravo pobožnoj tišini zatamnjene dvorane očekujući prvi solistički istup Rostropoviča našega doba, brojna je zagrebačka publika na kraju i dočekala čudesna jedva čujna zavjetna pianissima iz Kol Nidrei Maxa Brucha, istodobno ne mareći odveć za nonšalantnu tonsku preigranost majstora Maiskoga, a uz rondo–kajde Dvořaka i vatreno–obrednoga plesa iz baleta Ljubav čarobnica Manuela de Falle. Mischa Maisky u djelićima je najvišega, larpurlartističkoga stupnja muziciranja podlegao osveti lijepa tona, gdje iskliznuća u hrapav odzvuk upozoravajuće podcrtavaju maksimu o ljudskoj nesavršenosti i najsavršenijih na listi svih umjetnika. Po naravi (instrumentalne) stvari i jedna dimenzija uvijek istoga zvuka i tona u Cellomaniji 2005. kao ansamblu violončelista zadarskoga festivala Strings Only, na svoj je način, u obradbama Valtera Dešpalja, pridonijela stanovitoj suhoći tuttija u minijaturnim solima bez pripadajuće sveorkestralne boje. Baveći se pritom sobom i svojom pojavom što zrači, Mischa Maisky svirao je i sjajno i manje sjajno, a ton od (židovskoga) postanka svijeta na Bruchov uzorak eterično se sljubio s kantabilnim intermezzom Rusa Čajkovskoga i Francuza Laloa. S druge strane medalje, Dvořakov i De Fallin pokret precizno određenih ritamskih zapisa bez izvedbenoga metra i daha ad libitum, nevjerojatno, ali istinito, zvonio je i nemirnijom interpretacijom, s robusnim potezom Maiskoga na svakako ne uvijek besprijekorno postavljen i oblikovan ton. Ali i to je valjda dio godina opasnoga življenja uz violončelo kao najljudskiji glas od gudačkoga glasanja, po kojemu i karizmatični Maisky, ali i Dešpaljomania/Cell-omania kao ekskluzivna glaz-benička kasta, zalijevaju sokove zaštićenih mirisa. Dva gurua u slici skupnog nastupa za prvu Bachianas Brasilieras Heitora Ville–Lobosa, zorna su potvrda fina stanja duha i uha Maiskoga kao središnje osi i Dešpalja kao samozatajna, a sveprisutna pobočnika za opću čelomaniju hrvatske, slovenske i austrijske studentske i poslijestudentske mladeži. Čelistički original s kraja koncertne večeri upotpunila je i uvodna skladba Milonga para Jorge Luis Borges iz pera Igora Kuljerića. Razlivenom bojom i ritmičkom križaljkom prikrivši prepoznatljivost običajnoga plesa s tepiha crvenih noći Buenos Airesa, Kuljerićev ton u asocijativnome opisu milonge kao (borhesovski voljene) podvrste tanga, tužna je misao koja se (ne) pleše, a registar duboko intonirana instrumentarija s pridjevkom harfe (Vlasta Hribar) pojačava tamu dramatskoga naboja u zajedništvu posebno odnjegovana muziciranja.

Vijenac 305

305 - 24. studenoga 2005. | Arhiva

Klikni za povratak