Koreografija na normativnom testu
Ono što Željka Sančanin uspijeva jest emotivna distanca, odvojenost od vlastita tijela kojim manipulira na čisto tjelesnoj razini da bi eventualno stvorila nekakav znak, koji može i ne mora imati ličnost
Željka Sančanin istaknula se u mlađem naraštaju plesača i koreografa, najprije djelujući unutar autorske grupe Oberyu, da bi se samostalno prvi put pojavila na Platformi mladih koreografa 2001. sa zanimljivim solom Mjesta po kojima...Od tada radi i samostalno i pod imenom k.o. / kombinirane operacije, s istom skupinom autora (Saša Božić, Andrej Vučenović). Razlog je njezinoj posebnosti ponajprije pokret, potpuno individualiziran i virtuozan u jednostavnosti i dosljednosti, razlikujući se tako od pokreta većine hrvatskih plesača bogatijih tehničkom vje-štinom i vokabularom, što ipak uvijek ostaju isti. Jednako tako ona, djelujući unutar k.o–a, među rijetkima u svom poslu, plesu pa onda i kazalištu uopće pristupa fenomenološki. Tim se pristupom poslužila kao temeljem u posljednjem solu, izvedenu u ITD–u 7. studenog 2005, naziva Solo: Ciklus, koji je dio međunarodnoga projekta O radu, gdje je koreografija na normativnom testu, ispisujući esej u pokretu, bježeći iz umjetničkog u znanstveno područje, ukoliko uopće postoji crta između njih. Prostor izvedbe zato je sterilan, sivo–crn, eksperimentalan ili radni, ogledala su na zidu nasuprot publici koja se reflektira da bi bila prisutna u prostoru ispitivanja. Ono što Željka Sančanin uspijeva jest emotivna distanca, odvojenost od vlastita tijela, kojim manipulira na čisto tjelesnoj razini da bi eventualno stvorila nekakav znak, koji može i ne mora imati ličnost.
O radu čini niz započetih motiva, razvijenih u potpuno besmislenu smjeru, potičući gledateljeve pretpostavke, oni se ponekad ponavljaju, ali bez vidljiva reda i razloga, čiste su fizičke radnje koje se opiru značenju. S druge strane oni mogu biti skup nekih malih plesnih rečenica, zapravo bogatih sadržajem, što s aktivnošću gledatelja postaje u početku zanimljivo, a s vremenom naporno iskustvo. Taj je napor rezultat nastojanja održavanja gledateljeve pozornosti. U svakom trenutku pojmljivosti viđenog taj se osjećaj gubi i izmiče nadzoru te izaziva frustraciju. Neki su motivi pre-poznatljivi u smislu spomenuta specifičnoga tjelesnog jezika autorice, prizivajući postojeće ra-dove, prateći tijek misli, demonstriranjem toga i različitih mogućnosti koreografskog procesa poput ponavljanja, brojnih započinjanja, postupnih razvijanja, obrtanja i slično. Kao što nije moguće definirati pravilnosti na tijelu, one nisu uočljive ni na razini zvuka, koji se pojavljuje nasumično, a ni svjetla (dizajn Aleksandar Čavlek), prostornog rasporeda, dinamike...Suh istraživački rad ipak je fiksiran, samo se doima radnim, strukturiranim na licu mjesta, pri čemu su jaki, dramaturški nabijeni trenuci jednako tretirani kao i oni lakši. Osim toga, apstraktan pokret samo se tako pretvara u konkretnu radnju, na primjer trljanja mišića, ali u ovom slučaju ne postoji ni apstraktno ni konkretno, sve je varka koja se zbiva u percepciji, jer Željka Sančanin manipulira temeljima shvaćanja plesnoga, kazališnog, odnosno svakodnevnog jezika. Zaista je dobiven korektan znanstveni rad o radu.
Jelena Mihelčić
Klikni za povratak