Vijenac 305

Književnost

Novinarstvo

12 lakočitljivih priloga

Stjepan Malović, Medijski prijepori, Izvori, Zagreb, 2004.

Novinarstvo

12 lakočitljivih priloga


slika


Stjepan Malović, Medijski prijepori, Izvori, Zagreb, 2004.


Hrvatski su mediji tek naizgled banalna tema rasprave: čini se da o njima najlakše raspravljaju oni koji ih i konzumiraju, pa stoga nije čudno da su, uz sport i film, mediji ono područje o kojem svatko iznosi svoj sud vjerujući da je upravo on ispravan i obvezujući. O medijima se, dakako, može govoriti i na ponešto višoj razini, iako su postojeći znanstveni priručnici nedostatni i govore o tome da stručno bavljenje svijetom medija kvalitativno i kvantitativno još ne doseže zapadnu produkciju. Jedna od novijih knjiga iz toga područja zbirka je tekstova (pretežno znanstvenih radova i konferencijskih izlaganja) Stjepana Malovića, u kojoj se autor bavi različitim aspektima hrvatskih medija: od valorizacije suvremenih medijskih trendova do znanstvene analize komunikacijske teorije.


Čitko i pristupačno

Knjiga se sastoji od dvanaest tekstova, koji na svojevrstan način čine presjek medijske tematike u posljednjih šest godina i obuhvaćaju problem tranzicijske medijske scene, spregu medija i političke elite, kontroverzije vezane uz vlasništvo nad medijima te raznovrsne medijske manipulacije. Iako vrlo čitka i pristupačna svim čitateljima, knjiga je ujedno sveučilišni udžbenik namijenjen studentima novinarstva, upravo onoj populaciji koju se često proziva zbog neobrazovanosti, površnosti i nepoznavanja struke. Je li to doista tako i hoće li ovaj priručnik/udžbenik pridonijeti kvalitetnijem obrazovanju tog utjecajnog društvenog kadra, pitanje je za opsežniju raspravu. Svrha knjige mogla bi također biti u obrazovanju čitateljstva, koje ionako malo zna o medijima, odnosno percipira ih zdravo za gotovo ne razmišljajući odveć o medijskim mehanizmima i suptilnoj mašineriji koja stoji iza svake novinske, radijske ili televizijske politike.

Malovićevi tekstovi uglavnom su okupljeni oko dvije ključne teze s kojima se lako složiti. Prvo, demokratske promjene ne znače automatski i slobodu medija. Promjene nastale nakon rušenja komunizma i izbora 2000. nisu istodobno značile i radikalan pomak prema demokratizaciji medija, što zbog represivnosti režima, što zbog sluganske naravi dijela novinara koji su ulogu medija i dalje nastavili shvaćati kao promicanje stajališta vladajuće elite. U tom je smislu odnos politike i medija vrlo blizak stajalištu Chomskog da masovni mediji nužno odražavaju interese moći. Drugo, novinari bi trebali predstavljati interese civilnoga društva u javnosti, zastupati građanske vrednote, a interes za senzacijama i dobiti zatomiti u ime objektivna i nepristrana izvještavanja.


Nepovjerenje u medije

No, kako istraživanja pokazuju, u cijeloj jugoistočnoj Europi građani pokazuju iznimno nizak stupanj povjerenja u medije, što dovoljno govori o problematičnu medijskom okružju u kojem živimo. Kad je o kvaliteti novinarstva riječ, simptomatično je da pad profesionalizma u medijima nije ekskluzivno hrvatski, nego i svjetski fenomen. Nedostatak povjerenja u informaciju, nestanak ozbiljnih dnevnih novina, potpun izostanak kriterija te medijske afere s novinskim kućama koje drže sumnjivi vlasnici s Djevičanskih Otoka, slika su suvremenoga medijskog prostora. U tom smislu hrvatski mediji odražavaju stanje u hrvatskom društvu: infotainment i vulgarna masovna zabava, naslovi koji zamjenjuju tekst koji se više ionako ne čita, njegova su osnovna obilježja. Malović u knjizi dotiče širok raspon tema, a iako i sâm ponajprije novinar, kritizira to zanimanje, uglavnom ističući poražavajuće malen broj vrhunski obrazovanih novinara. Kao što je već rečeno, situacija nije posve jednostavna: s jedne je strane golema moralna odgovornost novinarske profesije, u kojoj prijetnje, zastrašivanja i ubojstva nisu rijedak slučaj; s druge je pak strane želja za samopromocijom i jeftinim senzacionalizmom, te poslušnost vladajućoj eliti. Autor u dvanaest lako čitljivih priloga uspijeva ocrtati glavna obilježja medijskoga stanja u Hrvatskoj u posljednjih nekoliko godina te ukazati na inicijative koje bi promijenile postojeće stanje. Teško je vjerovati da će do korjenitih promjena zaista i doći, no već i sama rasprava nekakvo je polazište — u srži medija koncept je komunikacije, a on je u Hrvatskoj već odavno ustupio mjesto beskonačnim solilokvijima.


Tonči Valentić

Vijenac 305

305 - 24. studenoga 2005. | Arhiva

Klikni za povratak