Vijenac 303

Film

KINO TUŠKANAC

VAŽNO JE SALUTIRATI

Uvijek sugestivno usredotočena mračna kamera Karla Freunda hvata svu silu dojmljivih detalja

VAŽNO JE SALUTIRATI

slika


Uvijek sugestivno usredotočena mračna kamera Karla Freunda hvata svu silu dojmljivih detalja


Dva filma Friedricha Wilhelma Murnaua, Nosferatu (1922) i Posljednji čovjek (1924) — prikazana u kinu Tuškanac kao najatraktivniji dio retrospektive njemačkoga nijemog filma — bitno se razlikuju; prvi je, od silne želje da s platna progovori, prekriven tekstualnim metamaterijalom, drugi pak nudi samo dva pisana upozorenja: tekstom prije početka filma hoće pripremiti publiku na inovativne postupke, dok onim uoči bizarna epiloga objašnjava zbog čega se scenarist (Carl Mayer) u posljednji čas odlučio izmijeniti sumornu sudbinu junaka. Ne umanjujući važnost uloge sablasna karpatskog vampira Nosferatua u povijesti svjetskog filma, ali i njegova prinosa žanru horora, moram priznati da me se Posljednji čovjek, i ne samo sa stajališta postupaka i efektne afirmacije poetike Kammerspiela, kudikamo više dojmio, osobito ako se zna da se i u njemu vrzma sva sila novovjekovnih vampira… Zapravo, zgromila me sama spoznaja da je neprijeporni genij umjetnikov tehnički manjak novoga propulzivnog medija — onaj tona — na sebi svojstven način uspio transcendirati i čak ga prometnuti u vrlinu. Doduše, tom svojedobnom činu sputanih ruku naknadno su prilijepljeni glazba i šumovi, koji, ne baš uvijek uspješno, hoće ubrzati radnju, podcrtavati ugođaj, tumačiti…


Sjaj vratarske odore

Središnja pokretačka sila Posljednjega čovjeka svakako je portir ekskluzivnoga hotela Atlantic, smještena u samom srcu megapolisa, u nadasve sugestivnoj interpretaciji velikog Emila Janningsa. Taj djetinje prostodušan čovjek slikovita izgleda — impresivne brade, silnih zalistaka — duboko je zadivljen sjajem svoje vratarske odore; ona mu, u strogo klasnoj podijeljenosti svijeta, priskrbljuje poštovanje njegove ubogarske sredine, ali i respektabilan status na hijerarhijskoj ljestvici opsluživačkog tima jednog hotela najviše kategorije namijenjena razmaženoj i ekstremno egoističnoj aristokraciji. Uvijek sugestivno usredotočena mračna kamera Karla Freunda — kadšto dugih kadrova izvedenih vožnjom — hvata svu silu dojmljivih detalja, počevši od duhovitih varijacija na portirova važna salutiranja, preko rotirajućih ulaznih vrata koja povezuju dva svijeta — vanjski, gdje se mračnom avenijom ispred hotela slijevaju rijeke obezljuđenih vozila, i unutrašnji, gdje se vrzmaju svakovrsni karakteri — pa do vrebajućeg oka upravitelja hotela (Hans Unterkirchen), koje će snimiti trenutak vratarove slabosti i već sutradan s njega skinuti blistavu odoru odredivši mu da u WC–u opslužuje hotelske goste. S druge strane, tek povremenim oniričkim iskoracima u ekspresionističkoj maniri autor pokušava materijalizirati pijano–psihotična stanja u koja će upasti protagonist nakon gubitka portirske službe.

Scenografija nadahnuta grafičkim dizajnom vremena (Grosz, Kokoschka) odbojnoj hladnoći urbanoga središta s hotelom kao svojevrsnom njegovom kloakom suprotstavlja junakovo sirotinjsko dvorište, koje tipičnom napučenošću najavljuje neorealistički postupak. No, suprotno rasprostranjenu uvjerenju da se u tzv. malom čovjeku svedenu na golu egzistenciju krije toplo ljudski srce, ti će mali u Posljednjem čovjeku tek poniziti ohola portira, koji je, nakon uzaludnih peripetija s uniformom (sjetit ćemo se i Gogoljeve Kabanice), morao pred njima istupiti bez najvažnijeg dijela sebe — kićene i svjetlucave odore. Mladu publiku kina Tuškanac silno je oraspoložila iznenadna odluka autora filma da svom nevoljnom junaku — bez odore predodređenu na brzo skončanje — podari život — aristokrata! Neki je ekscentrični lovaš bio svoje golemo bogatstvo oporučno namijenio onomu tko se, u trenutku njegove smrti, nađe pokraj njega; dakako, sretan se događaj odigrao, a gdje drugdje nego u toaletu hotela Atlantic! Tako je aristokrat, prema duboku uvjerenju tvoraca ovog istodobno mračna i duhovita filma, konačno završio tamo gdje mu je oduvijek i bilo mjesto — u šekretu, a ubogi protagonist za raskošnim stolom hotela Atlantic, sada spreman da širokom gestom neuračunljiva aristokrata rasipa bogatstvo i da se, zajedno s nekim spadalom, pijano ludira gradom. Već ga vidimo kako — pun sebe, zaigran i očaran novom odorom — pred svakim važno salutira.


Petar Krelja

Vijenac 303

303 - 27. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak