Vijenac 302

Glazba

FESTIVAL KOMORNE GLAZBE JULIAN RACHLIN I PRIJATELJI, Dubrovnik, 6 —12. rujna 2005.

SAMO NAJBOLJE

Ukratko, koncerti Festivala komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji morali bi ući u stalni kalendar dubrovačkih kulturnih zbivanja, jer u svakome pogledu donose na koncertni podij visoku umjetničku razinu

FESTIVAL KOMORNE GLAZBE JULIAN RACHLIN I PRIJATELJI, Dubrovnik, 6 —12. rujna 2005.

SAMO NAJBOLJE


slika


Ukratko, koncerti Festivala komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji morali bi ući u stalni kalendar dubrovačkih kulturnih zbivanja, jer u svakome pogledu donose na koncertni podij visoku umjetničku razinu


Svi znamo da u Hrvatskoj, pogotovo duž jadranske obale u ljetnim mjesecima, vlada festomanija, jer mnoge lokalne glazbene priredbe olako se preimenuju u festivale ne vodeći računa što znači riječ festival. Takve manifestacije organiziraju turističke zajednice, razne općine, poglavarstva gradića i, nakon procjene organizatora da je prva i eventualno druga sezona bila uspješna, poneki odmah upućuju županijama pa čak i Ministarstvu za kulturu RH zahtjev za novčanu pomoć kako bi ih predvidjeli u proračunu za sljedeću godinu, a u svrhu obogaćivanja kulturne ponude u turističkim programima. Istina, lijepo je da se turistima nude koncerti, a ako se u potpunosti poštuje definicija riječi festival, kad je riječ o glazbi, »značajna događanja u velikom stilu prezentirajući najbolje«, onda u Hrvatskoj imamo pravih glazbenih festivala koliko je prstiju na jednoj ruci.


Ekskluzivnost programa

Posljednjih godina Dubrovnik je prava meta za organiziranje raznih, kvazifestivala, počevši od ožujka do kraja rujna nanizalo ih se devet, i svi se nadaju da imaju budućnost, bez obzira što je na nekim večerima bilo desetak ljudi, i svi polažu pravo na novčanu pripomoć grada Dubrovnika ili šire zajednice, što ni papinska kasa ne bi namirila. Ipak, uz Dubrovačke ljetne igre i Karantenu moramo izdvojiti ciklus koncerata koji u potpunosti ima pravo da ga se nazove festivalom, a to je Festival komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji. Treći put ove godine festival je organizirala agencija Agevent u suradnji s poznatim violinistom Julianom Rachlinom, koji bira umjetnike i skladatelje, odnosno predlaže programe. U šest koncerata zadržana je zadana kvaliteta, a organizacija je bila na visini, a sve bez državnih jasala, zahvaljujući sposobnosti direktora agencije Agevent Petra — Miša Mihočevića koji je uspio naći sponzore u Dubrovniku i diljem Hrvatske. Od 6. do 12. rujna u Dubrovniku je bio skup dvadesetak glazbenika, pobjednika velikih nadmetanja sa svjetskim karijerama, što su udružili znanje i sposobnosti i pružili divne trenutke glazbene umjetnosti Dubrovčanima i njihovim gostima, od kojih su mnogi doputovali iz raznih hrvatskih gradova, a neki i iz inozemstva, planirajući odmor baš u doba festivala. Tražila se karta više, bilo je divno vidjeti iz večeri u večer popunjena i sva stajaća mjesta u atriju Kneževa dvora, za koji je Rachlin prije početka drugog koncerta izjavio da nadahnjuje umjetnike. Sudjelovalo je dvadesetak vrsnih glazbenika: violinisti Julian Rachlin, Janine Jansen, Aleksey Igudesman, violisti Nobuko Imai, Maxim Rysanov, Daniel Raiskin, violončelisti Mischa Maisky, Enrico Dindo, pijanisti Itamar Golan, Lily Maisky, Richard Hyung–ki Jo, Sophia Rachlin, Michaela Ursuleasa, kontrabasist Stacey Watton, klarinetist Ernst Ottensamer. Kao gosti sudjelovala su i dva svjetski poznata hrvatska glazbenika, fagotist Milan Turković i kornist Radovan Vlatković, te dva dubrovačka glazbenika, flautistica Đive Franetović i udaraljkaš Jan Lotko. Umjetnici su u raznim kombinacijama svirali, a program se kretao od Bacha do Bartóka s težištem na Šostakoviču, čime se obilježila 25. godišnjica skladateljeve smrti. Ponuđene su usto skladbe koje ne čine standardne programe raznih komornih sastava, možemo reći da su neki programi bili upravo eskluzivni.


Visoki rang i profesionalnost

Koncert koji je dobio šire značenje i prerastao u medijski događaj, s desetkom stranih domaćih televizijskih snimatelja, bio je 9. rujna, a imao je humanitarni karakter, pod naslovom Iz Dubrovnika djeci svijeta. U programu je središnja točka bila skladba Karneval životinja Camille Saint–Saënsa, pri čemu su sudjelovali svi glazbenici, a narator je bio veleposlanik UNICEF–a i veliki glumac Sir Roger Moore. Na kraju večeri održana je uspješna aukcija dviju slika Mersada Berbera, jedna od njih danima je najavljivala III. festival komorne glazbe, dobiveni novac namijenjen je Dječjem domu Maslina u Dubrovniku. Rachlin i prijatelji sprijateljili su se ovih godina s Dubrovčanima pa su umjetnici i ove godine održali besplatni koncert za građane u isusovačkoj crkvi. Da su sudionici III. festivala komorne glazbe glazbenici visokog ranga i profesionalnosti i da se mogu prilagoditi i snaći i u nepredvidivoj situaciji, pokazalo se posljednjega dana manifestacije, kad je pijanistica Michaela Ursuleasa u popodnevnim satima odustala od nastupa, a trebala je svirati tri velika djela (Schumann, Bartok, Beethoven). Koncert nije otkazan, složen je drugi program, a organizator je u nekoliko sati uspio otisnuti program i svaki ga je posjetitelj imao u rukama prije početka koncerta. Novi program sadržavao je skladbe koje se rijetko čuju, a pogotovo u Dubrovniku. Umjesto predviđene pijanistice nastupila je Sophia Rachlin, koja često nastupa sa sinom Julianom i surađuje s nekoliko komornih ansambala. Nizala su se razna djela, a publiku je na noge svojom svirkom podigao naš kornist Radovan Vlatković, koji je u skladbi za rog solo Zvjezdana poruka Olivera Messiaena instrumentu dao nezamislivo širok tonski spektar u dinamičkim nijansama. Rijetko se mogu čuti veoma zahtjevna Tri komada za solo klarinet Igora Stravinskog, pa je sviranje klarinetista Ernesta Ottensamera bilo na rubu senzacije. Violinisti se nerado prihvaćaju sviranja Šostakovičeve Sonate za dvije violine, jer nema klavirske podloge pa iziskuje veoma veliku prilagodbu, no Julian Rachlin i Jasmine Jansen sjajno su je odsvirali interpretativno izoštreno, u velikom stilu. Ukratko, koncerti Festivala komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji morali bi ući u stalni kalendar dubrovačkih kulturnih zbivanja, jer u svakome pogledu donosi na koncertni podij visoku umjetničku razinu.


Ileana Grazio

Vijenac 302

302 - 13. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak