Vijenac 302

Glazba

35. VARAŽDINSKE BAROKNE VEČERI, 17. RUJNA — 9. LISTOPADA 2005.

PROGRAM DOSTOJAN JUBILEJA

Trideset i pete varaždinske barokne večeri obilježile su visoki jubilej iznimno svečano — spektakularnim otvaranjem u dvorcu Trakošćan, objavljivanjem dokumentarnih audio–vizualnih zapisa iz povijesti Festivala te bogatim glazbenim i popratnim programima koji su tijekom dvadeset četiri dana privlačili publiku ne samo u Varaždin nego i u okolna mjesta u rekordnih pet sjevernohrvatskih županija

35. VARAŽDINSKE BAROKNE VEČERI, 17. RUJNA — 9. LISTOPADA 2005.

PROGRAM DOSTOJAN JUBILEJA


slika


Trideset i pete varaždinske barokne večeri obilježile su visoki jubilej iznimno svečano — spektakularnim otvaranjem u dvorcu Trakošćan, objavljivanjem dokumentarnih audio–vizualnih zapisa iz povijesti Festivala te bogatim glazbenim i popratnim programima koji su tijekom dvadeset četiri dana privlačili publiku ne samo u Varaždin nego i u okolna mjesta u rekordnih pet sjevernohrvatskih županija


Zahvaljujući zalaganju Vladimira Kranjčevića, ravnatelja VBV od osnutka i njegovim suradnicima, te potpori Grada Varaždina i Ministarstva kulture i pod pokroviteljstvom predsjednika Stjepana Mesića, pomoći sponzora i medija, VBV koje su prije tri i pol desetljeća počele skromno, razvile su se u cijenjeni europski festival barokne glazbe, koji svakodnevno organiziranim prijevozom posjećuje i publika iz Zagreba, privučena imenima uglednih izvođača iz zemlje i inozemstva. Više novca iz državnoga proračuna pomoglo bi da VBV, pruže i više i još bolje, pomoglo bi da se nabave nužni instrumenti, poprave dotrajali te da se konačno obnovi zapuštena unutrašnjost središnje kulturne ustanove u gradu HNK, u čijoj se koncertnoj dvorani i gledalištu odvija dobar dio festivalskoga programa. Atraktivni crkveni prostori srećom pružaju daleko bolju i reprezentativniju sliku, kao i dvorac Trakošćan, gdje su prvi put u povijesti Festivala ove godine i otvorene VBV. Prvi put ondje nije bilo uobičajenih pozdravnih govora. Carevala je prigodna glazba Georga Friedricha Händela (Glazba za kraljevski vatromet i Glazba na vodi ) u izvedbi Orkestra Hrvatske vojske pod ravnanjem Tomislava Fačinija u prikladnu ambijentu uz spektakularni vatromet nad jezerom.


DOKUMENTI ZA SJEĆANJE

Svečana sjednica u palači Erdödy u povodu 35. godišnjice VBV također je izbjegla preduge govore. Umjesto toga, ravnatelj Vladimir Kranjčević podsjetio je na osnovne i vrlo zanimljive činjenice: u trideset četiri godine Festivala izvedeno je 300 autora, 2100 djela, najizvođeniji autor bio je Johann Sebastian Bach, a većina izvođača bila je iz Hrvatske. Riječi je zamijenio vrijedni dokumentarni film o prve 34 godine VBV, koji je dočarao ambijentalno, umjetničko i povijesno značenje Festivala. Film je nastao u koprodukciji varaždinskoga kinokluba Vanima s predsjednicom Dragicom Vitez te njihovim suradnikom Milanom Bukovcem. Promoviran je i prigodni CD u nakladi Dallas Recordsa, s povijesnim snimkama Hrvatskoga radija i Radija Varaždin. Postavljena je dokumentarna izložba Eve Sedak o Lovri pl. Matačiću u povodu dvadesete obljetnice smrti, a gđa Ella Murai darovala je Festivalu vrijednu zbirku ploča i kaseta iz ostavštine supruga Jurice Muraia, jednog od utemeljitelja Festivala. Tijekom ovogodišnjih VBV održan je znanstveni skup o akademiku Ladislavu Šabanu u povodu dvadesete obljetnice smrti u sklopu kojega je predstavljena i knjiga Ladislav Šaban: Kulturološki ogledi. Između ostalog predstavljena je i opsežna knjiga Ritmovi nemira u kojoj je Svjetlana Hribar zabilježila dragocjena sjećanja maestra Oskara Danona, uglednoga dirigenta koji je u pola stoljeća dugoj karijeri ostavio dubok trag u svim sredinama u kojima je djelovao, od rodnoga Sarajeva, Beograda, Ljubljane i Zagreba do Beča i ostalih važnih središta Europe i Sjeverne Amerike. Danas maestro Danon mirno živi u Baškoj na otoku Krku i počasni je gost Večeri.


KONCERTI ZA PAMĆENJE

Koncerti su bili brojni, ponekad i više od jednoga dnevno, na više lokacija, pa i istovremeno. Neki su izvođači ponavljali svoje programe u različitim sredinama, poput Slovenskog komornog orkestra i Orkestra Slovenske filharmonije, koji su uz vrsne soliste Philippu Hyde, Martinu Gojčeta–Silić i Ivu Gamulina priredili odličan koncert duhovne glazbe Antonija Vivaldija pod ravnanjem maestra Vladimira Kranjčevića. Višegodišnja suradnja Varaždinskoga komornog orkestra s uglednom engleskom violinisticom Catherine Mackintosh, stručnjakinjom za interpretaciju barokne glazbe, ove je godine iznjedrila izvrstan zajednički nastup, čijoj su atraktivnosti pridonijeli i birani solisti. Osim same voditeljice, gošće za prvim pultom Mackintosh i prvoga violinista VKO–a Jožu Haluzu, izvrstan solo nastup u 3. koncertu u g–molu Georga Friedricha Händela ostvario je oboist Branko Mihanović, no zvijezda večeri ipak je bila mezzosopranistica Renata Pokupić, u Kantati br. 170 Johanna Sebastianna Bacha, i osobito u virtuoznoj ariji Dopo notte iz opere Ariodante Georga Friedricha Händela. Poznati velški skladatelj, pijanist, dirigent, čembalist i orguljaš Andrew Wilson–Dickson predstavio je ove godine u Varaždinu tri različita projekta te pokazao svoju svestranost autentična tumačenja rane glazbe. Na čelu Velškoga baroknog orkestra, koji je osnovao i koji vodi uz čembalo, održao je prvo dojmljiv koncert instrumentalne glazbe pod naslovom Dražest tihoga i glasnoga, a potom i odličnu poluscensku izvedbu oratorija Herkul Georga Friedricha Händela, sa sjajnim solistima i Slovenskim komornom zborom, u odličnoj režiji mezzosopranistice Buddug Verone James, koja je pjevala i jednu od glavnih uloga. Dickson se predstavio i kao prvorazredan orguljaš, izvodeći u varaždinskoj katedrali izbor iz Clavierübunga III Johanna Sebastiana Bacha. Ugodno iznenađenje priredili su Zagrebački solisti u pomlađenu sastavu, na čelu s novom koncertmajstoricom Mirjam Pustički–Kunjko. Njihovi ugledni gosti iz Njemačke, violinist Lorenz Nasturica i violist Wilfried Strehle, oduševili su brojnu publiku savršenom izvedbom Sinfonie concertante za violinu, violu i orkestar u D–duru Carla Stamitza, zajedno s odličnim Zagrebačkim solistima, koji su svirali i djela Corellija, Ivančića, Zipollija i Pergolesija, uključivši i četiri dodatka.


NAGRADE NAJBOLJIMA

Najboljim sudionicima 35. VBV s pravom su pripale i festivalske nagrade, koje su svečano uručene posljednjega dana u Gradskoj vijećnici, a dodijelio ih je jednoglasno žiri u kojem su ove godine radili Zoran Brajša (predsjednik), Davor Bobić, Erika Krpan, Ella Murai, Vladimir Ščedrov i Višnja Požgaj (za »Vjesnikovu« nagradu Kantor). Nagrada Ivan Lukačić dodjeljuje se za muzikološki rad koji bitno pridonosi istraživanju naše glazbene baštine i za najviši izvodilački domet ansambla. Žiri je ove godine odlučio nagraditi rad Miljenka Grgića na revitalizaciji i obradbi do sada nepoznatih stranica iz opusa splitskoga skladatelja Julija Bajamontija, koji je prikazan na koncertu Glazbeno–scenski prizori iz opusa Julija Bajamontija u varaždinskoj katedrali. U izvedbi je sudjelovao Splitski komorni orkestar i Muški zbor HNK Split pod glazbenim vodstvom dirigenta Harija Zlodrea, uz niz vokalnih solista i glumaca, u režiji Petra Selema.

Nagradu Ivan Lukačić za najviši umjetnički domet ansambla osvojio je ansambl viola da gamba Labyrinto iz Berlina, koji je pod vodstvom umjetničkog voditelja Paola Pandolfa i u suradnji s kontratenorom Davidom Cordierom održao jedinstveni koncert povijesno obaviještene interpretacije barokne glazbe pod naslovom Njemačke duhovne barokne kantate i komorna glazba. Mistična meditativna ljepota njemačke glazbe 17. stoljeća do punog je izražaja došla u produhovljenoj svirci sedmorice instrumentalista i gotovo nestvarno čista zapjeva solista, koji se poput glasa s neba pridružio kolegama besprijekorno ugođenih glazbala i besprijekorna umijeća svirke. Nagrada Jurica Murai dodjeljuje se za iznimna umjetnička ostvarenja. Žiri je prema propozicijama odlučio da pri razmatranju visokih umjetničkih razina interpretacije na ovogodišnjem festivalu uzme u obzir i posljednji prošlogodišnji koncert, na kojem je izvođen do tada u nas nepoznat opus predaka Johanna Sebastiana Bacha. Zasluge za iznimni umjetnički domet toga koncerta pripada dirigentu Mirku Cudermanu, koji je predvodio vokalne soliste i svoje ansamble Slovenski komorni zbor i Slovenski komorni orkestar. Njegovo su umijeće i erudicija rezultirali savršenim skladom besprijekorne izvedbene razine. Prošle je godine ustanovljena nagrada Kantor, koju medijski pokrovitelj VBV »Vjesnik« dodjeljuje hrvatskim interpretima glazbenoga djela Johanna Sebastiana Bacha. Dobitnica je nagrade ove godine čembalistica Višnja Mažuran, koja je ostvarila integralnu izvedbu obiju zbiraka Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha. Tijekom četiri večeri u Koncertnoj dvorani palače Erdödy umjetnica je na jednome festivalu predstavila cjelovit grandiozni opus, što je slučaj bez presedana u našoj glazbenoj sredini. Tijekom dugotrajne i bogate umjetničke i pedagoške karijere posvećene čembalu Višnja Mažuran izgradila je visoke kriterije i zavidne umjetničke domete, što je pokazala i ovom prigodom. Vrlo studiozno i pregledno nizala je 48 preludija i fuga u svim tonalitetima dura i mola te je tako pružila zaokružen uvid u djelo koje se vrlo rijetko ili nikada ne izvodi integralno. Kako je u pripremi izdanje četverostrukoga kompaktnog albuma toga djela, Višnja Mažuran će time, uz ranije objavljene Goldberg varijacije i Umjetnost fuge, zaokružiti i okruniti životno djelo, posvećeno Bachovim kapitalnim djelima za crno–bijele tipke. Trideset i pete varaždinske barokne večeri završile su misnim slavljem u Katedrali uznesenja Blažene Djevice Marije, uz sudjelovanje Katedralnog zbora ACD Angelicus pod ravnanjem dirigenta i orguljaša Anđelka Igreca. A iduće 36. VBV održat će se od 21. rujna do 5. listopada 2006. Donijet će zanimljivu stilsko–programsku ponudu i osvježenje, upotpunivši izvedbe baroka s djelima neobaroka iz pera, primjerice, Igora Stravinskog i Ottorina Respighija, a u povodu 250. godišnjice Mozartova rođenja izvest će se u Mozartovoj instrumentaciji znamenit Händelov oratorij Mesija, što je pravi raritet u glazbenoj literaturi.


Višnja Požgaj

Vijenac 302

302 - 13. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak