Vijenac 302

Glazba

CD JAZZ: Sonny Rollins, Jazz Profile, Blue Note

Nesvakidašnja energija

CD JAZZ: Sonny Rollins, Jazz Profile, Blue Note

Nesvakidašnja energija


slika


Iako datumi rođenja Theodorea Sonnyja Rollinsa malo variraju, ovisno o tome za kojom stručnom knjigom posegnete, ne variraju ipak u toj mjeri da se u ovom trenutku ne bismo bili dužni osvrnuti na 75 godina života toga iznimnog tenor–saksofonista jazza. O mjestu njegova rođenja nema dvojbe. Rođen je u New Yorku, a odrastao u četvrti Harlema poznatoj kao Sugar Hill. S devet je godina počeo učiti glasovir, da bi potom u školi u kojoj je učio glazbu, još neodlučan čime će se u životu baviti, prešao na alt–saksofon. Trenutak kad je ipak bio određen njegov glazbeni poziv zbio se kad je kao tenor–saksofonist dobio prve profesionalne angažmane. Kao džezist Rollins stasa u razdoblju be–bopa, sjedinjujući obilježja svirke Colemana Hawkinsa, Lestera Younga i Charlieja Parkera. U sam se vrh svjetskoga jazza vinuo kao jedan od najvažnijih protagonista post–bopa i utemeljitelja stila hard–bop. O tom važnom razdoblju Rollinsova djelovanja, a riječ je dakako samo o presjeku prvoga dijela njegove duge i plodne karijere, najrječitije svjedoči kompaktna ploča Jazz Profile, s nizom povijesnih snimaka, ostvarenih za etiketu Blue Note nešto prije ili već u doba pojave drugoga velikana tenor–saksofona, Johna Coltranea. Rollins je s tom činjenicom posve nepotrebno počeo trpjeti neke osobne frustracije, podsjećajući nas ponovno na pomalo čudnu situaciju da u jednoj tako velikoj zemlji kao što su SAD nema mjesta za dvojicu najboljih, iako među njima postoje znatne razlike. Pa je i to jedan od razloga da posegnemo za diskom Jazz Profile, kako bismo Sonnyja Rollinsa upoznali i mogli danas ocijeniti, i iz tog stilski dinamična razdoblja u kojem se on dokazivo pojavio prije Coltranea. Kao skladatelj, Rollins se na disku predstavlja trima originalima. Prvi nosi naslov Plain Jane i ostvaren je s klasičnim hard–bop–kvintetom (Donald Byrd, truba, Wynton Kelly, glasovir, Gene Ramey, kontrabas, i Max Roach, bubnjevi). Potom su tu dva njegova bluesa; Blues For Philly Joe, posvećen bubnjaru Philly Joe Jonesu, te jedna od njegovih prvih skladateljskih uspješnica, Sonnymoon For Two, izvedena s triom bez glasovira, kakvu je nekad autor očito težio. Od jazz–standarda, za program su ovog diska bile odabrane melodije Browna i Kahna, You Stepped Out Of My Dream, izvedena s kvintetom, i All The Things You Are, Kerna i Hammersteina u formaciji trija (Wibur Ware, kontrabas, i Elvin Jones, bubnjevi), s kojom je snimio i glasoviti LP album Sonny Follins In ľ Time. Od suvremenika, modernih autora, Rollins na disku Jazz Profile izvodi modernu baladu Theloniousa Monka Reflections i poznatu be–bop–temu Milesa Davisa Four, demonstrirajući već tada svoj jedinstven, eksplozivni način sviranja i karakterističan širok i robustan ton. Džezistički je opus Sonnyja Rollinsa veoma bogat. Današnje ga jazz–generacije dakako bolje poznaju po njegovim recentnijim izvedbama, nabijenim nesvakidašnjom energijom pretočenom u duge izvedbe velikog broja improviziranih korusa. Za one druge disk će Jazz Profile, u povodu 75. godišnjice tog iznimnog tenor saksofonista i skladatelja, biti nedvojbeno najbolji podsjetnik na važno i kreativno razdoblje Rollinsova glazbenoga djelovanja.


Mladen Mazur

Vijenac 302

302 - 13. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak