Vijenac 302

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Michael Stern u Kansas Cityju

Michael Stern u Kansas Cityju

slika


Četrdesetpetogodišnji dirigent Michael Stern, sin slavnoga violinista Isaaca Sterna, 30. je rujna otvorio novu 2005/2006. sezonu Simfonijskog orkestra Kansas Cityja, svoju prvu sezonu na mjestu njihova glazbenog ravnatelja. Svečanim koncertom te večeri započeo je njegov trogodišnji ugovor, kojim se obvezao proširiti orkestrov repertoar te unaprijediti njegovu interpretativnu razinu, ali i glazbeno–kulturnu razinu zainteresirane građanske javnosti. Nakon osamnaest mjeseci intenzivna traženja novoga ravnatelja i biranja najboljega između deset prijavljenih kandidata, uprava Simfonijskog orkestra Kansas Cityja odlučila je dati povjerenje Michaelu Sternu, čija je dirigentska energija, energija vođe, presudila u donošenju vrlo važne odluke. Čitava uprava orkestra te stručna i šira javnost složile su se da Simfonijski orkestar, inače prosječne kvalitete, treba upravo takvu ličnost, koja će unijeti promjene te povući za sobom u budućnost i orkestar, ali i čitavu glazbenu sredinu.


Iván Fischer u Washingtonu


slika


Utemeljitelj Budimpeštanskog festivalskog orkestra Iván Fischer imenovan je glavnim gostujućim dirigentom Nacionalnog simfonijskog orkestra u Washingtonu. Fischer će voditi i nastupati s orkestrom dva tjedna u idućoj, 2006/2007. koncertnoj sezoni, te minimalno tri tjedna u svakoj od sljedeće dvije sezone. Prijašnji direktor Lyonske opere (Francuska), Fischer je tako gostovao u Simfonijskom orkestru Cincinnatija punih sedam godina. Tijekom protekle i sadašnje sezone Fischer je ravnao orkestrima u Rimu, Amsterdamu, Berlinu, Münchenu i Los Angelesu te održao turneju po Aziji i Europi sa svojim Budimpeštanskim orkestrom.


Opera o Hansu Christianu Andersenu


slika


U danskom je gradu Kopenhagenu prošloga vikenda premijerno prikazana opera The Secret Arias Elvisa Costella, poznata ponajprije kao rock–glazbenika. Radnja opere temelji se na nemogućoj romantičnoj ljubavnoj vezi između slavnoga pisca dječjih priča Hansa Christiana Andersena i švedske sopranistice Jenny Lind. Treći protagonist koji se upleće u priču Lindin je dobročinitelj, mecena, Amerikanac Phineas Taylor Barnum, koji je 1850. omogućio Jenny Lind njezinu prvu američku koncertnu turneju. Obje je uloge na premijeri tumačio sam skladatelj Elvis Costello, dok je Lindinu ulogu pjevala također švedska sopranistica Gisela Stille.

»Nastojali smo pokazati da ne želimo ograde u operi. Smatrali smo da će susret dvaju različitih svjetova«, misli se na dva Costellova glazbena svijeta, onaj buntovne rock–glazbe i tradicionalne operne forme, »svakako biti zanimljiv«, naglasio je umjetnički ravnatelj Danskoga kraljevskog kazališta Kasper Holten. Navedena je opera još prije tri godine naručena upravo za obilježavanje Andersenova rođenja u 2005. godini. Iduće će sezone biti postavljena na repertoar Danskoga kraljevskog kazališta, samo s drugim tumačima–solistima.


Bostonska zbirka glazbala


slika


Ravnateljstvo Museum of Fine Arts iz Bostona objavilo je potkraj rujna knjigu s odabranim najvrednijim primjercima raritetnih instrumenata koji se čuvaju u navedenome muzeju. Iz kolekcije od ukupno 1100 predmeta, autor vodiča i kustos muzejske zbirke Darcy Kuronen odabrao je njih stotinu, posavjetovavši se sa stručnjacima diljem zemlje. Formiranje iznimno vrijedne zbirke započeto je donacijom bostonskoga biznismena Williama Lindseyja petsto glazbala iz Sjeverne i Južne Amerike te Europe i Azije. Među tim raritetnim primjercima nalaze se jedina irska harfa načinjena prije 1800. izvan britanskih otoka, zatim rijetka srednjobarokna francuska flauta, glasovir J. A. Steina iz 1783. te primjerci azijskih instrumenata iz 19. stoljeća. Tijekom godina zbirka se više nego udvostručila te nadopunila velikom kolekcijom gitara iz razdoblja od 17. do 20. stoljeća, kao i brojnim instrumentima iz Nove Engleske načinjenima prije 1850. godine.


Ambiciozni CD–projekti

Quill Classics, mala, ali ambiciozna njujorška diskografska kuća, objavila je dvostruki nosač zvuka suita za čembalo nedovoljno poznata francuskog skladatelja Françoisa d’Agincoura. Rebecca Pechefsky, čembalistica koja je interpretirala četiri skladateljeve suite, otkrila je d´Agincoura posve slučajno, pretražujući partiture drugoga skladatelja. Budući da do objavljivanja ove snimke ni jedna druga nije postojala, »pomisao na prezentiranje javnosti ove značajne i gotovo nepoznate glazbe bila je osobito izazovna«, navodi Rebecca Pechefsky. »Smatram se povlaštenom što sam toliko vremena tijekom posljednjih nekoliko godina provela s jednim velikim glazbenim umom francuskoga baroka. Jedino mi je žao što nema više d´Agincourovih djela koje bih mogla snimiti.« Menadžer Quill Classicsa Erik Ryder najavio je idući projekt, nosač zvuka Northern Lights ansambla Brooklyn Baroque, koji će snimiti djela baroknih majstora sjeverne Njemačke, C. Ph. E. Bacha, G. F. Telemanna, F. X. Richtera i Eliasa Brünnemüllera, za kojega se pretpostavlja da je bio učitelj Johanna Matthesona.


Pripremila Mirta Špoljarić Smolić

Vijenac 302

302 - 13. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak