Vijenac 302

Glazba

CHARLIE I TVORNICA ČOKOLADE (Charlie and the Chocolate Factory), red. Tim Burton, sklad. Danny Elfman

Igra audio–vizualnim šalama

Pretežno molska, raskošno orkestrirana partitura podsjeća da su svi Burtonovi junaci tragikomični, ali da je riječ o pravim junacima i univerzalnim pričama koje resi bajkovitost i važna moralna poruka

CHARLIE I TVORNICA ČOKOLADE (Charlie and the Chocolate Factory), red. Tim Burton, sklad. Danny Elfman

Igra audio–vizualnim šalama


slika


Pretežno molska, raskošno orkestrirana partitura podsjeća da su svi Burtonovi junaci tragikomični, ali da je riječ o pravim junacima i univerzalnim pričama koje resi bajkovitost i važna moralna poruka


Charlie i tvornica čokolade idejni je nastavak ranijih suradnji redatelja Tima Burtona i skladatelja Dannyja Elfmana. Pretežno molska, raskošno orkestrirana partitura podsjeća da su svi Burtonovi junaci (od Batmana i Edwarda Škarorukog do Willyja Wonke i Charlieja Bucketa) tragikomični, ali da je riječ o pravim junacima i univerzalnim pričama koje resi bajkovitost i važna moralna poruka. U Elfmanovoj partituri ne očekuje se tematski rad, jer on u načelu ne radi s lajtmotivima. Čak je i glavna tema duboko skrivena ispod harmonijskih naslaga vizualno–zvučnog crnila. Kao i obično, u partituri je važniji dojam (tajanstvenost najprivlačnijega mjesta na svijetu — tvornice čokolade) od pojedinosti. No neobični likovi — počam od Willyja Wonke preko svakog pojedinog posjetitelja njegove tvornice — ipak zavređuju posebnu pozornost, a Elfman im tu pozornost posvećuje. Ali ne u obliku klasičnih lajtmotiva.

Ideja za ocrtavanje pojedinih likova potekla je iz sâma romana Roalda Dahla. On je Wonkine posjetitelje opisao stihovima, pa je glazbeniku poput Elfmana bilo logično uglazbiti i izvesti ih. Uglazbljivanje je moralo odgovarati i različitim likovima i neobičnosti priče, a i rezultat je morao biti neobičan. Tako je nastalo pet stilski različitih pjesama. Ako je pjesma Willyja Wonke (koja nije nastala prema Dahlovim tekstovima) izazvala nevjericu i čuđenje odabranih posjetitelja čokolade, ostale pjesme izazivaju istu reakciju filmskih gledatelja.


Raskošno i mračno

Naime, Wonkina je najavna pjesma za malo lutkarsko kazalište u najmanju ruku čudna: ako nije čudno što kazalište na kraju izgori, svakako je čudno Wonkino oduševljenje (»Kakav odličan finale!«). No pjesma izvrsno opisuje lik, Wonka nikada nije odrastao i nikada nije ni imao pravo djetinjstvo. Četiri pjesme na Dahlove stihove ostavljaju gledatelja zatečenog. Najprije se čini da su »udaljeni plemenski ritmovi« i kasnija imitacija ranih mjuzikla u stilu Esther Williams dio Burtonovog eklektičnoga stila, ali uskoro postaje jasno da je prva pjesma komentar Oompa Loompa na ponašanje i poraz Augustusa Gloopa. Primjedbe ostale djece da je sve to uvježbano i da uopće nije trenutno improvizirano ne odnose se samo na sadržaj, nego vuku dublje asocijacije na slučajnost prikaza pjevanja i plesanja u ranim mjuziklima. No asocijacije lete i gube se usporedno sa sadržajem. Violet Beaudegard ispraćena je pseudorapom, Veruca Salt izlazi praćena orkestralnim aranžmanom za indijski sitar, a Mike Teavee mijenja stilove poput televizijskih kanala (u jednom trenutku njegova pjesma podsjeća na grupu Queen, u drugom na Beatlese, a u trećem na Elfmanov band Oingo Boingo). Dok su se Burton i Elfman igrali audio–vizualnim šalama za iskvarene (poput razmažene djece) i bijedne (poput potisnuta djeteta Willyja Wonke), teško je bilo isto činiti s pobjednikom Charliejem. Njegovoj ozbiljnosti Elfman je povjerio cijelu raskošnu, ali mračnu partituru, kao što mu je Wonka povjerio svoju tvornicu čokolade. Ili je ovo ipak priča o Willyju Wonki, a ne o Charlieju na kojega upućuje naslov? Odgovor je u sredini, jer Willy Wonka jest Charlie, a Charlie je Wonka kojega dječakova promišljena pitanja vraćaju u (zaboravljeno) tužno djetinjstvo. Happy end zapravo je u molu jer svi — i Augustus, i Violet, i Veruca, i Mike, i Charlie, i Wonka — imaju priliku za sretniju budućnost, a hoće li je iskoristiti — tko zna?


Irena Paulus

Vijenac 302

302 - 13. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak