Vijenac 302

Kazalište

TEATROSKOP

Četvrti BIT

Četvrti BIT

Od 7. do 13. listopada u organizaciji zagrebačkoga Kazališta slijepih i slabovidnih Novi život održava se četvrto izdanje festivala BIT ili Blind in Theatre sa sudionicima iz Velike Britanije, Sjedinjenih Država, Španjolske, Italije, Slovenije i Hrvatske. I u svjetskim mjerilima jedinstven festival održava se u Zagrebu bijenalno sa svrhom istraživanja mogućnosti specifičnoga kazališta te stoga nije ograničen u scenskom izrazu, koji podjednako uključuje improvizacijsku igru i kazalište stvoreno po tradicionalnim principima i tekstovima. U sklopu programa Kazalište Novi život igrat će i prvu reprizu svoje nove produkcije Kralja Ubuja Alfreda Jarryja u režiji Ivana Plazibata.


Mala sirena u ZKM–u

Da je od rođenja jednog od najpoznatijih autora za djecu Hansa Christiana Andersena prošlo točno dvije stotine godina sjetilo se Zagrebačko kazalište mladih, koje sezonu otvara njegovom Malom sirenom. Režija je povjerena čestu gostu domaćih pozornica, slovenskom glumcu i redatelju Robertu Waltlu. Uz koreografsku pomoć Irme Omerzo i dramaturšku Ivice Buljana, njegovu će scensku verziju ove bajke premijerno 14. listopada iznijeti gotovo cijeli ansambl ZKM–a, predvođen Katarinom Bistrović–Darvaš u naslovnoj ulozi i Krešimirom Mikićem u ulozi Kraljevića. Kostimografkinja je predstave Ana Savić Gecan, skladatelj Mitja Vrhovnik Smrekar, dok scenografiju potpisuju Tina Gverović i Ben Cain.


Becket u zagrebačkom HNK


slika


Nakon brojnih peripetija, zbog kojih je Becket Jeana Anouilha već više od godinu dana najavljivan iz zagrebačkoga Hrvatskog narodnog kazališta, on bi se zaista trebao i dogoditi 15. listopada. Predstavu potpisuju rumunjski redatelj Horea Popescu i domaći Joško Juvančić, a priču o prijateljstvu kralja i svećenika, koje upravo njihova zvanja razdvoje s tragičnim ishodom, odigrat će brojni ansambl Drame zagrebačkog HNK pojačan gostima čak i iz Učilišta Zagrebačkoga kazališta mladih: naslovnu ulogu igra Dražen Šivak, kralja Goran Grgić, a sve ostale Miro Šegrt, Krunoslav Šarić, Slavko Juraga, Ioan Barbu, Milan Pleština, Ljubomir Kerekeš, Vanja Matujec, Katija Zubčić, Zrinka Cvitešić i drugi. Za prvu ovosezonsku premijeru nacionalne kazališne kuće u reformi kostime je smislila Ruta Knežević, scenografiju sam rumunjski gost, dok je glazbu skladao Arsen Dedić.


Gavelline večeri — dvadeseti put


slika


Gavelline večeri, još jedna od faza bolje prošlosti hrvatskog kazališta, bile su u času osnutka 1973. zamišljene kao smotra predstava na repertoaru Dramskog kazališta Gavella, no ubrzo su prerasle u festival najboljih dramskokazališnih ostvarenja iz cijele Hrvatske. Prekinute 1991. uglavnom zbog ratnih okolnosti, Gavelline večeri ove će sezone nakon četrnaestogodišnje stanke doživjeti jubilarno, dvadeseto izdanje. Iako je zapravo riječ o još jednom domaćem festivalu, organizatori, dakle uprava Dramskog kazališta Gavella, ipak tvrdi da će Gavelline večeri popuniti prazninu na festivalskom zemljovidu Hrvatske, ponajprije zato što su svi ostali kazališni festivali u selekciji sputani žanrom, podrijetlom teksta i kreacije ili nekom drugom odrednicom. Upravo zato, ideja je festivala ponuditi presjek najboljih produkcija hrvatskog glumišta, po jednu iz svakoga kazališta. Izbornik je 20. Gavellinih večeri Boris B. Hrovat, prema čijem je obrazloženju »napokon došlo vrijeme da se užitak u kazalištu, ugoda u predstavi, radost igre i obnavljanje drevnoga zajedništva scene i publike iznova reafirmira kao posve legitiman aspekt kazališna fenomena«. Prema tom ključu odabrao je ove predstave: festival 17. listopada otvaraju Patnje gospodina Mockinpotta (GK Komedija), a za njima slijedi Afera (SK Kerempuh), Ljubovnici (Kazalište Marina Držića), Opera za tri groša (HNK u Varaždinu), Cyrano de Bergerac (HNK u Osijeku), Galeb (HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci), Ana Karenjina (Zagrebačko kazalište mladih), Ptičice (DK Gavella), Višnjik (Kazalište Virovitica), Glorija (HNK u Zagrebu), Libertinac (HNK u Splitu) i Murlin Murlo (Teatar &TD). Svečano zatvaranje Gavellinih večeri 29. listopada pripast će Lorkinoj Krvavoj svadbi, koju je u Slovenskom narodnom gledališču u Mariboru režirala Nenni Delmestre. O samo jednoj nagradi Gavellinih večeri, onoj za najbolju predstavu, ove će godine odlučivati žiri u sastavu: Sibila Petlevski, Željka Turčinović, Dora Ruždjak Podolski, Vanja Drach i Tomislav Zajec.


Humble Boy — prva hrvatska predstava na engleskom

ELT–a ili English Language Theatre of Zagreb kreće u život 20. listopada u Kazalištu Mala scena premijerom predstave Humble Boy, koju je prema tekstu suvremene britanske autorice Charlotte Jones, dobitnice nagrade kritičara za najbolju dramu u 2001, režirao Ivica Šimić. Komad koji iz obiteljske perspektive povratka sina u roditeljski dom ne zaobilazi ni jednu od bitnih životnih tema igraju Ozren Grabarić, Mercy Bona Pavelić, Antonija Ćutić, Lana Barić, Željko Vukmirica i Dražen Bratulić. Kako produkcije ELT–a nisu namijenjene samo turistima i diplomatima, predstava će igrati na engleskom jeziku uz hrvatske titlove.


Pukovnik Ptica i Francuzica u splitskom HNK

Splitsko Hrvatsko narodno kazalište sezonu otvara svojevrsnim premijernim vikendom. U petak 21. listopada na velikoj sceni premijerno će zaigrati Pukovnik Ptica bugarskog autora Hrista Bojčeva u režiji Nenni Delmestre. Bojčev je i jedan od najboljih izvoznih proizvoda bugarske suvremene dramaturgije, i to najviše upravo zbog Pukovnika Ptice, satire o skupini mentalnih bolesnika koji se pokušavaju nametnuti za njih potpuno nezainteresiranoj ujedinjenoj Europi. Tematika je autoru donijela slavu i velik broj izvedbi u istoj toj Europi, no splitska će premijera, u kojoj igraju Elvis Bošnjak, Ante Čedo Martinić, Robert Kurbaša, Neno Srdelić, Vicko Bilandžić, Trpimir Jurkić i Tajana Jovanović, biti ujedno i hrvatska praizvedba. Tekst je preveo Borislav Pavlovski, a predstavu je scenografski opremio Ivo Knezović. Samo dan poslije, 22. listopada, na maloj Sceni 55 splitskoga HNK najavljena je i premijera dramskog teksta Ilije Zovka Francuzica u režiji Vanče Kljakovića. Član ansambla splitskog kazališta već se okušao kao autor hvaljenom monodramom Oprosti, Stipe, no ovaj put, u drami s tematikom nadilaženja straha od sreće i ispunjenja snova, ima čak dva lica. Njih tumače prvakinja splitske drame Zoja Odak i autor sam.


Slavuj u Trešnji

I Kazalište Trešnja slavi Andersenovu godišnjicu, pa u suradnji sa Studijem za suvremeni ples za 21. listopada priprema premijeru koreografirane inačice bajke Slavuj. Priču koja istodobno propagira ekologiju i toleranciju među kulturama, u režiji Nane Šojlev i koreografiji Desanke Virant, plesat će, glumiti i pjevati Aleksandra Naumov, Vanda Vujanić Šušnjar, Branko Banković, Ana Jurić Šaškor, Ivana Miletić Piškor, Ana Mrak, Martina Nevestić, Andreja Široki i Bosiljka Vujović Mažuran. Glazbeni suradnik predstave i autor glazbenih prilagodbi je Milorad Stranić, dok tekstove za songove potpisuje Ozren Feller.


Zločin na kozjem otoku u Puli

Kontroverzni tekst talijanskoga dramatičara Uga Bettija Zločin na kozjem otoku, u režiji zagrebačke glumice i kazališne avanturistice Senke Bulić, otvorit će premijernu sezonu Istarskoga narodnog kazališta u Puli 22. listopada. Razdor koji će u osamljeni život triju žena unijeti pojava i odveć poželjna muškarca odigrat će, u dramaturgiji Zlatka Würzberga, na sceni Tomislava Ćurkovića i uz glazbu Livija Morosina, Ana Karić, Lucija Šerbedžija, Ivana Jozić ili redateljica i Fedja Štukan.


Igor Ružić

Vijenac 302

302 - 13. listopada 2005. | Arhiva

Klikni za povratak