Vijenac 301

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Paul Kellogg napušta svijet opere

Paul Kellogg napušta svijet opere

slika


Direktor i umjetnički ravnatelj New York City Opere Paul Kellogg najavio je odlazak s tih pozicija na završetku iduće sezone 2006/2007, nakon punih jedanaest godina vođenja te operne kuće. Također je odlučio u ljeto 2006. otići i s mjesta umjetničkog ravnatelja Glimmerglass Opere u Cooperstownu, s kojom je usko surađivao još od davne 1979. U šezdeset osmoj godini donio je tu tešku odluku, smatrajući da bi se sa svim složenim zahtjevima upravljanja dvjema opernim kućama bolje mogao nositi netko mlađi, tko će obogatiti repertoar svježim idejama i novim projektima. Njegov rad s navedenim opernim ansamblima rezultirao je s trideset zajedničkih produkcija u posljednjih deset godina, te još tri koje su u procesu stvaranja. Kellogovom zaslugom repertoar njujorške opere proširen je sa šezdeset dvije nove operne produkcije, uključujući barokne opere, inovativne verzije standardnih, ali i rijetko izvođenih opernih djela. Također je učinio velik pomak čestim postavljanjem na scenu premijera američkih autora, primjerice Michael Torke, Jake Heggie, Mark Adamo i Charles Wuorinen. No, tko će ga naslijediti, Paul Kellogg nije želio komentirati.


Izvrsna izvedba Händelove Atalante

U interpretaciji Filharmonijskoga baroknog orkestra, Filharmonijskoga zbora i šest izvrsnih vokalnih solista pod dirigentskim vodstvom Nicholasa McGegana, Händelova je opera Atalanta u koncertnoj poluscenskoj izvedbi u Prvoj kongregacijskoj crkvi u kalifornijskome gradu Berkleyju zasjala kao prvi projekt ovosezonskoga obilježavanja 25. obljetnice djelovanja navedenog orkestra. Skladana 1736. za vjenčanje velškoga kraljevića Fredericka, ta je Händelova pastorala klasična ljubavna priča sa zamršenom radnjom prepunom pogrešno shvaćenih signala, zamijenjenih identiteta, ljubomornih izljeva, ali ipak sretna završetka. Glazbeno, Atalanta sadrži neke od skladateljevih najdojmljivih trenutaka, koji su posebno uočljivi u solističkim arijama koje svakome solistu pružaju mogućnost da iskaže posebnost vlastite pjevačke tehnike. Naslovnu ulogu kraljevne Atalante ponijela je kanadska sopranistica Dominique Labelle, kojoj je to bila do sada najuspjelija interpretacija u suradnji s Filharmonijskim baroknim orkestrom, iako su i njihove prijašnje suradnje bile obilježene vrhunski glazbenički i dramaturški ostvarenim te muzikalno nadahnutim nastupima. Svojim duhom Labelle je ponijela i članove ansambla te ostale soliste, Susanne Rydén, sopran, Cecile van de Sant, mezzosopran (čiji je ovo bio prvi nastup s navedenim orkestrom), Michaela Slatteryja, tenor, Philipa Cutlipa, bariton, te Coreyja McKerna, bas. Koncertne izvedbe Händelovih opera postale su gotovo uobičajena praksa toga orkestra i dirigenta McGegana. Iako nema scenografije i kostima, pokreti i geste interpreta daju izvedbi upravo onoliko koliko je potrebno za sugestiju opernoscenske akcije.


Anne-Sophie Mutter – Mozartova trilogija


slika


U 2006. Anne-Sophie Mutter, violinistica svjetskoga glasa, slavi tridesetu obljetnicu svoga javnoga debija i 250. obljetnicu Mozartova rođenja serijom novih izdanja skladateljevih važnijih djela za violinu. Prvo izdanje, koje će biti objavljeno u studenome, obuhvaća kompletne Mozartove violinske koncerte i Simfoniu concertante, u interpretaciji koje joj se pridružio Yuri Bashmet na violi. Izvedbe su ostvarene uz Londonski filharmonijski orkestar, a nosač zvuka snimljen je u srpnju ove godine u londonskom Abbey Road Studios. U jesen 2006. očekujemo još dva izdanja te violinistice, Mozartova klavirskog trija i violinske sonate. Još od debija s Herbertom von Karajanom, kada je Anne-Sophie Mutter imala samo trinaest godina, Mozart je uvijek bio u njezinim razmišljanjima: »To je skladatelj s kojim sam odrasla, koji me je uvijek čekao u svakom kritičnome trenutku u mojoj karijeri... Jako volim Mozartovu glazbu, jer uvijek dopire do publike. Ovaj projekt slavljenje je njega i odavanje počasti njegovu geniju.«


Masaaki Suzuki — projekt Bach


slika


Orguljaš, čembalist i dirigent Masaaki Suzuki, profesor na Tokijskom sveučilištu, gost dirigent Academy of Ancient Music, s kojima je u jesen 2004. prvi put nastupio u Velikoj Britaniji serijom izvrsno praćenih koncerata, na sredini je opsežnoga projekta snimanja kompletnih Bachovih kantata sa svojim ansamblom Bach Collegium Japan, i to za švedsku izdavačku kuću BIS predvođenu Robertom von Bahrom. Snimanja su započela 1995, a s obzirom na sve detalje na koje treba obratiti pozornost u interpretaciji, koji su razlog tome da ansambl može snimiti tek tri do četiri kantate godišnje, Suzuki predviđa da bi projekt trebao trajati još desetak godina. No, s obzirom na kvalitetu interpretacije, nakladničkoj kući nije nikakav problem poduprijeti takav projekt. Osim toga velikoga pothvata, Bach Collegium Japan nastavit će istraživati i drugi repertoar, uključujući djela Monteverdija i Schütza, dok će njihov voditelj Masaaki Suzuki malo više pozornosti posvetiti svome čembalističkome djelovanju. Trenutno na koncertima s Academy of Ancient Music sudjeluje kao solist u Bachovu Koncertu za čembalo u d-molu.


Pripremila Mirta Špoljarić Smolić

Vijenac 301

301 - 29. rujna 2005. | Arhiva

Klikni za povratak