Vijenac 301

Fotografija

FOKUS

Bez uzroka i posljedice

Bez uzroka i posljedice

slika


Novigrad — Majstor subjektivnoga dokumentarizma koji ne ostvaruje fotomontažom, nego suprotstavljanjem planova koji djeluju kao da su proizašli iz različite vremensko–prostorne dimenzije, Vladímir Birgus izložio je fotografije u galeriji Rigo, u Novigradu. Promatrajući fotografije poznatoga češkog autora, koje kao da hvataju situaciju u pokretu, možemo steći dojam da je priču skrivenu u pozadini fotografije lako rekonstruirati, no ubrzo ćemo uvidjeti da nema poveznice između likova i priče te da nije riječ o uzročno–posljedičnosti kakvu smo navikli gledati na filmu, nego o iskonskijim i stvarnijim nepovezanim elementima složene zbilje u kojoj živimo, nazovimo je — paralelnim svjetovima. Vladimír Birgus (1954) direktor je Instituta za kreativnu fotografiju na šleskom Sveučilištu u Opavi i redoviti profesor Odsjeka za fotografiju Fakulteta za film i televiziju Akademije za reproduktivnu umjetnost u Pragu. Izložba ostaje otvorena do 30. rujna.


Dvije nagrade Stanku Abadžiću


slika


Fotografijom Uz stepenice iz praškog ciklusa Stanko Abadžić osvojio je čak dvije nagrade, što je velika rijetkost, Zlatnu i Srebrnu medalju AFIAP–a u Danskoj, na salonu u Silkeborgu. Na natječaju je sudjelovalo ukupno 197 fotografa iz 17 zemalja, a praški ciklus Stanka Abadžića dosad je prikazan na izložbama u Portugalu, Češkoj, Njemačkoj, Sloveniji. Radovi autora koji rano izjutra gotovo portretira svjetlo i sjenu, na prvi pogled mogu podsjećati na crno–bijele fotografije pedesetih, ali u pročišćenim prizorima Stanko Abadžić zapravo traži preciznost i jednostavnost savršenstva, tako da je zapravo riječ — o bezvremenosti.


Uhvaćeni trenuci intimnosti

Los Angeles — Retrospektiva socijalnoga promatrača, poznatog fotoreportera i učitelja Larryja Finka otvorena je u Stephen Cohen Gallery u Los Angelesu. Crno–bijele fotografije pokazuju životno djelo autora koji je fotografirao podjednako američke VIP–osobe, holivudske boksače, modele, ali i obične radnike. Dajući provokativan socijalni komentar imao je posebno umijeće da uhvati intimnost u mnoštvu i napravi fotografiju savršene scene. Upravo ga ti neočekivani trenuci potpune privatnosti koje rijetko možemo vidjeti čine majstorom snapshot–estetike, svrstavajući ga uz bok Diane Arbus, Roberta Franka i Garryja Winogranda. Izložba ostaje otvorena do 5. studenog.


Krivnja kroz svjetlo


slika


York — Instalaciju od pet pokretnih fotografija, koju je autorica Mariele Neudecker izložila u Impressions Gallery, u Yorku, u Velikoj Britaniji, nastala je kao svojevrstan fotografski odgovor na Mahlerovu Pjesmu mrtvoj djeci. Kompozicija nastala 1902. po tekstu njemačkoga romantičnog pjesnika Friedricha Ruckerta evocira emocije, žaljenje, gubitak, a i krivnju, a Mariele Neudecker isti učinak na fotografijama postigla je metaforom nadnaravnog i u svojoj savršenosti pomalo strašna svjetla. Autorica već nekoliko godina istražuje pokretne slike, glazbu i film, koristeći se u prijašnjim radovima Schubertovom djelima. U najnovijem radu napravila je s pomoću fotografija na neki način sobe–skulpture, u kojima posjetitelj može doživjeti alpski krajolik ili vidjeti sliku djeteta kako se igra u vrtu obasjanu vrhunaravnim svjetlom. Izložba je otvorena do 28. listopada.


Dina Ivan

Vijenac 301

301 - 29. rujna 2005. | Arhiva

Klikni za povratak