Vijenac 300

Film

FILMSKA ČETVRT

U kinima: Rusi i Amerikanci

U kinima: Rusi i Amerikanci

Zagreb Ruski su filmovi u hrvatskim kinima prava rijetkost, pa je za početak prikazivanja filma Stražari noći očito bio presudan žanr i usporedbe s Matrixom. Riječ je o prilagodbi bestselera Sergeja Lukianenka o nadnaravnoj borbi sila mraka i svjetla, čije se režije prihvatio Timur Bekmambetov. Režije drame Cinderella Man prihvatio se pak Amerikanac Ron Howard, a u povijesnoj priči o popularnom boksaču glume oskarovci Russell Crowe i Renée Zellweger. Bajka Charlie i tvornica čokolade nova je redateljsko–glumačka suradnja Tima Burtona i Johnnyja Deppa, dok je Fatalnu nesreću, hvaljenu dramu o sudbinama nekolicine ljudi nakon prometne nesreće, režirao Paul Haggis.


TV–premijere: Crni Orfej

Zagreb Do početka jesenske sheme Hrvatska televizija nastavlja ljetne filmske cikluse. Tako HTV u ciklusu Kinoteka prikazuje francusko–brazilsku dramu Crni Orfej, efektnu reinterpretaciju starogrčkoga mita o Orfeju i Euridici smještenu u suvremeni Rio de Janeiro. Nagrađen Zlatnom palmom, Oscarom i Zlatnim globusom film je režirao Marcel Camus, a u glavnim su ulogama Breno Mello i Marpessa Dawn (HTV 1, 17. rujna, 08.10). U terminu petkom na rasporedu su nagrađivani film Dušana Makavejeva Nevinost bez zaštite (HTV 1, 16. rujna, 01.20), te Kruh i mlijeko njegova slovenskog kolege Jana Cvitkoviča (HTV 1, 23. rujna, 00.00). Ciklus vesterna Clinta Eastwooda nastavlja se Blijedim jahačem prikazanim 1985. u Cannesu (HTV 1, 18. rujna, 20.40).


Hrvatska: Festival

eksperimentalnog filma

Zagreb Glavni grad Hrvatske prednjači u zemlji brojem filmskih festivala i događanja, čemu je potvrda i novi festival. Naime, od 21. do 25. rujna u prostorima se zagrebačkoga Studentskog centra održava prvi 25 FPS internacionalni festival eksperimentalnog filma i videa. Festival ime duguje kratici 25 fps (eng. frames per second), koja označuje broj slika u sekundi PAL–videostandarda, a organizira ga istoimena udruga za audio–vizualna istraživanja 25 FPS. Cilj je Festivala, prema riječima organizatora, postavljanje eksperimentalnog filma i videa u širi kontekst te informiranje domaće javnosti o međunarodnom zanimanju za taj tip produkcije. U četiri festivalska bloka natječe se pedesetak naslova, a popratit će ih brojna predavanja i retrospektive.


Španjolska: Lov na Zlatnu školjku

San Sebastián Festivala ne nedostaje ni u Španjolskoj. Međunarodni filmski festival u San Sebastiánu ove se godine održava 53. put od 15. do 24. rujna. Iznimno bogat program najzanimljiviji je u konkurenciji za glavnu festivalsku nagradu, Zlatnu školjku. Njoj se, među ostalima, nadaju i redatelj Michael Winterbottom s novim uratkom A Cock and Bull Story, Terry Gilliam s filmom Tideland, Alberto Rodríguez sa 7 Vírgenes, Jan Cvitkovič sa Od groba do groba, Zhang Yang s Xiang ri kui te Farida Benlyazid s La vida perra de Juanita Narboni. Retrospektive su posvećene redateljima Robertu Wiseu i Abelu Ferreri, ne izostaje ni Dan baskijskoga filma, a na čelu je žirija Anjelica Huston.


SAD: Proof Johna Maddena

Los Angeles Neka od strukovnih nagrada mogla bi pripasti i filmu Proof. Riječ je o radu redatelja Johna Madenna (Zaljubljeni Shakespeare), koji je prilagodio dramu Davida Auburna ovjenčanu Pulitzerovom nagradom. U središtu je priče kći genijalnoga matematičara, koja se podjednako teško nosi i s očevom smrću i s činjenicom da je možda naslijedila njegovu tešku duševnu bolest. U svemu tome pomaže joj očev student, dok situaciju komplicira ponašanje njezine sestre. U glavnim su ulogama oskarovci Gwyneth Paltrow i Anthony Hopkins, a kolege su im Jake Gyllenhaal i Hope Davis. Ambiciozno zamišljen film u američka kina stiže 16. rujna.


Knjiga: Filmovi o samurajima

Patrick Galloway, Stray Dogs and Lone Wolves: The Samurai Film Handbook, Stone Bridge Press, 2005. Malo se koja kinematografija može pohvaliti da je utemeljila poseban filmski žanr. Filmovi o samurajima imanentno su japanski umjetnički proizvodi, a knjiga, točnije vodič Patricka Gallowaya, predstavlja ih kao nezaobilaznu referenciju u povijesti svjetskoga filma. Kritikama više od pedeset naslova autor raščlanjuje važnost i vrijednost pojedinih filmova ističući konstantu od klasika Rashômona Akire Kurosawe do najnovijih radova poput Zatoichija Takeshija Kitana.


Boško Picula

Vijenac 300

300 - 15. rujna 2005. | Arhiva

Klikni za povratak