Vijenac 300

Film

Rođenje (Birth), red. Jonathan Glazer

Profinjena Nicole

Redatelj temi pristupa iz perspektive drame, naglašavajući realne reakcije i istinsku emotivnu dramu karaktera, a ne zalazi, kao što bi se površnije moglo očekivati, na teritorij horora ili trilera, kako se pokatkad interpretira ili čak implicira

Rođenje (Birth), red. Jonathan Glazer

Profinjena Nicole


slika


Redatelj temi pristupa iz perspektive drame, naglašavajući realne reakcije i istinsku emotivnu dramu karaktera, a ne zalazi, kao što bi se površnije moglo očekivati, na teritorij horora ili trilera, kako se pokatkad interpretira ili čak implicira


Kontroverzan, visoko estetičan, metafizički — glavne su odrednice kojima bi se mogao označiti novi film Jonathana Glazera — redatelja izvrsne Posljednje pljačke (Sexy Beast) ponikla iz miljea glazbenoga spota i reklame. Baveći se naime motivom reinkarnacije i pitanjem pojavnosti duše preminulog u tijelu djeteta, Glazer se mahom zadržava na implikacijama, evokaciji eteričnosti na razmeđi dvaju svjetova (za što je vrlo zaslužna i fotografija Harrisa Savidesa, baš kao i nezemaljska, u svemu nazočna glazba Alexandrea Desplata) te nujnosti i melankoliji, čistoj tristessi, ali i logičnoj zbunjenosti svojih likova. Jer, redatelj svojoj temi pristupa iz perspektive drame, naglašavajući realne reakcije i istinsku emotivnu dramu karaktera, a ne zalazi, kao što bi se površnije moglo očekivati, na teritorij horora ili trilera, kako se pokatkad interpretira ili čak implicira. Naime, nema tu mistifikacije, dramatiziranja, senzacionalizma i jeftinih uzbuđenja ili spletki; sve teče jednostavno, prirodnim tokom. Na taj način pitanje da li je dječak Sean inkarnacija junakinjina preminula supruga čak postaje sporedno; uznemirujuća i specifično znakovita atmosfera filma sama je po sebi intrigantan i popriličan doživljaj. A kako raznolike interpretacije djela uistinu jesu moguće, ipak su one u kojima se dječak karakterizira kao lažljivac i varalica u najmanju ruku začudne: je li pritom riječ o površnu gledanju filma te posljedično nerazumijevanju ne odveć hermetične radnje ili pak indikatoru potrebe da se potencijalni gledatelj ugodi na vibracije kakve zahtijeva tema putem edukacije ili jednostavne zainteresiranosti?


Krinke i obmane

Aura starih filmova koju Rođenje pritom pronosi nije samo podsjetnik na Vrtoglavicu, s kojom dijeli zajednički motiv mogućih ponovnih utjelovljenja, ali i eventualnih krinki i obmana, nego i redateljevo ugledanje na klasične majstore u svom namjernom redateljskom postupku. Glazerova je režija pritom iznimna, tiha i nenametljiva, prepuna inteligentnih i specifičnih dugih, mirnih, propitkujućih kadrova i radoznale kamere koja tendira ogoljenju likova; prostudiranih kompozicija, rječita svjetla i sjene, neverbalne glume. Majstorica glume Nicole Kidman, za koju je ova profinjena uloga kao stvorena; baš kao što je mali Cameron Bright već profiliran u ulogama neobičnih, zastrašujućih dječaka u filmovima fantastične tematike (Domino efekt te posebice Bogomdan, koji s Rođenjem dijeli sličnu bizarnu postavku ponovnoga rođenja). Ljubavni pak odnos žene i dječaka kao ključni odnos u djelu u konzervativnim je krugovima shvaćen senzacionalistički i prije gledanja sama filma, posebice scena u kojoj dijele zajedničku kupku, no umjerenost, suzdržanost i taktičnost pri izvedbi iste nisu nimalo vulgarni. Naprotiv, čitav je film, posebice ako se u finalu ne brza s interpretacijama, iznadprosječno filmsko iskustvo i djelo dovoljno originalno da se može tvrditi kako se nešto slično nije vidjelo već dulje vrijeme.


Katarina Marić

Vijenac 300

300 - 15. rujna 2005. | Arhiva

Klikni za povratak