Vijenac 300

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Preminuo Ray Nordstrand

Preminuo Ray Nordstrand

U čikaškoj je bolnici Northwestern University 27. kolovoza, nakon dulje bolesti, u sedamdeset drugoj godini života preminuo Ray Nordstrand, istaknuta ličnost čikaškog radija WFMT–FM. Kao student ekonomije pedesetih je godina započeo suradnju s navedenom radiopostajom kao povremeni najavljivač emisija. Karijera je brzo napredovala i do 1955. već je sastavio čitav marketinški plan Radija za sljedećih trideset godina. Dio njegova plana bilo je i izdavanje mjesečnoga programskog vodiča, koji je 1976. prerastao u izrazito uspješni »Chicago magazine«. Nordstrandova je zasluga, kao izvršnoga direktora, i profesionaliziranje radijskoga čitanja, budući da je ustrajavao da reklame čitaju isključivo vrhunski izučeni profesionalci. Nakon što je WFMT–FM kupila Window To The World Communications, Nordstrand se povukao sa izvršne pozicije, ali je i dalje, sve do posljednjih trenutaka, sudjelovao u poslovanju tvrtke vrijednim savjetima.


Diskografija


Jedinstveni Tristan

U novije vrijeme glazbeno je tržište sve ispunjenije DVD opernim izdanjima, što je posljedica brza širenja toga novijeg medija. U tom je smislu ova snimka možda jedna od posljednjih snimaka opere na nosaču zvuka. Riječ je vječnima Tristanu i Izoldi Richarda Wagnera na četverostrukom CD–izdanju diskografske kuće EMI Classics. Orkestar Kraljevske operne kuće u Covent Gardenu pod ravnanjem Antonija Pappana radio je na tome izdanju puna dva mjeseca u londonskom Abbey Road Studios. U naslovnim ulogama pojavili su se dvoje vrhunskih interpreta/pjevača, Placido Domingo kao operni veteran i Nina Stemme, mlada nada u usponu. Uloga Tristana pružila je Domingu posebnu vrstu uživanja u interpretaciji, koja, proizlazeći iz njegova golema iskustva, doseže vrhunske razmjere. Njegov tamnije obojeni tenorski glas odlično pristaje pomalo mračnoj Tristanovoj ulozi, dok sigurnost u izražavanju spektra osjećaja, od melankolije do strasti i duboka očajanja protagonista, potvrđuju Domingovu interpretativnu snagu i jamče da umjetnik ima još mnogo toga reći (otpjevati). S druge strane, postojani, iako visoki, sopran Nine Stemme daje Izoldinoj dionici dodatnu potrebnu čvrstoću kako u bijesnim izljevima, tako i u suptilnim liričnim dijelovima. Švedska sopranistica debitirala je 2000. u Metropolitanu ulogom Sente u Wagnerovu Ukletom Holandezu. Nosač zvuka bit će dostupan u Americi od 13. listopada.


Raritetnost i marginalnost

Upravo su ta dva kriterija odredila izbor djela koja su violinist Manfredo Kraemer i članovi ansambla Rare Fruits Council snimili za Andanteovu kolekciju Naďve. Bilo da je razlog njihovo specifično podrijetlo, moda vremena u kojemu su nastala ili, pak, način na koji su prepuštena povijesti, sva djela snimljena na ovome nosaču zvuka svedena su na poziciju preživljavanja na margini glazbene povijesti. Njihovo je postojanje zabilježeno u pojedinim katalozima i pisanim povijestima glazbe, no u koncertnim ih dvoranama nemamo prilike čuti i doživjeti. Primjerice, Contrapunct sopra la Bassigaglos d'Altr. pripisuje se Nicolausu Adamu Strungku, čija je gotovo u potpunosti izgubljena djela rado proučavao sam Bach, a Corelli se divio njihovoj dopadljivosti. Jednako su zanimljive sonata nazvana La Guerre Johanna Paula von Westhoffa, koju je, navodno, izrazito cijenio kralj Luj XIV, te nekolicina violinskih djela istoga skladatelja koja kvalitetom staju uz bok slavnim Bachovim sonatama i partitama. Također su snimljena i djela Philippa Friedricha Böddeckera, Giovannija Battiste Bovicellija, Georga Muffata i Antonia Bertalija. Iako su nepoznata i potisnuta sa glazbene scene, svim je tim djelima sedamnaestoga stoljeća zajednička težnja oblikovanju povijesti glazbe i uklapanju u njezine tekovine ljepotom, harmonijskom i melodijskom inventivnošću te ponekad čudesnim virtuozitetom.


Mirta Špoljarić Smolić

Vijenac 300

300 - 15. rujna 2005. | Arhiva

Klikni za povratak