Vijenac 297

Likovnost

Animirani film Krug / Circle, autor Denis Krašković

Upisan i opisan

Djeca crtaju ono što vide. Na njihovoj fantaziji, jasnoći percepcije i općeljudskoj viziji i odrasli im mogu zavidjeti

Animirani film Krug / Circle, autor Denis Krašković

Upisan i opisan


Djeca crtaju ono što vide. Na njihovoj fantaziji, jasnoći percepcije i općeljudskoj viziji i odrasli im mogu zavidjeti


Krug je ponajprije proširena točka i oni zajedno simboliziraju savršenost. Okruglost cijelog univerzuma i čovjekove glave također je simbol savršenstva. Platon psihu predočuje kuglom, a prema Jungu simbol kruga arhetipska je slika cjelovitosti psihe, odnosno jastva. U magiji je krug simbol zaštite onoga što je unutar kruga, kao i u pojedinca kad poprima oblik prstena, narukvice, ogrlice ili kod kralja krune…

Denis Krašković došao je na ideju da praiskonski krug, kako ga naziva Arnheim u pokusima iz psihologije gledanja, postavi kao osnovni obris izveden šestarom unutar i oko kojega će djeca predškolskog uzrasta crtati… Rezultat tog eksperimenta izložba je održana u Galeriji Prica u Samoboru tijekom lipnja, a sastojala se od dvjestotinjak dječjih crteža s motivom kruga i projekcija animiranog filma autora Denisa Kraškovića. Suradnja između mladih umjetnika iz vrtića Izvor i Grigor Vitez i autora filma izrodila je iznimnim rezultatom i kod osviještena gledatelja budi osjećaj ushita i začudnosti. Velik dio posla odradila su djeca, a autor koji poznaje medij bio je u ulozi katalizatora pretočivši njihove radove u čudesnu cjelinu.


Nadrealno i fantazija

Kao mnogo puta dosad pokazalo se kako dobra ideja i minimalne intervencije u izrazu ideje daju najbolje rezultate. Dojam nadrealnog i svake fantazije uz slikovitost dječjih radova ostvaren je inverznim postupkom jer su crteži prikazani u negativu: crna podloga i bijela linija. Zatim nagla-šenim kontrapunktom između geometrijske savršenosti zadanog obrisa kruga i svake vrste nepravilnosti dječjih crteža. I na kraju je računalnom animacijom sve to vrlo jednostavno pokrenuto načelom brze izmjene kadrova koja je sinkrona ritmu i tempu uvertire Giacoma Rossinija, što cijelom filmu daje naglašenu dinamičnost: ples, igru, smijeh, vedru zaluđenost i čaroliju.

Proučavanjem psihologije dječje umjetnosti dokazana je netočnost teorije intelekta kojom se tvrdilo da djeca i primitivni crtaju jednostavne forme jer drukčije ne znaju. Pokazalo se da nema umjetno stvorene razlike između opažanja i vizualnog mišljenja te da djeca crtaju ono što vide. No, ona u primarnoj fazi prednost daju općim vizualnim oblicima i sklopovima u odnosu prema mimetičkom opisivanju prirode. A upravo je krug - najjednostavniji i najsavršeniji oblik - ujedno i prvi oblik koji djeca crtaju u fazi prije diferencijacije. Pravokutni oblici dolaze nešto kasnije u fazi većega spektra razlikovanja predmeta. Zašto krug? Freud to povezuje s prvom slikom majčinih grudi, Jung s arhetipom mandale, Sunca i Mjeseca…Vjerojatno je riječ o kolektivnom nesvjesnom, a snaga nesvjesnog i snaga pokrenutih dječjih slika vrlo je dojmljiva.

Ponovimo, djeca crtaju ono što vide: strukturalne oblike. Na fantaziji, jasnoći percepcije i općeljudskoj viziji odrasli im mogu pozavidjeti, a da tome pristupaju sasvim ozbiljno uočio je svatko tko je vidio izraz njihova lica dok crtaju, kao i ovaj animirani film. Ocjena: °,°,°,°,°.Željko Marciuš

Vijenac 297

297 - 23. srpnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak