Vijenac 297

Glazba

JAZZ SEZONA 2004/05.

Kvantiteta zadovoljava, a kvaliteta?

U prvoj je polovici listopada u B.P. Clubu održan još jedan Hrvatski jazz-sabor, posvećen ponovno domaćim džezistima, ne donijevši ništa više od rutine

JAZZ SEZONA 2004/05.

Kvantiteta zadovoljava, a kvaliteta?


U prvoj je polovici listopada u B.P. Clubu održan još jedan Hrvatski jazz-sabor, posvećen ponovno domaćim džezistima, ne donijevši ništa više od rutine


Iako je jazz u svijesti prosječnoga ljubitelja te glazbe nedovoljno zastupljen u kulturnom miljeu Hrvatske, već će ga površan pogled, i to samo na važnija zbivanja sezone 2004/05, morati o tome razuvjeriti. Jazza je za naše prilike bilo sasvim dovoljno, no kakva, kako organizirana i financirana, te na koji način publici predstavljena, posve je drugo pitanje, koje bi zahtijevalo poseban osvrt.

Kako bi se izbjeglo puko nabrajanje, valja se osvrnuti samo na ono najvažnije i najkvalitetnije što smo u prošloj sezoni čuli.

Početak je sezone obilježio vrlo dobar koncert gitarista gypsy-swinga Angela Debarea i zagrebačkoga Hot Cluba, održan u izvrsnoj dvorani zagrebačkoga kazališta Gavella. Nekako u to doba sezonu je tematskih koncerata jazza nedjeljom u zagrebačkom Kaptol centru, zamijenjenim poslije neprimjerenijom Tvornicom, započeo Big band Hrvatske glazbene mladeži pod ravnanjem Sigija Feigla. Uz taj je orkestar tijekom sezone nastupio i niz istaknutih solista od Gustava Bergalija i Randyja Breckera do Earla Gardnera i Johna Rileyja. Sezonu je i ove godine nizom koncerata pod naslovom Doživjeti glazbu obavio uspješno i Big band Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem šefa-dirigenta Silvija Glojnarića, otprativši i niz instrumentalnih i vokalnih solista. Dobra je ideja bila taj ciklus koncerata preseliti u primjereniju dvoranu zagrebačkoga kazališta Kerempuh.

U prvoj je polovici listopada u B.P. Clubu održan još jedan Hrvatski jazz-sabor, posvećen ponovno domaćim džezistima, ne donijevši ništa više od rutine, ali zato koketiranje s nekim imenima estrade poput Severine ili Massima Savića. Već tradicionalne Jazz slušaonice Hrvatski je jazz-klub u suradnji s Glazbenim odjelom Gradske knjižnice grada Zagreba održao s temama: Usna harmonika u bluesu, demonstrator je ujesen bio Little Pigeon’s Forhill Blues te Harmonika u jazuu u proljetnom dijelu s demonstratorom Marijanom Krajinom. Listopad je već godinama u Zagrebu najbremenitiji jazzom, veći dio kojega se zbiva u tamnoj i nesimpatičnoj Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog. U tom su prostoru održani već rutinski i programski ne baš atraktivan međunarodni festival jazza te sezona koncerata Jazz-klub Lisinski. U tom je sklopu bilo održano nekoliko kvalitetnih koncerata visoke umjetničke razine: trio Klausa Ignatzeka, duo Richie Beirach, glasovir - Laurie Antoneli, vokal, briselski big band s dirigenticom i aranžerkom Marijom Schneider, te pri kraju sezone i trio Jasona Morana. U sklopu je pak 23. zagrebačkog bijenala u tom prostoru muzicirao trio američkoga pijanista Urija Crainea.


Hrvatski jazz-klub

U proljetnom dijelu sezone predviđene su uvijek dvije jazz-priredbe, jedna klupska, Springtime Jazz Fever i Proljetna revija jazza. Obje u gotovo istom ožujskom terminu imale su programskih problema zbog dana žalosti u povodu papine smrti, što su dijelom nadoknadile improviziranim programom Sunday Night Jazz i nastupom etno-kvinteta Gonzala Rubalcalbe. Klupske su jazz-aktivnosti bile stjecište manje-više uobičajenih, i ne baš prevažnih događanja.

Početkom svibnja navršilo se pet godina od osnutka Hrvatskoga jazz-kluba, u nas jedine za jazz stručne na razini Republike Hrvatske registrirane udruge. Posebno potkraj sezone vrijedi zabilježiti jedan od rijetkih autentičnih blues-koncerata, koji je u Tvornici početkom travnja s triom održao gitarist i pjevač Guy Davis.

U sublimiranom zbroju događaja vrijedi zabilježiti posjet Zagrebu jednog od najrelevantnijih američkih povjesničara jazza i autora glasovite knjige The Makin’ Of Jazz, Jamesa Lincolna Colliera, te možda i hrabru revitalizaciju dua Nestorović-Goldić pod novim imenom The Cool Jazz Duo, u za domaći jazz trenutačno vrlo lošim uvjetima. Uza sve spomenuto bilo je u Zagrebu i drugih manje važnih jazz-događanja.


IZVAN METROPOLE

Mnogo se na raznim razinama prigovaralo nedostatku promicanja jazza u unutrašnjosti. Nekoć je to, izuzmemo li rijetka gostovanja, bilo i točno, no već površan pogled na proteklu sezonu govori o znatnom poboljšanju, te vrijedi telegrafski spomenuti i jazz-događanja zabilježena i u pokrajinskim središtima Hrvatske. Varaždin ima već jedanaest godina svoj stilski profiliran međunarodni festival tradicionalnoga jazza pa i skromniju jazz-sezonu. Naći ćemo ga čak potpuno bezrazložno i u programu uličnoga Špancirfesta. U Osijeku je u veljači održan Prvi međunarodni festival jazza, a u tom se gradu bilježe i gostovanja domaćih i stranih jazz-sastava. Čakovec, uz već desetljetnu tradiciju Big banda pod vodstvom Lacija Varge, ima i tradicionalni festival jazza, Jazz Fair. Rijeka već četrnaest godina sredinom svibnja organizira festival Jazz Time i novogodišnje jam-sessione. Opatija ima početkom srpnja Liburnia Jazz, izrastao iz labinskoga festivala jazza na rivi, s ove godine završnim koncertom trija američkog pijanista Joea Samplea i vokalistice Randy Crawford. Bjelovarski je Jazz-klub potkraj lipnja održao svoju 3. reviju big bandova, dok je Hrvatski Jazz-klub nakon punih dvanaest godina jazz i blues doveo u Požegu, a rijetka jazz-gostovanja bilježi i Kutina.


DISKOGRAFIJA

Na kraju valja baciti i brz pogled na domaću jazz-diskografiju ostvarenu ove sezone. Tako su u tom razdoblju diskove objavili ili promovirali: Kvartet Darka Jurkovića Charlieja - Sensitive s pjevačicom Meri Trošelj iz Rijeke, zagrebački kvartet saksofona Donna Lee, naša jedina jazz-nada, pjevačica Valerija Nikolovska te nedavno i blueser Tony Lee King.Mladen Mazur

Vijenac 297

297 - 23. srpnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak