Vijenac 296

Časopisi

Mladi dolaze

»Scopus«, časopis studenata filozofije Hrvatskih studija, god. IX, sv. 1, br. 21

Mladi dolaze

»Scopus«, časopis studenata filozofije Hrvatskih studija, god. IX, sv. 1, br. 21


Mladi dolaze. Što li će budućnosti ostaviti od filozofije? U ovom broju »Scopusa« dvije glavne cjeline odnose se na autorske članke o različitim filozofijskim problemima i preokupacijama te četiri kratka prijevoda. Na kraju je kratak osvrt na život i djelo nedavno preminula filozofa Jacquesa Derridaa te izvještaji sa skupova i prikazi novih knjiga.

Tri od šest članaka možemo svrstati u povijesno-filozofijsku tematiku, od kojih se dva (Marina Frana i Marka Tokića) bave neopitagoreizmom i njegovim predstavnicima (s pripadajuća dva prijevoda s istom temom - A. J. Fe` stugierea i J. Whittakera), dok se Ivana Skuhala Karasman bavi djelom zadarskoga filozofa F. Grisogona Bartolovića. U prva dva teksta uložen je veliki etimološki i filološki (a ne samo filozofski) trud, dok je treći tekst kratka eksplikacija filozofske pozicije F. Grisogona, koji spoju filozofije i teologije dodaje primjese astrologije i medicine kao onih koje održavaju jedinstvo čovjeka u duši i tijelu, gdje tjelesna sfera muku muči s propadljivošću, dok duša mirno ustrajava u svojoj vječnosti. Bilo bi dobro da nakon tih triju tekstova slijede barem još tri o antičkim i srednjovjekovnim poveznicama između filozofije i laicizma!

Fiktivni dijalog Gorana Lojkića između Davida Humea i Pirona Elejskog na kiši o inkoherentnostima njihovih skeptizama zgodna je mala filozofska pouka. No, da se i Kant našao na toj kiši, inkoherentnosti skepticizma vinule bi se u nebesa.

Bernard Harbaš u tekstu o kritici Husserlova razumijevanja vremena provodi spomenutu kritiku iz dvaju rakursa - onoga fenomenološkog autorice F. Dastur te iz filozofije J. Derridaa. Autor se ponajviše naslanja na Derridaovo dekonstruiranje (pa i destruiranje) jednoga od posljednjih metafizičkih sustava (koji čini Husserlova fenomenologija), čime i zaključuje. Iako mi se čini da Derrida u Husserla mnogo više kritizira metodu (a ne metafiziku, jer fenomenologija je prije svega metoda), tema je zanimljivo obrađena.

Tekst Srećka Horvata Poredak diskursa kao poredak znanja i moći usmjeren je dakako na filozofiju Michelea Foucaulta. Raspredajući o važnim postavkama njegove filozofije, autor nas upućuje na zanimljivu vezu između Foucaulta i marksizma. Iako izražavam kolegijalnu sumnju oko dijalektičke veze znanja i moći (sinteza toga dvoga u Foucaulta bilo bi što?), pitam se treba li u tome iščitavati i obrat u kojem su Marx i marksisti oni koji su problematiziranjem povijesnih antagonizama između klasa otkrili te u filozofiju uveli odnose između različitih moći.

Za posljednja dva članka (Harbaš i Horvat) simptomatična je njihova revalorizacija ne samo suvremenih tokova filozofije nego i neizravno pitanje o filozofijskoj budućnosti (a to je bolno pitanje filozofije u nas, pa i šire) - što je filozofija danas, koliki je domet suvremenih filozofijskih pitanja te kakva je njezina budućnost?

Od preostalih tekstova valja spomenuti još dva fragmentarna prijevoda Heideggera i Leibnitza, a uz tekst koji nas podsjeća na značenje i nedavnu smrt Jacquesa Derridaa želio bih pak samo dodati opetovano zgražanje nad nevjerojatno malo prijevoda njegovih djela u Hrvatskoj.

Na kraju, čak i ako postoji mentorska uloga njihovih profesora, mladima autoricama i autorima treba držati palčeve u nastavku njihova raznolika rada na časopisu, što bi u budućnosti moglo dati poneku izraženiju filozofsku profiliranost, a ne kvazifilozofsku teoriju opterećenu prošlošću kakvu danas često susrećemo. Snježan Hasnaš

Vijenac 296

296 - 7. srpnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak