Vijenac 293

Likovnost

Danski centar dizajna u Kopenhagenu

Stol bez ljepila i alata

Lokacija zgrade Danish Design Centera na obodu stare gradske jezgre Kopenhagena, govori o važnosti koja se pripisuje dizajnu u suvremenom danskom društvu

Danski centar dizajna u Kopenhagenu

Stol bez ljepila i alata


Lokacija zgrade Danish Design Centera na obodu stare gradske jezgre Kopenhagena, govori o važnosti koja se pripisuje dizajnu u suvremenom danskom društvu


slika


Nedavno je u emisiji Pola ure kulture kritički progovoreno o ravnodušnosti mjerodavnoga ministarstva prema Hrvatskom centru dizajna, a javnosti su od prije poznati problemi Studija dizajna zbog denacionalizacije, odnosno povrata zgrade u Frankopanskoj prijašnjoj vlasnici.

U tom smislu nije naodmet napomenuti da druge europske države, osobito skandinavske, sustavno potiču razvoj dizajna te grade vlastiti image izvrsnosti putujućim izložbama svojih dizajnera. Tako je u Zagrebu u travnju ove godine održana izložba finskoga dizajnera Tapija Wirkkale u prostoru MUO– a.


SVAKI SE DETALJ RAČUNA...

Odlična lokacija zgrade Danish Design Centera na Aveniji Andersen, preko puta parka Tivoli, na obodu stare gradske jezgre Kopenhagena, odaje važnost koja se pripisuje dizajnu u suvremenom danskom društvu. Interpolacija arhitekta Henninga Larsensa Tegestuea iz 2000. poštuje gabarite okolne urbane strukture, ali se stakleno–čeličnom fasadom definitivno ističe među trokatnicama s kraja 19. stoljeća.

Primarni su ciljevi ustanove osnovane 1978. promicanje danskoga dizajna putem izložaba i predavanja, povećanje uporabe dizajna u danskim tvrtkama i brandiranje danskoga dizajna širom svijeta. Da nije riječ o klasičnoj galeriji, jasno je čim se vidi relativno malen izložbeni prostor, koji zauzima tek dvije trećine prvoga kata zgrade. Početkom je travnja Cecilie Manz, diplomantica Danmarks Designskole, ondje pokazala presjek svoga dosadašnjeg rada u području produkt–dizajna. Primjerice praktične bibliotečne ljestve s integriranim sjedalom za bibliofile ili svoj diplomski rad — filigranski sklopivi ležaj s pripadnim pojastučenjem od filca. Prikazana rješenja vrlo su decentna, ali i sofisticirana, u skladu sa skandinavskom tradicijom. Vidljiva je i povezanost s industrijom pokućstva, jer je njezin stolić Micado od trešnjeva drva s kojim je osvojila Danish Design Prize 2004. već krenuo u serijsku proizvodnju. Riječ je o stolu koji se sastavlja bez ljepila i ikakva alata, jednako se lako rastavlja te je kao takav posebno prikladan za česte selidbe urbanih nomada, mladih obrazovanih ljudi koji se ni u iznajmljenim stanovima ne žele odreći kvalitetno dizajnirana pokućstva.

Druge dvije mlade dizajnerice, Wendy Plovmand i Lisa Grue, udružene u Underwerket Graphic Studio, njeguju posve drukčiji pristup, što su pokazale i mini izložbom u DDC–u. Dominiraju ilustracije s duhovitim, feministički obojenim komentarima suvremenoga života. Koriste se magenta ružičastom kao kolorističkim elementom u svojim crno–bijelim kolažima nadahnutim stripom i pop–artom. Čak su i klasik danskoga dizajna, stolac Arnea Jacobsena iz 1955, reinterpretirale na isti način.


KOMERCIJALNI SADRŽAJI

Ipak, komercijalni sadržaji prevladavaju u dijelu zgrade dostupnu posjetiteljima. Prizemlje zauzima kafić opremljen dizajniranim staklom i keramikom te trgovina pomno odabranih dizajnerskih uporabnih predmeta ne isključivo danskog podrijetla: od švicarskih noževa do klasika product designa osamdesetih, primjerice, Braunova sklopiva sušila za kosu. Osim putnih rekvizita s temom Travelling light, tu je i široka paleta knjiga koje tematiziraju dizajn.

Aktualni projekt DDC–a u suradnji s Icogradom, Icsidom i IFI–em organizacija je World Design Congress Era 05, 22. – 28. rujna 2005, koji će se osim u Kopenhagenu održati i u Oslu, Gothenburgu i Helsinkiju. Bit će riječi o perspektivama i izazovima dizajna te ulozi dizajnera u okolišu koji se ubrzano mijenja.

Iako zbog relativno malena prostora Danish Design Centra (drugi i treći kat zauzimaju uredi) dojam o danskom dizajnu treba nadopuniti posjetom trgovini luksuzne robe Illums Bolighus na kopenhaškom glavnom trgu Amagertorvu, postojanje središnje ustanove za promicanje nacionalnog dizajna zamisao je koja će, nadamo se, u dogledno vrijeme zaživjeti i u Hrvatskoj.Sanja Vidaković

Vijenac 293

293 - 25. svibnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak