Vijenac 292

Kazalište

TEATROLOGIJA

POTICANJE STVARANJA

Anna Scher i Charles Verall, 100+ ideja za dramu, prev. Jasna Šojer, Hrvatski centar za dramski odgoj — Pili poslovi, Zagreb, 2005.

TEATROLOGIJA

POTICANJE STVARANJA


Anna Scher i Charles Verall, 100+ ideja za dramu, prev. Jasna Šojer, Hrvatski centar za dramski odgoj — Pili poslovi, Zagreb, 2005.


Voditelji dramskih skupina u školama, kazalištima ili drugim ustanovama svoje znanje o tom poslu u Hrvatskoj mogu steći jedino putem različitih kazališnih i dramsko-pedagoških radionica ili naručivanjem inozemne literature. Na hrvatskom je jeziku svojedobno izašla knjiga Zvjezdane Ladika Dramske igre, no onaj koji danas na nju naiđe u antikvarijatu ili knjižnici može se smatrati pravim sretnikom. Tu deficitnu situaciju Hrvatski centar za dramski odgoj napokon je odlučio promijeniti osnivanjem Biblioteke dramske pedagogije u kojoj će se izdavati upravo stručne knjige za potrebe dramskog stvaralaštva.

Za prvi naslov odabrana je knjiga Anne Scher i Charlesa Veralla 100 + ideja za dramu, koja sustavno donosi savjete, vježbe i načine rada s djecom i mladima u dramskim družinama.

Kao što autori u uvodu naglašavaju, »ovo je knjiga recepata koja sadrži stotine ideja za dramu« i njezin je cilj ponuditi sredstva kojima će se potaknuti umjetničko stvaranje. Budući da je knjiga nastala kao plod sedmogodišnjega podučavanja drame u kazalištu Anne Scher, gdje je okosnica rada improvizacija, autori su ponudili raznolike ideje na koji se način i s kojim ciljevima improvizacija može ostvariti.

Kako bi se proces dramskog rada u skupini trebao odvijati, od ostvarivanja grupne kohezije, dinamike i povjerenja s pomoću dramskih igara, preko pripremanja glumčeva instrumenta, tijela, za rad zagrijavanjem i govornim vježbama do konkretnih improvizacija verbalnog i neverbalnog tipa, tako je i knjiga koncipirana upravo tim redoslijedom, iako se poneke vježbe mogu svrstati u više kategorija.

Pritom one nisu razvrstane po dobnim skupinama, jer se većina vježbi može prilagoditi svakom uzrastu, a i, napominju autori, »neke grupe djece jednostavno imaju odrasliji ukus od drugih«.

Što se tiče tema za dramske situacije i improvizirane kratke predstave, autori daju široku lepezu primjera, no uviđa se njihova težnja za etičkim, društvenim i političkim osvještavanjem djece i mladih. U svim primjerima, kao što ističu, postoji snažan element sukoba koji s obrazovnog gledišta pomaže djeci da nauče rješavati i razumijevati konfliktne situacije. Tako daju primjere konflikta djece i roditelja, djece međusobno, ali i primjere iz svijeta odraslih, ne libeći se neugodnih i manje lijepih životnih situacija. Putem drame djeca se sučeljavaju s nimalo ružičastim svijetom zbilje, pri čemu im se ostavlja sloboda da ga svojom maštom razobliče i promijene. Voditeljima početnicima ponuđeni su

vrlo korisni savjeti za ostvarivanje discipline i koncentracije polaznika te idealne strukture sata. Autori navode i popis nužne opreme za dramsku grupu (što je za većinu hrvatskih dramskih pedagoga neostvareni san), a na kraju knjige nalazi se specifičan dramski rječnik, koji bi najmlađoj djeci trebao pomoći u razumijevanju onoga što rade.

Treba spomenuti i prijevod Jasne Šojer, koja se potrudila kroatiziranim imenima i navođenjem nekih situacija specifičnih za naše prilike knjigu što više približiti hrvatskom čitatelju i korisniku knjige.

Budući da je knjiga na britansko tržište izašla prije punih trideset godina, mnogima će navedene vježbe biti poznate, no njezina je vrijednost u tome što nudi raznolike, univerzalne i uvijek aktualne poticaje za improvizaciju te joj se i oni kojima je sadržaj već dobro poznat neprestano mogu vraćati.

Katarina Kolega

Vijenac 292

292 - 12. svibnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak