Vijenac 292

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Novi muzej u Kanazawi

Novi muzej u Kanazawi


slika

U japanskoj Kanazawi završen je novi Muzej suvremene umjetnosti prema ideji tokijskog ureda SANAA autora Kazuya Sejime i Ryuea Nishizawe. U posvemašnjoj apstrakciji i savršenoj čistoći prostorne organizacije i asemblaža materijala zgrada muzeja, koncipirana kao minijaturni grad, prototip je dijagrama idealnog muzeja suvremene umjetnosti — ikonički prostorni sadržač bijelih kubusa galerija sa servisnim sadržajima u međuprostorima. Broj, veličina i proporcije izložbenih galerija temeljene su na zahtjevima kuratora. Sobe su u tlocrtu kvadratne ili pravokutne, različitih visina (4, 5, 6, 9 i 12 metara), a svih devetnaest osvijetljeno je krovnim nadsvjetlima. Galerije su oblikovane kao individualni volumeni, povezani koridorima iz više smjerova, što omogućuje posjetiteljima slobodnu nelinearnu cirkulaciju. Za veće izložbe sve sobe tvore jedinstveni izložbeni prostor, a za manje se koristi tek nekolicinom. Tako muzej po potrebi redefinira veličinu galerijskoga prostora stvarajući uvijek drukčiju atmosferu za svaku novu izložbu. Koncentrični zoning unutrašnjosti daje zgradi jasnu relaciju s japanskom tradicijom — kontinuirani obodni prostor kao posrednik između eksterijera i interijera, rekonfiguracija soba s pomoću pomičnih stijena, skrivena dvorišta i dojam pojačavanja intimnosti prodorom u dubinu zgrade.


Grad kao stadion

U organizaciji časopisa »Domus« i uz potporu nogometnih klubova Inter i Milan te magazina »Rolling Stone«, na milanskom stadionu San Siro održana je cjelonoćna manifestacija Domus Circular, kojom je jedan od najvećih europskih stadiona tijekom dvanaestosatnoga programa umjetnosti, glazbe i kulture transformiran iz divovske betonske školjke, posvećene ritualu nogometa, u dinamičan gradski trg, na kojem su se ljudi spontano susretali, prisustvujući istodobno nekom od kulturnih događanja po izboru — koncertu, performansu, instalaciji, raspravi, ili samo istražujući blizak, ali nepoznat prostor stadiona. Samo 48 sati nakon kaotične i sramotne nogometne predstave u četvrtfinalu Lige prvaka, koja je Inter koštala diskvalifikacije, San Siro potpuno je promijenio lice preobrazivši se od sportske arene u javni gradski prostor, kojim je četrdeset tisuća posjetitelja moglo slobodno cirkulirati čak i inače nedostupnim zonama — od terasa i svlačionica do VIP–galerija nudeći spektakularni pogled s vrha sto metara visoka kolosa na zeleni travnjak ili pak neočekivane vizure na gradski skyline.


Staklo i arhitektura


slika

Staklo kao građevni materijal već je revolucionaliziralo arhitekturu dvadesetoga stoljeća, a njegov utjecaj i uporaba s tehničkim inovacijama u stalnu je porastu. U Stuttgartu je predstavljen prototip staklene kupole kao rezultat tehnološkog razvoja trogodišnjeg istraživanja Lucia Blandinija pod mentorstvom Wernera Sobeka na sveučilišnom Institutu za oblikovanje i konstrukciju laganih građevina (ILEK). Velikorasponska (8,5 metara u promjeru) sferična kupola u cijelosti je izvedena od stakla, bez metalnih veza. Četrdeset i četiri zakrivljena staklena panela (debljine svega jedan centimetar), po rubovima međusobno spojena strukturalnim ljepilom, obuhvaćena su elastičnim obručem od titanija, prilagodljivim izobličavanju i skupljanju stakla zbog promjena temperature. Izrazita lakoća kupole i distorzija odraza na zakrivljenom staklu rezultiraju dojmom nevidljivosti metalnih stupova na koje je kupola oslonjena.


Izložba o venecijanskim vilama

U sjedištu Međunarodnog centra za studije arhitekture Andrea Palladija (CISA) u Palazzo Barbaran da Porto u Vicenzi do 3. srpnja postavljena je izložba o Palladiju i venecijanskim vilama, koja analizira kulturu vile usko isprepletenu s ekonomskim, društvenim i umjetničkim životom regije Veneto i organizacijom krajolika. Model Palladijeve vile podjednako je funkcionalno i estetski inventivan, kombinirajući ladanjsku rezidenciju sa sjedištem agrikulturne produkcije. Izložba je obogaćena detaljnim itinererima obilazaka vila Veneta, od kuće gdje je živio Petrarca pa sve do modernih vila koje je projektirao Carlo Scarpa, s naglaskom na ostvarenjima Palladija i učenika.

U edukativnom prostoru dvorišta palače Barbaran da Porto, u igri vile — konstrukcijskom sustavu koje je osmislio Howard Burns kako bi pokazao kreativni postupak Palladija, posjetiteljima je omogućeno da izgrade vlastitu paladijansku vilu.

Vinko Penezić

Vijenac 292

292 - 12. svibnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak