Vijenac 292

Glazba

CD JAZZ: DONNA LEE SAXOPHONE QUARTET, FOUR ODD, Zivaldo izdavaštvo, Zagreb

Kvaliteta za izvoz

CD JAZZ: DONNA LEE SAXOPHONE QUARTET, FOUR ODD, Zivaldo izdavaštvo, Zagreb

Kvaliteta za izvoz


Ako je saksofon europski pronalazak, a jest, onda je formacija sastavljena od četiri takva instrumenta svakako američki jazz-izum. Kvarteti su saksofona po nekom logičnom pravilu sastavljeni od četiri ključna glazbala iz inače brojne obitelji tog instrumenta: soprana, alta, tenora i baritona. Prvi se put spominju još tijekom šezdesetih godina prošloga stoljeća na američkoj Zapadnoj obali. Poslije će se takvi, zvukovno vrlo osobiti sastavi, najčešće bez ritam-sekcije, pojavljivati u modernom jazzu, primjerice World Saxophone Quartet, ili u onom najmodernijem, rubnom Rova Saxophone Quartet, koji je prije više godina nastupio i na zagrebačkom Biennalu suvremene glazbe.

Zahvaljujući našim izvrsnim saksofonistima možemo se i mi u sferi klasične glazbe pohvaliti međunarodno priznatim Zagrebačkim kvartetom saksofona, a u području jazza kvartetom saksofona, nazvanim Donna Lee prema jednoj od najpoznatijih skladbi Charlieja Parkera. Ovih je dana zahvaljujući Zivaldo izdavaštvu iz Zagreba, naša jazz-diskografija obogaćena i novim diskom tog sastava, na našoj jazz-sceni nazočna već nekoliko godina. Kvartet saksofona u načelu je sastavljen od dva Es- i dva B-instrumenta te je stoga zvukovno i koncepcijski zahtjevan, napose kad djeluje bez klasične ritam-sekcije, traži iskusne članove te dakako i specijalno pisane aranžmane. Stoga je zanimljivo pa i poučno poslušati na koji način tim problemima prilazi naš Donna Lee Saxophone Quartet, a to ćemo najlakše učiniti ako poslušamo njegov najnoviji disk, nazvan Four Odd. Taj naziv potječe od uvodne rile CD-a, izvorne skladbe spiritus movens sastava, saksofonista i skladatelja Zdenka Ivanušića, marljiva i prodorna glazbenika, kojega pamtimo iz Velikog orkestra Hrvatske vojske, iz Big banda Hrvatske glazbene mladeži te iz nekih drugih manjih jazz-sastava. Prinos je to ne baš jasno definiranoj i za izvođenje ne baš lakoj metričkoj kombinaciji s izmjenama 4/4 i 3/4 mjere. Uz Donna Lee u toj iz vedbi nastupaju i gosti: klarinetist Aleš Suša, gitarist Ivan Kapec te ritam-sekcija u sastavu: Dubravko Vorih, el. bas, i Borna Šercar, bubnjevi. Ivanušić se na disku javlja s još trima svojim skladbama. Tu je najprije Crossreference temeljena na iskustvima hard-bop-jazza, ali i pomalo rokerskog naglašenog ritma. Uz temeljni je kvartetski korpus saksofona: Zdenko Ivanušić sopran i alt, Andrej Henigman, alt, Vanja Ileković, tenor i Aleš Suša, bariton, u izvedbi kao solist nazočan trombonist Vedran Sadić. Ivanušićeva skladba Ballad For G. već samim naslovom, ovaj put bez gitare u sastavu, određuje mirniji značaj izvedbe s predviđenim prostorima za solističke dionice. Nešto slično, ali ipak temperamentnije, slušamo u skladbi istog autora, Evident, izvedenoj bez ritam-sekcije u kojoj Aleša Sušu mijenja bariton-saksofonist Damir Horvat. Uz specijalne koruse soliste prate ostali saksofoni pisani u satzu, a od Ivanušićevih je skladbi nekako najveselija i najslušljivija završna tema diska, Conchology.

U programu su CD-a Four Odd rutinirano ubačeni i neki američki jazz-standardi, primjerice Footprints Waynea Shortera s uvodom basa, Lush Life Billyja Strayhorna, izveden u izvrsnu originalnom aranžmanu World Saxophone Quarteta, Wights Waits For Weights kontroverznoga saksofonista Stevea Colemana i Summertime Georgea Gershwina s vodećom ulogom alt-saksofona aranžera Ivanušića i solom flautista Aleša Suše, koji je kao bariton-saksofonist i solist u bluesu Boška Petrovića Green Lobster Dream.

Iako likovno moderno i ukusno opremljen disk kvarteta saksofona Donna Lee zbog svojih specifičnih glazbenih značajki neće možda polučiti neki zapaženiji komercijalni efekt, u našoj ga diskografiji jazza valja svakako zabilježiti i, ako je moguće, omogućiti mu distribuciju izvan granica Hrvatske.Mladen Mazur

Vijenac 292

292 - 12. svibnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak