Vijenac 291

Likovnost, Naslovnica

IZLOŽBA IVANA PICELJA KRISTAL I PLOHA 1951–2005, KLOVIĆEVI DVORI, ZAGREB, 3. TRAVNJA — 15. SVIBNJA 2005.

Apoteoza geometrije

Željno iščekivana izložba, koju nazivaju antologijskom, zaista predstavlja Picelja kao umjetnika konstante, umjetnika koji se odupirao svakojakim umjetničkim i manje umjetničkim pritiscima te ostao dosljedan. Piceljeva geometrijska apstrakcija jednaka je i u ranim radovima s početka pedesetih kao i u najnovijima

IZLOŽBA IVANA PICELJA KRISTAL I PLOHA 1951–2005, KLOVIĆEVI DVORI, ZAGREB, 3. TRAVNJA — 15. SVIBNJA 2005.

Apoteoza geometrije


Željno iščekivana izložba, koju nazivaju antologijskom, zaista predstavlja Picelja kao umjetnika konstante, umjetnika koji se odupirao svakojakim umjetničkim i manje umjetničkim pritiscima te ostao dosljedan. Piceljeva geometrijska apstrakcija jednaka je i u ranim radovima s početka pedesetih kao i u najnovijima


U tri sam navrata, unatrag nekoliko godina, imao priliku, čast i zadovoljstvo pisati o Piceljevim izložbama na stranicama ovih novina. Sve je počelo odličnim zagrebačkim simpozijem Umjetnost i ideologija — pedesete u podijeljenoj Europi, koji je sredinom veljače 1999. organizirao Odsjek povijesti umjetnosti Filozofskog fakulteta i Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske te izložbom Sjećanje na EXAT 51 u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu tijekom veljače i ožujka iste godine, kada sam se prvi put konkretno susreo s Piceljevim djelima. Nešto kasnije s Piceljem me upoznao Mladen Kuzmanović, pokojni glavni urednik »Vijenca«, s kojim je Picelj dugo prijateljevao, još od dubrovačkih izložbi unutar Međunarodnoga slavističkog centra. U Kuzmanovićevoj su sobi u »Vijencu« posebno mjesto zauzimale njegove tri male grafike koje sam uvijek, kad bih došao u redakciju, iznova promatrao. I kada bi Mladen bio tamo, i kad ga ne bi bilo. Nešto je magično isijavalo iz tih triju formatom malih grafika. Jednostavnost i toplina, skromnost i životnost uvijek su oplemenjivale sobu kada bih s Kuzmanovićem i Piceljem razgovarao o Zagrebu kakav je nekad bio, o glazbi i poeziji, o umjetnosti i vremenima koja nepovratno prolaze.


Nakon tih prvih susreta, obnovljeni veliki reljefi, Ides, Grya i Passage, postavljeni su u Muzeju suvremene umjetnosti tijekom veljače i u nekoliko dana ožujka 2001. godine. Godinu i pol kasnije u Galeriji Beck Radovan Beck postavio je izložbu Hommage a` Božo Beck, na kojem su postavljene Piceljeve Površine, drveni reljefi nastali ranih šezdesetih uz radove Getulija Alvianija. Konačno, u listopadu i studenom godine 2003. ljubljanski Mednarodni grafični likovni center postavio je gotovo cjelokupan Piceljev grafički opus, devet od deset grafičkih mapa. Dio Piceljevih radova s početka osamdesetih nedavno smo vidjeli na izložbi zbirke Lenz Schoenberg u Zagrebu, a druga smo djela mogli vidjeti u Rovinju u Galeriji Rigo, na hrvatskim trijenalima grafike i crteža, ali i u Beču, Milanu, Ulmu, portugalskom Cascaisu, Leipzigu, Ravenni i drugdje.


slika


Nevjerojatna prepoznatljivost


Kako u Zagrebu već dugi niz godina, gotovo četiri desetljeća, nije bilo velike Piceljeve izložbe, prošlogodišnje prve informacije o ovoj izložbi zaintrigirale su me. Što će i kako biti postavljeno u Klovićevim dvorima, hoće li u međuvremenu Picelj dobiti monografiju koju toliko zaslužuje i koja je također najavljivana... Početkom ovog mjeseca, nakon dugih, višegodišnjih priprema, gdje je autor sve htio nadzirati, otvorena je velika izložba pod naslovom Kristal i ploha 1951–2005, koji se tek u kasnoj fazi postavljanja izložbe nekako sâm nametnuo. Kako mi je rečeno, imenu izložbe kumovao je i Radovan Ivšić, dugogodišnji Piceljev pariški prijatelj. Autori su izložbe Stanko Bernik i Ješa Denegri, vrsni poznavatelji Piceljeva opusa, ali i vremenskog konteksta u kojemu su njegova djela nastajala, a kustosica je izložbe Biserka Rauter–Plančić iz Klovićevih dvora. Izložba Kristal i ploha smještena je na dva kata Klovićevih dvora i obuhvaća sve sfere umjetničkog djelovanja Ivana Picelja, od vizualnih komunikacija, plakata i grafika pa do slika, reljefa, crteža i najnovije prostorne koncepcije nazvane Euklidov vrt. Kada se postavljaju radovi nastali u rasponu većem od pola stoljeća, a pritom je autor i nadalje vrlo plodan, pronicav i jednako enigmatičan te ne želi za takvu izložbu reći da je retrospektivna, a posebice kad je riječ o Picelju, jedna se konstanta nameće sama po sebi. To je konstanta nevjerojatne prepoznatljivosti, jednostavnosti i svojevrsna apoteoza geometriji kako je pisao Denegri. Željno iščekivana izložba, koju nazivaju antologijskom, zaista predstavlja Picelja kao umjetnika konstante, umjetnika koji se odupirao svakojakim umjetničkim i manje umjetničkim pritiscima te ostao dosljedan. Piceljeva geometrijska apstrakcija jednaka je i u ranim radovima s početka pedesetih kao i u Euklidovu vrtu. Stoga ponavljam citat iz Manifesta EXAT–a 51 koji se nalazio na ulazu u dvoranu izložbe Kristl, Picelj, Rašica, Srnec u Društvu arhitekata Hrvatske na Jelačićevu trgu. »Onima koji ovakve radove smatraju importom, epigonstvom, imitatorstvom — iako im zapravo ne bi trebalo odgovoriti, odgovaramo da su kulturna dobra vlasništvo čitavog čovječanstva.«


slika slika slika


Nepresušna umjetnička energija


Davna su vremena kada su se ti radovi mogli tako nazivati i sadašnja izložba cjelovitog opusa pokazuje kako je Picelj stvarni začetnik specifične linije geometrijske apstrakcije unutar hrvatske umjetnosti. Stanujući u najstrožem središtu Zagreba, na početku Gajeve, Picelj je uvijek bio u središtu događanja. Kao umjetnik koji nikada nije imao vlastiti radni prostor, a tim više zadivljuje njegova nepresušna umjetnička energija, Picelj je likovni opus gradio na iznimnim promišljanjima o umjetnosti, glazbi, ritmu, optici, geometriji, konstrukciji... Povezanost sa zagrebačkom školom crtanoga filma, negdašnjom Akademijom primijenjene umjetnosti i drugim umjetničkim projektima, poput Muzičkog biennala Zagreb, samo opisuju nevjerojatnu umjetničku atmosferu u kojoj se Zagreb tada nalazio. Glazbena podloga koja je uz videouradak Vladimira Peteka pratila izložbu obnovljenih reljefa u MSU, Zagrebački jazz — kvartet uz potporu Johna Lewisa i Zagrebačkih solista jednako je važna za Picelja... Picelj počinje vizualno komunicirati s javnošću preko plakata za brojne izložbe još u ranim pedesetima. Od spomenute EXAT–ove izložbe, preko sjajna plakata za 1. zagrebački salon te niza plakata za izložbe u Gradskoj galeriji suvremene umjetnosti, Muzeju za umjetnost i obrt, Umjetnički paviljon, Muzejski prostor te za pet zagrebačkih izložbi Novih tendencija između 1961. i 1973. godine. Među ostalim plakatima tu su i plakati za kazališne predstave u Gavelli i HNK–u, Jazz Fair, Vrdoljakov i Mimičin film Mećava te Ponedjeljak ili utorak te serija plakata za ULUPUH–ovu Permanentu. Picelj je radio i plakate za Pariz, Beograd, Ljubljanu, Wiesbaden, Beč i za kulturne ustanove i izložbe drugdje po Europi. Među postavljenim Piceljevim slikama, od rane slike Atelje iz 1950/51. pa do akrilika na drvu iz 1977/78. godine, svakako se izdvajaju radovi poput Kompozicija iz 1951. i U čast El Lissitzkom iz 1956. godine. Ta su djela najizravnije utjecala na prvu grafičku mapu, osam serigrafija nastalih u Melnjakovu kaptolskom studiju godinu poslije.


Svega po malo


Podrobnije je, upravo o tiskanju te mape koja nije predstavljena u Klovićevim dvorima, uz fantastične dokumentarističke fotografije koje joj je ustupio sam Picelj, pisala u prvom broju časopisa »Grafika« Margarita Sveštarov Šimat. Od deset grafičkih mapa, koje su nastajale u raznim tiskarama i s različitim brojem serigrafija, otisaka i izdavačima te piscima predgovora, između 1957. i 2002, u Klovićevim su dvorima predstavljene samo tri: Oeuvre programée No. 1 iz 1966. sa dvanaest serigrafija, Connexion iz 1979/80. sa sedam grafika te francuski Remember iz sredine osamdesetih u kojima spominje Maljeviča, Mondriana i Rodčenka, koje je objavila Galerie Denise René. Drveni reljefi nastali na početku šezdesetih smješteni su u posebnu zatamnjenu sobu, kao i Euklidov vrt, velika prostorna koncepcija koja se sastoji od nekoliko elemenata, nazvanih Bijela Andromeda, Cassiopeia, Centaurus, Oriop, Antares, Aries i Lynx. Tu je i serija crteža, grafita na papiru numerirane Varijacije iz 1993. godine. Posebnu priču čine spašeni reljefi. Veliki i, u atelijeru Vinka Zadra, obnovljeni reljefi Ides, Grya i Passage te četiri različita Leukosa uz reljefe naslovljene tqs — 3, tqs — 4, XY 1 — negro, te bk — 1, neg./poz. (bacanje kocke) nastali 1966. i 1967. svojevrstan su vrhunac izložbe. Na Kristalu i plohi još su postavljeni i reljef Wertho iz 1972. te Četiri točke, na teleskopskom podnožju (za manipuliranje) u vlasništvu Galerie Denise René, a i sama Denise René uveličala je nedjeljno otvaranje izložbe koju je pomogao postaviti Getulio Alviani.


Neprijeporni je piceljevski kozmopolitizam, njegov nekonformizam i njegova umjetnička snaga te položaj unutar korpusa hrvatske i europske povijesti umjetnosti pa stoga čudi, a dokaz je to nedovoljna znanja ili loše namjere, da na padovanskoj izložbi Anni Sessanta iz 2003, a posebice izložbi Einbildung — Das Wahrnehmen in der Kunst u Grazu, Picelj nije bio prisutan. Jednom bi se i to moralo ispraviti.


Marko Kružić

Vijenac 291

291 - 28. travnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak