PRIRODA I APSTRAKCIJA
Eduard Strenja rođen je 1953. u Puli, gdje završava stručnu tehničku školu. Od 1975. član je Fotokluba Uljanik, od kada se aktivno bavi fotografijom. Od godine 1986. zaposlenik je "Glasa Istre", gdje radi kao fotoreporter i urednik fotografije.
Do sada je izlagao na više od 140 žiriranih izložbi fotografije, u zemlji i inozemstvu, na svih šest kontinenata, pri čemu osvaja više od šezdeset različitih nagrada i priznanja, od čega se posebno ističu ugledna godišnja nagrada Novinarskoga društva Hrvatske za fotoreportažu godine 1997. te nagrada Zlatna koza za sudjelovanje u monografiji godine Turističke zajednice Istre. Fotografijama sudjeluje u mnogim projektima, od kojih ističemo Labin tragom vjekova, Od crkve do crkve, Moncodonja, Karlo Paliska slikar i Mornarička knjnižnica.
Surađuje s raznim turističkim tvrtkama, a fotografije su mu objavljivane u mnogim dnevnim listovima, tjednicima, revijama, prospektima i promidžbenom materijalu.
Njegova su specijalnost zračni i podvodni snimci (dugogodišnji je ronilac i podvodni snimatelj).
Za inozemne tvrtke snimao je u Tajlandu, Indiji i Dominikanskoj Republici.
Do danas je održao 48 samostalnih izložbi fotografije, u zemlji i inozemstvu.
Posebnu ljubav pokazuje prema prirodi. On je jedan od rijetkih fotografa koji se u radu s posebnom predanošću bavio prirodoslovnom fotografijom, posebice životinjama, gdje nastaju čudesni ciklusi fotografija iz svijeta flore i faune. Poslije zanimanje usmjerava istraživanju prirode, portreta i ekologije. Od 2002. počinje nastajati njegov čudesni ciklus apstraktne fotografije pod naslovom Neke nove priče.
Član je Hrvatskoga novinarskog društva i Hrvatskoga društva likovnih umjetnika Istre.
Živi i radi u Puli. Vladko Lozić
Malo koji fotograf u opusu ima toliko kvalitetnih fotografija događaja iz prirode. Čak i kada u njoj susrećemo čovjeka, uvijek je to u suglasju, iz kojega se jasno očituje odnos autora prema okolišu. Vidio sam mnoge Strenjine radove, ali oni pohranjeni u našoj Zbirci zasigurno nam ponajbolje govore o svom tvorcu, čovjeku koji kamerom s mnogo ljubavi i pažnje, s golemim strpljenjem, prati i dokumentira prirodne događaje često nedostupne i stručnjaku, a kamoli običnu šetaču.
Svaki događaj što ga fotograf obrađuje zapravo je mala, dobro ispričana likovna priča. Neke od njegovih fotografija prave su studije prirode u kojima je jasno ostvarena ravnoteža između forme i sadržaja. Neposredan kontakt autora s motivom jedan je od glavnih preduvjeta za nastajanje nekog djela, pa stoga i njegovi radovi djeluju i više nego uvjerljivo.
Strenja snima objekte tako da se doimaju većima no što jesu, u trenutku kada je objektiv zamalo bliži predmetu nego filmu. Povećanjem takva snimka na veći format fotopapira otkriva nam sve ljepote snimljenog, one koje prostim okom ne zapažamo. Riječ je dakako o makrofotografiji.
Na razvojnom putu svoga stvaralaštvu Eduard Strenja otići će i korak dalje od makrofotografije. Ekološki svjestan, Eduard Strenja autor je koji nas fotografskom slikom najneposrednije upozorava da naše ponašanje prema prirodi mora biti vrlo oprezno i odgovorno.
Njegova konačna transformacija i bijeg od svakodnevice na koju ne može utjecati odvest će ga (koje li simbolike) s početkom dvadeset i prvog stoljeća u svijet mašte i nadrealnoga gdje svojoj kreativnosti daje pun zamah i širinu.Tako nastaje njegov čudesni novi ciklus Neke nove priče, u potpunosti oslobođen sadržaja tradicionalne fotografije. Autor Strenja, uronjen u nove tehnološke mogućnosti koje mu pruža svijet računalne montaže, ostvarit će vrhunska ostvarenja. Fotomontaže ostvaruje vlastitim idejama spajajući na maštovit i nadasve kreativan način prethodno snimljene motive iz zraka, pod vodom ili na kopnu. Eduard Strenja danas je nedvojbeno jedan od najistaknutijih hrvatskih fotografa, čije se djelo stalno mijenja i usavršava, postajući sve bolje.
Na u Hrvatskoj nažalost rijetkim fotografskim izložbama iznenađuje svojim kompozicijama, koje toliko odudaraju od već uobičajene i standardne izložbene fotografije.
Zdenko Kuzmić
Klikni za povratak