Vijenac 290

Fotografija

Iz zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb: Eduard STRENJA

PRIRODA I APSTRAKCIJA

Ono po čemu je Krasnodar Peršun napravio malu revoluciju odnos je koji je uspostavio prema objektima koje je snimao. Na njegovim fotografijama planetarne filmske zvijezde nemaju aureolu mitskih bića, nedodirljivih nadljudi, niti im fotograf prilazi na taj način. Svakoga je glumca fotograf imao priliku više puta snimati, izabirati mjesto i vrijeme, graditi vlastitu priču oko lika koji snima

Iz zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb: Eduard STRENJA


PRIRODA I APSTRAKCIJA


slika Eduard Strenja rođen je 1953. u Puli, gdje završava stručnu tehničku školu. Od 1975. član je Fotokluba Uljanik, od kada se aktivno bavi fotografijom. Od godine 1986. zaposlenik je "Glasa Istre", gdje radi kao fotoreporter i urednik fotografije.

Do sada je izlagao na više od 140 žiriranih izložbi fotografije, u zemlji i inozemstvu, na svih šest kontinenata, pri čemu osvaja više od šezdeset različitih nagrada i priznanja, od čega se posebno ističu ugledna godišnja nagrada Novinarskoga društva Hrvatske za fotoreportažu godine 1997. te nagrada Zlatna koza za sudjelovanje u monografiji godine Turističke zajednice Istre. Fotografijama sudjeluje u mnogim projektima, od kojih ističemo Labin tragom vjekova, Od crkve do crkve, Moncodonja, Karlo Paliska slikar i Mornarička knjnižnica.

Surađuje s raznim turističkim tvrtkama, a fotografije su mu objavljivane u mnogim dnevnim listovima, tjednicima, revijama, prospektima i promidžbenom materijalu.

Njegova su specijalnost zračni i podvodni snimci (dugogodišnji je ronilac i podvodni snimatelj).

Za inozemne tvrtke snimao je u Tajlandu, Indiji i Dominikanskoj Republici.

Do danas je održao 48 samostalnih izložbi fotografije, u zemlji i inozemstvu.

Posebnu ljubav pokazuje prema prirodi. On je jedan od rijetkih fotografa koji se u radu s posebnom predanošću bavio prirodoslovnom fotografijom, posebice životinjama, gdje nastaju čudesni ciklusi fotografija iz svijeta flore i faune. Poslije zanimanje usmjerava istraživanju prirode, portreta i ekologije. Od 2002. počinje nastajati njegov čudesni ciklus apstraktne fotografije pod naslovom Neke nove priče.

Član je Hrvatskoga novinarskog društva i Hrvatskoga društva likovnih umjetnika Istre.

Živi i radi u Puli. Vladko Lozić


slika


Malo koji fotograf u opusu ima toliko kvalitetnih fotografija događaja iz prirode. Čak i kada u njoj susrećemo čovjeka, uvijek je to u suglasju, iz kojega se jasno očituje odnos autora prema okolišu. Vidio sam mnoge Strenjine radove, ali oni pohranjeni u našoj Zbirci zasigurno nam ponajbolje govore o svom tvorcu, čovjeku koji kamerom s mnogo ljubavi i pažnje, s golemim strpljenjem, prati i dokumentira prirodne događaje često nedostupne i stručnjaku, a kamoli običnu šetaču.

Svaki događaj što ga fotograf obrađuje zapravo je mala, dobro ispričana likovna priča. Neke od njegovih fotografija prave su studije prirode u kojima je jasno ostvarena ravnoteža između forme i sadržaja. Neposredan kontakt autora s motivom jedan je od glavnih preduvjeta za nastajanje nekog djela, pa stoga i njegovi radovi djeluju i više nego uvjerljivo.

Strenja snima objekte tako da se doimaju većima no što jesu, u trenutku kada je objektiv zamalo bliži predmetu nego filmu. Povećanjem takva snimka na veći format fotopapira otkriva nam sve ljepote snimljenog, one koje prostim okom ne zapažamo. Riječ je dakako o makrofotografiji.

Na razvojnom putu svoga stvaralaštvu Eduard Strenja otići će i korak dalje od makrofotografije. Ekološki svjestan, Eduard Strenja autor je koji nas fotografskom slikom najneposrednije upozorava da naše ponašanje prema prirodi mora biti vrlo oprezno i odgovorno.

Njegova konačna transformacija i bijeg od svakodnevice na koju ne može utjecati odvest će ga (koje li simbolike) s početkom dvadeset i prvog stoljeća u svijet mašte i nadrealnoga gdje svojoj kreativnosti daje pun zamah i širinu.Tako nastaje njegov čudesni novi ciklus Neke nove priče, u potpunosti oslobođen sadržaja tradicionalne fotografije. Autor Strenja, uronjen u nove tehnološke mogućnosti koje mu pruža svijet računalne montaže, ostvarit će vrhunska ostvarenja. Fotomontaže ostvaruje vlastitim idejama spajajući na maštovit i nadasve kreativan način prethodno snimljene motive iz zraka, pod vodom ili na kopnu. Eduard Strenja danas je nedvojbeno jedan od najistaknutijih hrvatskih fotografa, čije se djelo stalno mijenja i usavršava, postajući sve bolje.

Na u Hrvatskoj nažalost rijetkim fotografskim izložbama iznenađuje svojim kompozicijama, koje toliko odudaraju od već uobičajene i standardne izložbene fotografije.

Zdenko Kuzmić

Vijenac 290

290 - 14. travnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak