Vijenac 289

Glazba

CD KLASIKA: THE ART OF MARKO ROTHMÜLLER

SNAGA I PROŽIVLJENOST

CD KLASIKA: THE ART OF MARKO ROTHMÜLLER

SNAGA I PROŽIVLJENOST


Marko Rothmüller, ime u našoj javnosti nažalost malo poznato, hrvatski je bariton svjetskoga glasa. Glazbeni priručnici uvrštavaju ga u najbolje baritone koji su pjevali neposredno nakon Drugoga svjetskog rata. U Zagrebačkoj operi djelovao je od 1933. do 1935. Bio je vrlo cijenjen ne samo kao izvrstan pjevač nego i kao umjetnik iznimne glazbene kulture, skladatelj, glazbeni pisac, promicatelj židovske glazbe i profesor na Indiana University u Bloomingtonu u Sjedinjenim Državama, gdje je i umro 20. siječnja 1993. godine.

HAMBURG, ZÜRICH, BEČ


Rothmüller je rođen u Trnjanima pokraj Slavonskoga Broda na Silvestrovo 1908. godine. Pjevanje je učio u Zagrebu, a u Beču uz pjevanje i kompoziciju kod Albana Berga. Debitirao je 1932. u Hamburgu/Altona kao Otokar u Weberovu Strijelcu vilenjaku. S dolaskom Hitlera na vlast, kao Židov nije mogao nastupati u Njemačkoj, pa je došao u Zagreb; 1935. otišao je u Zürich. Surađujući s Robertom Denzlerom, svojim direktorom i slavnim dirigentom, pjevao je na praizvedbi opere Slikar Mathis Paula Hindemitha 1938. godine. Godine 1946. počeo je nastupati u Bečkoj državnoj operi i do 1957. u njoj je ostvario sedamnaest uloga. Njegova poznata kreacija Jochanaana u Salomi 1947. pod ravnanjem Clemensa Kraussa s Mariom Cebotari u naslovnoj ulozi zabilježena je na CD–u tvrtke Legato Classics.


slika

U Covent Gardenu prvi je put nastupio 1939. u Prodanoj nevjesti pod ravnanjem Sir Thomasa Beechama, i ta je izvedba zabilježena na CD–u SRO i The Radio Years 79–80. Covent Garden je za vrijeme rata bio zatvoren, i Rothmüller je nastavio svoju britansku karijeru tek 1947. Nastupao je na festivalima u Glyndebourneu i Edinbourghu i vratio se u Covent Garden, gdje je bio protagonist nekoliko novih zapaženih produkcija. Pjevao je u Velikoj operi u Parizu, Njemačkoj operi u Berlinu, gdje je na njezinu otvaranju 1954. nastupio kao Nabucco, i u Teatro Colón u Buenos Airesu. U njujoršku Gradsku operu došao je 1948. U Metropolitanu je prvi put nastupio 1959. i ostao do 1965, kada je počelo treće razdoblje njegove karijere na Sveučilištu u Indiani, na kojemu je ostao do 1979. Pedesetih je godina bio cijenjen kao jedan od najboljih Wozzecka s obiju strana Atlantika. Nastupao je na brojnim koncertima u Švicarskoj, Velikoj Britaniji, Nizozemskoj i SAD. Autor je knjige Die Musik der Juden (Muzika Židova) i udžbenika Njemački izgovor i dikcija (Pronunciation of German and German Diction) koji je u uporabi na mnogim sveučilištima.

SAVRŠENA KARAKTERIZACIJA


Na dvostrukom CD–u sabrane su neke među najboljim Rothmüllerovim opernim i koncertnim interpretacijama. Za vrijeme rata za švicarsku filijalu His Master's Voice snimio je niz pjesama, među njima cikluse Zimsko putovanje Franza Schuberta i Pjesme i plesove smrti Musorgskog, u kojima je imao izvrsnu suradnicu pijanisticu Suzanne Gyr. Na drugom CD–u cijelo je Zimsko putovanje, u kojemu zadivljuje savršenom karakterizacijom pojedine pjesme kao i postignućem cjelovita dramskog luka. Schubert je zastupljen dodatnim prvorazrednim izborom osam pjesama na prvom CD–u. Među opernim su ulomcima arije iz čarobne frule i Cosě fan tutte, koji ga pokazuju kao vrsna interpreta Mozartove glazbe, dva ulomka iz Tannhäusera Richarda Wagnera, autora koji je uz Verdija imao važnu ulogu u Rothmüllerovu repertoaru, veristički Gerard iz Giordanova Andrée Cheniera i kao vrhunac dvije arije njegova sjajna Rigoletta i dva veličanstvena prizora Scarpije u Tosci, kojega je uvaženi Harold Rosenthal smatrao najboljim toga doba.

Šteta da u opernim fragmentima u toj izvanrednoj kompilaciji Rothmüllerove umjetnosti nisu navedeni odlični orkestri (u Te Deumu iz Toske i zbor, u prizoru iz II. čina i sopran), ali je pretpostaviti da su engleski (Philharmonia?) i da su to snimke iz prvih godina nakon Drugoga svjetskog rata kad je Rothmüller snimao za His Master's Voice. Gdje su danas takvi hrvatski interpreti tih krunskih likova u baritonskom repertoaru?! U obama segmentima djelovanja Rothmüller se predstavlja kao umjetnik visokih kvaliteta, izvanredan glazbenik vrhunske pjevačke tehnike, vrhunskog umijeća interpretacije, široka dinamičkog i izražajnog luka i uzorne dikcije. Zadivljuje s koliko osjećaja za stil i duboka proživljavanja prilagođuje svoj impresivni glasovni materijal glazbenoscenskom izričaju opere i specifičnim zahtjevima intimnog ugođaja popijevke. Koliko snage i koliko profinjenosti! Marija Barbieri

Vijenac 289

289 - 31. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak