Vijenac 289

Glazba

CD JAZZ — WES MONTGOMERY, FINGERPICKIN, PACIFIC JAZZ

ODLIČNE IMPROVIZACIJE

CD JAZZ — WES MONTGOMERY, FINGERPICKIN, PACIFIC JAZZ

ODLIČNE IMPROVIZACIJE


Logičnu je razvojnu crtu gitare u američkom jazzu dosta lako pratiti. Od legendarnih Eddieja Langa, Eddieja Condona i Ala Caseya dolazimo početkom četrdesetih godina do bitne figure Charlieja Christiana, koji nije samo postavio moderan način sviranja gitare u jazzu, već je u toj glazbi inovirao i električnu inačicu tog instrumenta. Slijedom toga imao je niz sljedbenika, izvrsnih gitarista, među kojima se posebno ističe samouk iz Indianopolisa Wes Montgomery. Pozornost je u početku na sebe svratio sastavom The Mastersounds, u kojem su svirala i njegova dva vrlo nadarena brata, vibrafonist Buddy i basist Monk. Temeljna se posebnost i originalnost interpretacija Wesa Montgomeryja ogledala u sviranju jazz–gitare u oktavama, po čemu će ostati zabilježen, no on je bio i vrstan improvizator. Odveć će ga intenzivan život jazz–glazbenika već u 43. godini dovesti do kobna srčanog udara, onemogućivši mu nastavak uspješne karijere.


slika

Poznata etiketa Pacific Jazz izdala je prije nekoliko godina tribute tom iznimnom gitaristu, disk koji uključuje snimke dvaju relevantnih Montgomeryjevih sastava manjeg, već spomenutog, koji je vodio s braćom Buddyjem i Monkom, u kojem su svirali pijanist Richie Crabtree i bubnjar Benny Barth, te jednog većeg, s tada mladim trubačem Freddiejem Hubbardom i tenor–saksofonistom Waymanom Atkinsonom i Alonzom Johnsonom. Brat Buddy Montgomery, izvrstan vibrafonist, na disku je predstavljen i kao autor četiriju skladbi: hard bop izvedbi teme srednjega tempa Sound Carrier s izvrsnim solističkim dionicama, kojoj se po tim značajkama može dodati i Bud's Beaux Arts. Tu je zatim skladba Bock To Bock, tipična crnačka soul–tema, bez kakvih se tadašnje produkcije nisu mogle zamisliti, te balada Lois Ann s ukusnim i melodioznim solima autora i Wesa Montgomeryja, koji se kao autor poznatoga bluesa Fingerpickin također predstavio na disku istoga naslova. I Wes i braća mu Buddy i Monk djeca su stila be–bop, te ne začuđuje da u programu diska nalazimo i klasične teme tog stilskog razdoblja. Izbor je pao na glasovitu skladbu Charlieja Parkera Billie's Bounce, suautorstvo koje se pripisuje i legendarnoj pjevačici Billie Holiday. Izvedba je u zadanom brzu tempu s nizovima vrlo dobrih improvizacija članova ansambla te chase–korusa solista s bubnjarem Paulom Parkerom. Na kraju valja spomenuti i izvedbu poznatoga standarda Kerna i Hammersteina All The Things You Are, kojom je u ovom slučaju podaren značaj balade i lagan tempo, što malo začuđuje jer smo navikli na obratne situacije, u kojima džezisti baladama nerijetko daju znatno brža tempa, kao što je to uostalom na istom tom disku učinjeno sa standardom Stranger In Paradise autora Wrighta i Forresta. Isti se autori u također izvrsnim aranžmanima napisanim za kvintet Wesa Montgomeryja pojavljuju i u skladbama Baubles, Bangles And Beads te Not Since Nineveh.

Sve u svemu autori su i selektori diska Fingerpickin, Richard Bock te znatno poznatiji Michael Cascuna, na najbolji način pokušali i uspjeli zaboravu otrgnuti dva važna trenutka djelovanja jednog od najutjecajnijih gitarista modernoga jazza, Wesa Montgomeryja.

Mladen Mazur

Vijenac 289

289 - 31. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak