Vijenac 288

Časopisi

Svijet na dlanu

»Le Monde diplomatique«, gl. ur. Slaven Ravlić, god. II, br. 2, veljača 2005.

Svijet na dlanu

»Le Monde diplomatique«, gl. ur. Slaven Ravlić, god. II, br. 2, veljača 2005.

slika

Potkraj prošle godine iz tiska je izašao prvi broj hrvatskog izdanja »Le Monde diplomatique«, nacionalnog izdanja uglednoga svjetskoga mjesečnika koji tematizira međunarodne odnose i svjetsku politiku te donosi tekstove koji se bave temama iz ekonomije, socijalnih odnosa i kulture - općenito tekstove o svakom fenomenu za koji uredništvo procijeni da može zanimati javnost i da omogućuje sustavniju analizu.

»Le Monde diplomatique« pokrenut je 1954, a njegova je naklada od početnih pet tisuća primjeraka tijekom godina rasla te je, u prošloj, jubilarnoj godini, dosegnula brojku od 350 000 primjeraka izdanja na francuskom jeziku te oko milijun primjeraka u 28 nacionalnih izdanja na osamnaest jezika. Već sam pogled na brojke jasno govori da nije riječ o novinama visoke naklade, no naklada nije i ne može biti jedino mjerilo kvalitete. O ugledu koji »Le Monde diplomatique« uživa govore imena autora koji u njemu pišu - najčešće su to sveučilišni profesori, stručnjaci za pojedina područja te poneki pisac ili novinar.

Hrvatski »Le Monde diplomatique«, kao što je to uobičajeno kod nacionalnih izdanja svjetskih tiskovina, donosi ponajprije članke iz izvornoga, francuskoga izdanja, ali i iz drugih nacionalnih izdanja. Tu su i tekstovi hrvatskih autora (primjerice na naslovnici započet tekst Zrinjke Peruško Medijska politika, koji govori o medijima i demokraciji u Hrvatskoj) kojim objava u hrvatskom izdanju donosi mogućnost da njihovi tekstovi, putem drugih nacionalnih izdanja, dospiju do velikog broja čitatelja.

U mnoštvu intrigantnih tema koje u ovom broju obrađuje »Le Monde diplomatique« pozornost svakako zaslužuje tekst Sporazumi koje Bruxelles nameće Africi, u kojem Raoul Marc Jennar govori o »trijumfu postkolonijalizma« - »iza diskursa humanosti, solidarnosti i velikodušnosti oblikuje se Europa kao predvodnica neoliberalne globalizacije namećući svoje poglede onima kojima pruža pomoć«. Tekst je dobar primjer načina kako se piše u »Le Monde diplomatique« - stručno i uz odlično poznavanje podataka, analitično i bez kompromisa.

Specifičnosti likovnog dijela »Le Monde diplomatique« leži u činjenici da ilustracije objavljene uz većinu tekstova nisu temom vezane uz njih, već predstavljaju radove jednog ili više hrvatskih umjetnika - u ovom broju to je tridesetak slika i skulptura iz opusa najeminentnijih hrvatskih umjetnika koji su izlagali u Galeriji TDR-a (Murtić, Dulčić, Gliha, Račić, Crnčić, Meštrović, Babić, Kraljević).

Ljubica Ivanišević

Vijenac 288

288 - 17. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak