Vijenac 288

Film

TV: GOSPODAR PLANINA (THE CLAIM), RED. MICHAEL WINTERBOTTOM

Naličje američkoga sna

Winterbottom shvaća da filmom ne smiju u potpunosti ovladati turobni tonovi, da tragične sudbine nužno moraju pratiti optimistični prizori života, pa sofisticiranim stilom istodobno razrađuje suzdržanu romantičnu ljubavnu vezu

TV: GOSPODAR PLANINA (THE CLAIM), RED. MICHAEL WINTERBOTTOM

Naličje američkoga sna

Winterbottom shvaća da filmom ne smiju u potpunosti ovladati turobni tonovi, da tragične sudbine nužno moraju pratiti optimistični prizori života, pa sofisticiranim stilom istodobno razrađuje suzdržanu romantičnu ljubavnu vezu

Određeni motivi Winterbottomova Gospodara planina podudaraju se sa znamenitim Altmanovim antivesternom Mc Cabe i gospođa Miller. Radnja se odvija u izoliranom planinskom gradiću okovanu snijegom i ledom (bespuća Sierra Nevade), kojim upravlja lokalni moćnik (Peter Mullan), čija ljubavnica (Milla Jovovich) vodi posao u javnoj kući, a njegovi poslovni planovi osujećeni su s dolaskom krupnoga kapitala (u ovom slučaju izgradnja željezničke pruge).

No, dok su u Altmana glavni krivci za propast junaka beskrupulozni i podmukli poduzetnici, u Winterbottomovoj izvedbi situacija je po tom pitanju ipak nešto složenija, jer propast moćnika nije vezana isključivo uz činjenicu da će željeznica zaobići njegov grad. Početak njegova pada vezan je uz mračnu tajnu iz prošlosti, koja se počinje razotkrivati nakon što u grad nenadano doputuje teško bolesna žena (Nastassja Kinski) s kćerkom (Sarah Polley). Tada saznajemo da je kao mladić prodao ženu i kćerku za vrećicu zlata, s tim je prljavim kapitalom poslje sagradio svoje lokalno kraljevstvo, a najzad ga žena na samrti dolazi moliti da zbrine njihovo jedino dijete.

ISKUPLJENJE ZA GRIJEHE

Riječ je o poticajnoj dramskoj premisi, koju Winterbottom tijekom filma inteligentno razrađuje. Tako njegov junak ostavlja poročnu ljubavnicu i javno zaprosi bolesnu ženu, nastojeći se iskupiti za grijehe počinjene u mladosti. Redatelj nakratko pruža nadu da je iskupljenje moguće, ali ubrzo slijedi težak udarac. Suočen s tragičnom ženinom smrću i grižnjom savjesti nakon što kćeri prizna sramotnu epizodu iz prošlosti, a poražen saznanjem da je njegova podmukla rabota bila uzaludna jer je zbog utjecaja više sile njegov životni projekt najzad osuđen na propast, bivši moćnik na kraju doživljava potpunu mentalnu i fizički degradaciju.

Pritom Winterbottom shvaća da filmom ne smiju u potpunosti ovladati turobni tonovi, da tragične sudbine nužno moraju pratiti optimistični prizori života, pa sofisticiranim stilom istodobno razrađuje suzdržanu romantičnu ljubavnu vezu između kćerke i inženjera koji rukovodi izgradnjom željezničke pruge. Redatelj osobito inteligentno rabi kadrove prirode zarobljene snijegom i ledom, naturalistične prizore mukotrpna življenja, uspijevajući stvoriti vjerodostojnu viziju života u derutnoj divljini. Mjesto u kojemu se radnja odvija zemaljski je pakao, napučen pohlepnim i poročnim tragačima zlata kojima treba čvrsta ruka, a gradski moćnik sa svojim učinkovitim i prilično grubim metodama pruža jedinu viziju reda i zakona. Njegova pojava doista je mogući zametak civiliziranog ustroja, ali samo do trenutka otkrivanja strašne tajne. Nakon toga sve propada u ruševine, nestaju vrijednosti na koje nas upućuju klasični vesterni, ruše se ideali o pionirskom osvajanju Zapada na kojemu počivaju temelji civiliziranog američkog društva.

Kao znakovitu podudarnost valja spomenuti da je iste večeri s Gospodarom planina na televiziji prikazan Dogville, kontroverznoga Larsa Von Triera, također dojmljivo ostvarenje koje ističe mračniju stranu američkoga sna. Za one koji ne obožavaju Ameriku, ali vole inteligentno režirane filmske priče, doista poželjna i bogata ponuda.

Elvis Lenić

Vijenac 288

288 - 17. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak