Vijenac 288

Opera

DRŽAVNA OPERA U STUTTGARTU: G. F. HÄNDEL, ALCINA, RED. JOSSI WIELER, SERGIO MORABITO, DIR. JULIAN KOVAČEV

Ljubavna klopka

Zvijezda predstave američka je sopranistica Catherine Naglestad u naslovnoj ulozi. Pjevala je savršeno, podatnim, bogatim glasom pastozne tamne boje, sposobnim za fina dinamička nijansiranja, s čistim, lakim visinama i koloraturnom pokretljivošću

DRŽAVNA OPERA U STUTTGARTU: G. F. HÄNDEL, ALCINA, RED. JOSSI WIELER, SERGIO MORABITO, DIR. JULIAN KOVAČEV

Ljubavna klopka

Zvijezda predstave američka je sopranistica Catherine Naglestad u naslovnoj ulozi. Pjevala je savršeno, podatnim, bogatim glasom pastozne tamne boje, sposobnim za fina dinamička nijansiranja, s čistim, lakim visinama i koloraturnom pokretljivošću

Državna opera u Stuttgartu ubraja se među prve četiri operne kuće u Njemačkoj, tako da uz Bavarsku državnu operu u Münchenu, Berlinsku državnu operu i Hamburšku operu pripada u red vodećih europskih opernih kazališta. Stuttgartska opera stvorila je ugled pedesetih i šezdesetih godina prošloga stoljeća, kada su joj na čelu bili redatelj Wieland Wagner i tenor Wolfgang Windgassen. Wieland Wagner stvorio je od Stuttgarta zimski Bayreuth, jer su umjetnici koji su ljeti nastupali na Svečanim igrama u redovitoj sezoni sudjelovali u izvedbama Wagnerovih djela u Stuttgartu.

Državna opera u Stuttgartu posljednjih je godina bila proglašavana najboljom u Njemačkoj. Odluka je to međunarodnoga žirija od pedeset nezavisnih opernih kritičara što ih je okupio časopis »Opernwelt«. I operni zbor proglašen je najboljim čak četiri godine zaredom, a ista su priznanja dobili glazbeni ravnatelj i dirigent Lothar Zagrosek, predstava Wagnerova Sumraka bogova i pjevač Gabriel Sadé. Stuttgartski Prsten Nibelunga specifičan je po tome što je scensko uprizorenje svake od četiri glazbene drame ostvario drugi redatelj, a glazbeno ga je pripremio Lothar Zagrosek.

Ovosezonske premijere dobro ilustriraju raznolikost repertoara: opera Neither Mortona Feldmana, Verdijev Otello, Lortzingov Zvjerokradica ili Zov prirode, Busonijev Doktor Faust i Mozartov Idomeneo. Tu su još dvije premijere u okviru projekta Opera za mlade i šest manjih projekata u sklopu Foruma novoga glazbenog kazališta što se održava u Rimskoj utvrdi, u predgrađu Stuttgarta Bad Cannstattu.

U repertoaru se posebno izdvaja nedavno obnovljena Händelova opera Alcina. Njezin je redateljski dvojac Jossi Wieler i Sergio Morabito, također po ocjeni časopisa »Opernwelt«, proglašen najboljim redateljskim timom u 2002. godini. Wieler i Morabito načinili su novu dramaturgiju opere koja ponajprije plijeni koloraturnim turbulencijama vokalnih dionica. Uzornu glazbenu izvedbu s dojmljivim kontrastima dramatskih i emotivnih trenutaka u sočnom baroknom zvuku smanjena orkestra, i kao pouzdanu pratnju pjevačima, ostvario je naš znanac s podija Zagrebačke filharmonije, dirigent Julijan Kovačev.

VRSNI SOLISTI

Jossi Wieler i Sergio Morabito, uz pomoć scenografkinje i kostimografkinje Anne Viebrock, načinili su zatvoren ruševan svijet koji predstavlja začarani otok čarobnice Alcine iz Ariostova spjeva Bijesni Orlando. Simbolizira ga golemo zrcalo koje odražava, u sebe upija i skriva tajnoviti svijet ljubavnih čari. Taj je svijet ujedno ljubavna klopka za sve koji se u njega upute. Bradamantina potraga i napori za povratkom zaručnika Ruggiera iz Alcininih opojnih okova prožeti su razotkrivanjem svih likova priče. Oni u nizu arija i recitativa kojima svjedoče o vrhunskoj pjevačkoj pripremljenosti i sposobnosti izvođenja najrazličitijih vokalnih ukrasa izražavaju emotivne i intimne dvojbe, pitanja vjernosti i nevjere, strasti i žudnje.

Zvijezda predstave američka je sopranistica Catherine Naglestad u naslovnoj ulozi. Njezina je Alcina žena na vrhuncu zavodljivosti i duboko očajna zbog neuzvraćene ljubavi. Pjevala je savršeno, podatnim, bogatim glasom pastozne tamne boje, sposobnim za fina dinamička nijansiranja, s čistim, lakim visinama i koloraturnom pokretljivošću. Glumila je nadahnuto, vođena, kao i ostali izvođači, precizno utvrđenom mizanscenom s nizom detalja i asocijacija te, u njezinu slučaju, naglašenim fetišističkim mijenjanjem haljina i izbjegavanjem nošenja cipela.

Izvanredne uloge ostvarile su i sopranistica Catriona Smith kao furiozna Morgana, mezzosopranistica Helene Schneiderman kao Bradamante i mezzosopranistica Alice Coote kao Ruggiero. Većina likova i interpreta zauzeta je prerušavanjem i mijenjanjem identiteta, Bradamante čak višestruko. Alice Coote savršeno je u figuri, stavu i držanju ovladala ulogom u hlačama Ruggiera, izvorno namijenjena kastratima. Doista je bilo teško uvjeriti se da tu ulogu igra žena, toliko je bila čvrsta i muževna.

I ostali solisti - Bernhard Schneider kao Oronte, Michael Ebbecke kao Melisso, Claudia Mahnke kao Oberto i Henrik Czerny kao Astolfo, pridonijeli su visokoj razini predstave. Produkcija Stuttgartske opere pokazuje kako Händelove opere žive na njemačkim pozornicama kao vitalan dio suvremenoga glazbenog kazališta.

Davor Schopf

Vijenac 288

288 - 17. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak