Vijenac 287

Fotografija

IZ ZBIRKE HRVATSKE FOTOGRAFIJE FOTOKLUBA ZAGREB: MLADEN POPOVIĆ

Posebnost atmosfere

IZ ZBIRKE HRVATSKE FOTOGRAFIJE FOTOKLUBA ZAGREB: MLADEN POPOVIĆ

Posebnost atmosfere

Mladen Popović rođen je 1919. u Sisku u uglednoj trgovačkoj obitelji. Već u pučkoj školi dobiva na dar prvu boks-kameru i od tada pa do kraja života fotografija će biti njegova najveća strast. Završivši u Zagrebu gimnaziju upisuje se na Arhitektonski fakultet. No ljubav prema fotografiji prevladava. Polaže ispit za majstora fotografa i zapošljava se u sisačkoj Željezari, a godine 1967. u Muzeju grada Siska, u kojem radi godinama.

slika

U vremenu od druge polovine pedesetih te tijekom šezdesetih godina izlaže fotografije na mnogim izložbama i osvaja niz nagrada. Tijekom sedamdesetih likovne priloge tiska u mnogim monografijama, zbog čega smanjuje, ali nikada ne prekida fotografsku djelatnost.

Jedan je od nezaobilaznih sudionika u realizaciji velikog sisačkog fotografskog projekta, izložbe fotografije Čelik i nafta, što je od 1966. pa sve do 1988. godine bila jedna od najvećih i najuglednijih fotografskih manifestacija u tadanjoj Jugoslaviji. Na tu je temu stvorio brojne fotografije vrhunske kvalitete.

Umro je godine 1988.

Za vrijeme Domovinskog rata grad Sisak doživljava velika razaranja. Među ostalim uništena je i njegova kompletna fotografska ostavština pa tek nekoliko izvrsnih fotografija, koje su se sačuvale u Zbirci hrvatske fotografije u Fotoklubu Zagreb, kao i brojne reprodukcije u katalozima, mogu naslutiti Popovićeve umjetničke dosege.

Vladko Lozić

Grad Sisak ima doista bogatu fotografsku prošlost, još od 1875. godine, a možemo je pratiti s imenima kao što su Gliederer, Poppa, Dragoilović, pa sve do Noršića i Wagnera, kojih se sudjelovanje na Izložbi zanatlija održane u Sisku 1939. može smatrati prvim javnim nastupom sisačkih fotografa pred domaćom publikom.

slika

Još je jedna važna izložba, održavana pod naslovom Čelik i nafta od godine 1966, iznjedrila mnoge fotografske majstore. Čelik i nafta kao simboli grada Siska pobuđivali su interes fotografskih zaljubljenika, kojima je Muzej Siska širom otvorio vrata, omogućujući im da izlažu svoja zapažanja, da se upravo na toj izložbi afirmiraju i izraze svoje viđenje industrijskog svijeta, njegovih suprotnosti, ali i vrijednosti, veličine i drame što ih u sebi nosi.

Na takvim zasadama rast će sisački fotografi, a jedan među njima bio je i Mladen Popović, autor u čijim radovima nalazimo mnogo izvornosti jedan novi izričaj i drukčiji način promišljanja o zadanoj temi... Tehnička perfekcija njegovih fotografija pridonosi jasnoći njegova govora, pa tako i lakšeg razumijevanja teme koju obrađuje. Unutar industrijski oblikovane strogoće nalazi i one detalje koji tek njegovim okom i kamerom postaju dinamični i puni optimizma, s dubljom porukom no što nam se to na prvi pogled čini.

Mogućnosti medija dopuštaju mu stvaranje posebne atmosfere, one ugode koja nas ni pred hladnoćom čelika ne ostavlja ravnodušnim, kao što ni sam autor u činu stvaranja to nije bio. Okolina ga ne opterećuje, jer njegova se neobaveznost u pristupu u to ne uklapa, njegova mu uzbuđenost u trenutku izbora i okidanja ne dopušta opterećenje već viđenim, ono je uvijek i iznova nešto posve novo i njemu svojstveno.

Zdenko Kuzmić

Vijenac 287

287 - 3. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak