Vijenac 287

Glazba, Kolumne

Mladen Mazur: JAZZ AD LIBITUM

Nemirni swinger

Sjećanje na Artieja Shawa (1910-2004)

Nemirni swinger

Sjećanje na Artieja Shawa (1910-2004)

U povodu nedavne smrti valja se prisjetiti iznimne ličnosti swinga i jazza, klarinetista i vođe orkestra Artieja Shawa. Shaw je pod imenom Arthur Arshawski rođen u New Yorku 1910, a umro je u 94-toj godini, na samu kraju prošle godine.

Odrastao je u New Havenu, Connecticut, gdje će se u šestoj godini latiti saksofona. Vrlo nadaren, ubrzo svira u amaterskom jazz-kvartetu na srednjoškolskim priredbama i plesovima. Profesionalno se počeo baviti glazbom u Clevelandu, nastupavši u sastavima Joea Cantora i Austina Wyliea. Prelazi zatim u slobodne umjetnike te u New Yorku za glasovitu etiketu CBS ostvaruje niz uspješnih snimaka emitiranih tada na najjačem mediju - radiju. U ljetu se 1935. pojavljuje s vlastitim swing-kvartetom, u kojem je svirao legendarni bubnjar Buddy Rich i koji će poslije kombinirati s manjim gudačkim korpusima i solistom, nekad vrlo popularnim tenor-saksofonistom Tonyjem Pastorom.

No to usprkos uspjesima neće dugo trajati, jer će, nemiran i uvijek u potrazi za nečim novim, Artie Shaw u proljeće 1937. formirati svoj prvi klasični big band, što će se ubrzo pokazati kao puni pogodak. Uz niz uspješnica, Shaw je 1938. snimio i planetarni hit, skladbu Colea Portera Begin The Beguine, prodanu u tada nezamislivih sedamnaest milijuna primjeraka, što će ga po popularnosti staviti uz bok jednoga drugog vrlo popularna majstora klarineta, Bennyja Goodmana. No za razliku od kralja swinga, koji je popularnost stjecao nastupajući u najčuvenijim koncertnim dvoranama diljem Sjedinjenih Država, Shaw se okrenuo filmu. Nastupivši u dugom nizu filmova, stekao je veliku popularnost. Neki su od njih, primjerice onaj koji je u Zagrebu prikazivan u prijevodu Crvenokosa zavodnica, s Lanom Turner u glavnoj ulozi, uvelike utjecao i na brojne zagrebačke glazbenike da se prihvate klarineta pa i big banda. Jedan je od najpoznatijih bio doajen velikog jazz-orkestra u Hrvatskoj i poštovatelj Artieja Shawa, klarinetist i poslije saksofonist, Bojan Hohnjec.

KLARINET I ŽENE

Shaw je i u svijetu stekao velik broj sljedbenika, no nemiran kakav je bio, već nakon nekoliko godina napušta inače popularni big band i pokušava se baviti spisateljstvom. No naočita swingera i vrsna klarinetista popularnost ne napušta, njegovo ime ne silazi s naslovnica novina i časopisa, ne samo zbog nastupa u filmovima i povremenih bjegova u Acapulco, nego zbog brojnih brakova koje je sklapao s tada najljepšim i najpopularnijim glumicama Hollywooda. Niz je bio doista impozantan: Jane Carns, Margareth Allen, Lana Turner, Betty Kern, Ava Gardner, Kathleen Winsor, Doris Dowling i Evelyn Kayes! Sve je to Shaw dobro opisao u knjizi polubiografskoga značaja The Trouble With Cinderella.

U glazbeni se život i swing Artie Shaw vraća nastupajući u orkestru američke mornarice US Navy, s kojim 1943. i 1944. kreće na opasnu, ali uspješnu turneju po Južnom Pacifiku. Njegov će talent jazz i swingklarinetista zabljesnuti još jedanput potkraj 1953, kad je osnovao izvrstan mali sastav Gramercy Five, ime kojeg je za svoje male grupe rabio i prije. Potom napušta jazz, kako je rekao razočaran, seli se u Španjolsku, ali će se ipak povremeno i kasnije, ali samo na kratko, pojavljivati u manjim sastavima jazza.

Artie Shaw bio je poseban tip džezista. Bio je swinger-playboy, nepredvidiv, pomalo kontroverzan, lavirajući između glazbe i lagodna života, no njegov je prinos jazzu i swingu bio velik. Bio je izvrstan klarinetist, jedan od rijetkih u jazzu koji je zbog tog instrumenta ostavio saksofon, te sposoban bandleader, o čemu svjedoče deseci snimljenih aranžmana ovjekovječenih na pločama vodećih etiketa, Decca, Epic, Verve i Columbia. Da je snimio samo Begin The Beguine, bilo bi dovoljno da tog glazbenika, za razliku od mnogih tiskovina, u ovoj rubrici ne zaboravimo.

Mladen Mazur

Vijenac 287

287 - 3. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak