Vijenac 286

Film

ANĐELI OD ČELIKA (IRON JAWED ANGELS), RED. KATJA VON GARNIER

Stilizirani sat povijesti

Razgrnemo li sve ukrase čeličnih anđela, bit ćemo, ako ništa drugo, barem malko informiraniji, možda pametniji ili pametnije

ANĐELI OD ČELIKA (IRON JAWED ANGELS), RED. KATJA VON GARNIER

Stilizirani sat povijesti

Razgrnemo li sve ukrase čeličnih anđela, bit ćemo, ako ništa drugo, barem malko informiraniji, možda pametniji ili pametnije

Č ak i danas, u doba postfeminizma (doduše, kako gdje i kako za koga), šire općinstvo, pa čak i mnoge žene, zamišljaju pripadnice ženskih pokreta kao ružne, debele, i dosadne babe koje nitko ne želi, pa zato i jesu postale feministkinje. To je, dakako, glupa predrasuda, poput one militantno feminističke po kojoj su baš svi muškarci šovinističke svinje, no očito ima i dugu povijest. Postojala je čak i onda kada se ženske aktivistkinje nisu morale baviti ’nijansama’ društvenoga položaja svoga spola, jer su mu tada bila uskraćena temeljna građanska prava, a svaki se sitni protest ili neposluh, ako je uopće bio moguć, poprijeko gledao ili strogo kažnjavao.

slika

Na blago eskapistički i televizijski prohodan način, to neugodno vrijeme rekonstruiraaju i Anđeli od čelika, kostimirana povijesna drama njemačke redateljice Katje von Garnier: uprizorenjem autentične priče o aktivnostima pripadnica američke Nacionalne ženske stranke, koje su tijekom drugoga desetljeća prošloga stoljeća ustrajnošću i požrtvovnošću izborile pravo glasa svojim sugrađankama. Evocirajući dionicu povijesti koju u domu hrabrih radije drže pod tepihom (jer je dokaz neprincipijelnosti uzorne američke demokracije), njemačka redateljica kao da nije htjela obračunati samo s tim društvenim atavizmom i američkom sramotom, nego i s predrasudama o tipičnom habitusu sufražetkinja. Njezini anđeli nisu samo uporne, borbene i odvažne, nego i listom inteligentne, lijepe i putene mlade žene. Toga su itekako svjesne, pa se stasom i glasom postavljaju pred politički sustav i muški rod, ali i pred odveć formalne sufražističke babe predvođene autoritarnom Carry Chapman Catt (Angelica Huston).

MANIPULACIJA INTELIGENCIJOM I DRAŽIMA

Sudeći prema prvome dijelu filma, kojemu je prvi povišeniji trenutak kićena vašingtonska parada sufražetkinja, a krizni vrhunci iznenadna smrt njezine kraljice (Julia Ormond) i sukob sa središnjicom, čini se da redateljica doživljava ženski pokret kao bezazlenu pustolovinu dokonih dobrostojećih djevojaka. U njezinoj režiji, one se podjednako brinu i za svoj ženski image i za građanska prava. I dok najistaknutija među tim ljepuškastim i blago romantiziranim figurama, Alice Paul (Hilary Swank), demonstrira kako se može i treba manipulirati inteligencijom i dražima, ako im je svrha opći, rodni interes, von Garnier se svim silama trudi što više ugoditi najvažnijim osjetilima (oku i uhu): ispeglanom i estetiziranom slikom te lepršavom glazbenom pratnjom, koja katkada i napadno odudara od težine teme, vremena radnje i pogonskoga historicizma filma.

U bitno ozbiljnijem i sumornijem nastavku, zagazivši u ratne godine, kada cijela skupina završi u zatvoru pod namještenim optužbama, prevladava naturalizam zatvorske torture nad štrajkačicama glađu. Redateljica kao da se iskupljuje zbog početnog entuzijazma, prokazujući licemjerje cijeloga političkog sustava i sama predsjednika Woodrowa Wilsona. Ipak, u informativnom i ilustrativnom filmu Katje von Garnier nije sve u znaku tih temeljnih strukturalnih opreka i političke podijeljenosti. Dobra je strana njezina narativno eliptičnog i odveć stiliziranog (TV) filma s dekorativnom glumačkom podjelom što čvrstu aktivističku vertikalu ipak podupire postupnim preobrazbama kolebljivih likova (primjerice, žene senatora Leightona i njega sama). Dakako, i povijesnim činjenicama. Dakle, razgrnemo li sve ukrase čeličnih anđela, bit ćemo, ako ništa drugo, barem malko informiraniji, možda pametniji ili pametnije.

Diana Nenadić

Vijenac 286

286 - 17. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak