Vijenac 286

Likovnost

GORDANA BAKIĆ, PRIJENOS ZNAČAJNOG SIGNALA, GALERIJA GALŽENICA, VELIKA GORICA, 2-20. VELJAČE 2005.

Gibanje i ekspanzija

Novim se djelom Gordana Bakić potvrđuje i traje kao vrsna umjetnica izrazita vizualnoga i misaonoga promišljanja. Hladnim i analitičkim načinom pristupa crtežu predstavljajući ga uvijek na nov način

GORDANA BAKIĆ, PRIJENOS ZNAČAJNOG SIGNALA, GALERIJA GALŽENICA, VELIKA GORICA, 2-20. VELJAČE 2005.

Gibanje i ekspanzija

Novim se djelom Gordana Bakić potvrđuje i traje kao vrsna umjetnica izrazita vizualnoga i misaonoga promišljanja. Hladnim i analitičkim načinom pristupa crtežu predstavljajući ga uvijek na nov način

Gordana Bakić, zagrebačka slikarica mlađe generacije, rano je bila prepoznata kao »nezaobilazna sudionica likovnih događanja« (Anita Parlov), a da ta odrednica nije ostala samo na verbalno-jezičnoj razini, ukazuje njezina aktivna galerijska prisutnost. U kratkom vremenskom slijedu i bliskom prostornom okviru organizirane su njezine dvije samostalne izložbe. Galerija 01 (Turinina 3, Zagreb) predstavila je u prosincu prošle godine izložbu pod naslovom -re, a tijekom ovoga mjeseca može se pogledati izložba Prijenos značajnog signala u Galeriji Galženica (Velika Gorica). Na vremensko-prostornu bliskost nadovezuje se i formalno-strukturalna i tematska bliskost dviju izložbi.

Dosljedna svom načinu izražavanja, Gordana Bakić, u crno-bijeloj tehnici registrira tehničko-tehnološke probleme suvremenoga društva. Umjetnica polazi od ikonografije tehničkih priručnika i časopisa i reinterpretira ih u novom, umjetničkom mediju.

Ciklus -re donosi te motive fragmentirane i sjedinjene u nove, netipične odnose te s pomoću sustava mreža prenesene na platna velikoga formata. Motivi naposljetku ulaze u proces umnožavanja i ponavljanja stvarajući slojevite strukture točaka, linija, krivulja i kružnica. Procesom nejednolična prostornoga i vremenskoga opetovanja umjetnica je ostvarila crtež koji ne ostaje vezan uz dvodimenzionalnost, nego se misaono širi u prostor izvan platna.

PRISUTNOST PROSTORNOSTI

Izložbom Prijenos značajnog signala možemo reći da je Gordana Bakić napravila dodatni korak u osvajanju prostora i u prikazivanju crteža koji se ne prestaje razvijati. Crtež plakatnih dimenzija, spušten je s galerije izložbenoga prostora u donji prostor. On pada na pod lomeći se u blagu luku i završava u nepravilnu polukrugu. Taj crtež okružuju linijski istanjeni fragmenti, šireći se od zida u vodoravnom nizu. Takav prostorni koncept izvanredno se uklapa u galerijski prostor, koji omogućuje sagledavanje s gornje, ulazne razine i neposredan kontakt, ostvaren spuštanjem konvergentnim stubištem.

Uvođenjem crteža koji je postavljen u dvije, odvojene i suprotne razine umjetnica ostvaruje doslovnu prisutnost prostornosti. Na crtežu uspravne ravnine minuciozno su predočeni predimenzionirani dijelovi strojeva na znatno artikuliranoj površini. Položena ravnina sastavljena je od linijski istanjenih masa nastalih trganjem i grubim rezanjem. Ikonografski one su fragmenti tehničkoga (strujni krugovi) i geografskoga svijeta (topografske karte), koji su prijenosom u novi kontekst pretvoreni u kompleksnu strukturu crteža - linija, krivulja, točaka. Kompleksnost je dalje potencirana njihovim nejednolikim spajanjem, koje mjestimično ostavlja vidljive usjekline i rascjepe na podu i otvara valovite nagibe. Na taj način ostvarena je opipljiva vibrantnost površine. A time dodatno osvajanje prostornosti i dinamike kretanja.

Treća razine ekspanzije crteža izvan njegovih rubova implicirana je procesom obrade uzoraka, motiva tehničkoznanstvenoga svijeta. Oni su fragmentirani, povećani i komponirani u nove odnose te ubačeni u proces neprekidne multiplikacije i pojavljivanja koji je vizualno popraćen kontrastiranjem crne i bijele ne-boje u nejednoliku ritmu. Međusobno suprotstavljenim kretanjima gore-dolje i lijevo-desno pridružuje se potencijalno beskonačno kretanje u svim smjerovima ostvareno samom pojavnošću uzoraka. Spajanjem i prekrivanjem iscrtanih komada papira nastaju razna sudaranja, preklapanja, preusmjerenja gustoća i tijeka linija, a njihova pojavnost uvijek je samo privremena. Sofisticiranom procesu ekspanzije i razvoja crteža odgovara tematska odrednica transmisije signala implicirana naslovom.

Novim se djelom Gordana Bakić potvrđuje i kontinuira kao vrsna umjetnica izrazita vizualnoga i misaonoga promišljanja. Hladnim i analitičkim načinom pristupa crtežu predstavljajući ga, uvijek na nov način, kao organizam u neprekidnu gibanju i ekspanziji.

Iva Pasini

Vijenac 286

286 - 17. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak