Vijenac 285

Likovnost

VODIČ MUZEJA MARTON, ZAGREB, PREDSTAVLJANJE 21. SIJEČNJA 2005.

Zaslužene lovorike

Umjesto da po inerciji sakuplja ulja na platnu iz razdoblja hrvatske umjetnosti prijelaza 19. u 20. stoljeće, i nemirno spava sa svom silom upitnih atribucija i certifikata ponekad preskupo plaćenih Bukovca, Račića, Medovića ili Crnčića, Veljko Marton odlučio se za fantastično mudar pristup kolekcionarstvu: za popunjavanje praznine u nacionalnom fundusu predmeta umjetničkog obrta 18. i 19. stoljeća

VODIČ MUZEJA MARTON, ZAGREB, PREDSTAVLJANJE 21. SIJEČNJA 2005.

Zaslužene lovorike

Umjesto da po inerciji sakuplja ulja na platnu iz razdoblja hrvatske umjetnosti prijelaza 19. u 20. stoljeće, i nemirno spava sa svom silom upitnih atribucija i certifikata ponekad preskupo plaćenih Bukovca, Račića, Medovića ili Crnčića, Veljko Marton odlučio se za fantastično mudar pristup kolekcionarstvu: za popunjavanje praznine u nacionalnom fundusu predmeta umjetničkog obrta 18. i 19. stoljeća

Ako je jedini preostali prigovor prvom hrvatskom privatnom muzeju, osnovanu 2003. i smještenu u samoborskoj kuriji iz 19. stoljeća u kojoj je do početka adaptacije u muzej Veljko Marton živio s obitelji, bio taj da jošnije predstavljen katalog zbirke muzeja, i posljednja je mrlja koja je možda kvarila ljepotu cjeline projekta prošloga mjeseca izbrisana. Veljko Marton, vlasnik tvrtke Martimex, već je više od tri desetljeća strastveni sakupljač predmeta primijenjene umjetnosti 18. i 19. stoljeća, između kojih se posebice ističu zbirke porculana i stakla. Sve je vrijeme bio točno usmjeren na vremenske okvire, homogenost i reprezentativnost unutar pojedinih zbirki, što su osnovni postulati stvaranja respektabilne umjetničke zbirke.

Zbirke ruskoga porculana te porculana manufakture Vincennes/S#vres raritet su na srednjoeuropskom području, dok se zbirka bečkoga porculana Veljka Martona među europskim kolekcionarima i stručnjacima vodi kao jedna od najljepših zbirki izvan Beča. Ono što daje posebnu dimenziju uvjerljivosti i ozbiljnosti inicijativi i projektu Muzeja Marton upravo je sakupljački pristup za koji se vlasnik odlučio. Umjesto da po inerciji sakuplja ulja na platnu iz razdoblja hrvatske umjetnosti prijelaza 19. u 20. stoljeće, i nemirno spava sa svom silom upitnih atribucija i certifikata ponekad preskupo plaćenih Bukovca, Račića, Medovića ili Crnčića, Veljko Marton odlučio se za iznimno mudar pristup kolekcionarstvu.

OD INDUSTRIJALACA DO ROCKERA

Svjestan kako nema dovoljno jaku financijsku konstrukciju za kupovanje djela europske moderne umjetnosti ili čak slika ranijih epoha, iza čega danas mogu stajati jedino pojedini izdanci europskoga plemstva, moćne korporacije i ljudi iz svjetskog show-businessa, Marton se usmjerio na predmete umjetničkog obrta koji su po cijenama još u granicama dostupnih umjetnina. Zatim, to je područje i dalje nedovoljno poznato pa se vrsnu poznavatelju može dogoditi da na europskim sajmovima antikviteta ili u privatnim kućama pronađe i prepozna neki predmet koji se nudi ispod stvarne cijene i vrijednosti, što je najuzbudljiviji trenutak svakom istinskom kolekcionaru. Na predstavljanju vodiča Marton je ispričao zanimljivost kako je jedan od najjačih i najcjenjenijih svjetskih sakupljača porculana ni manje ni više nego Sir Elton John, čija je zbirka neprocjenjive vrijednosti, i iz koje povremeno Sir Elton neke komade pušta u prodaju. To navodim radi razbijanja predrasuda, da se vidi kako rockeri ne troše sav novac na sex&drugs&rock’n’roll.

S druge strane, Veljko Marton dovukao je u Hrvatsku (Samobor) vrijednu umjetničku cjelinu, koja i pripada našem srenjoeuropskom kulturnom krugu i povijesno-umjetničkoj baštini. Pa kako je u našem mentalitetu duboko usađena poslovična nepovjerljivost i sumnjičavost prema svemu što neki imućni pojedinac koji je imetak stekao u kratku razdoblju, poduzima na polju sankrosanktne Umjetnosti, trebat će još nekoliko godina da se priviknemo i prihvatimo činjenicu kako je netko takav odlučio novac uložiti u istančanu zbirku koja je više nego u nas trenutno možda čak cijenjena u Europi. Od otvaranja muzeja do danas registriran je velik priljev stranih posjetitelja, od kojih mnogi izabiru posjet Samoboru upravo radi razgledavanja Martonova muzeja.

BESPRIJEKORNA RAZINA VODIČA

U suradnji s hrvatskim stručnjacima za specifična područja stakla, porculana, srebra, pokućstva, minijatura i satova, odnosno predmeta primijenjene umjetnosti, koje su autorice tekstova u katalogu vodiča, Albinom Cherubini-Marton, Marinom Bagarić (kustosica Muzeja za umjetnost i obrt) i Selmom Schwartz (kustosica zbirke S#vres obitelji Rothschild), predstavljena je stručna publikacija na razini koja će biti razumljiva prosječnom posjetitelju, ali i zahtjevnijoj kulturnoj publici. Dvojezični katalog u punoj boji na 88 stranica i 144 fotografije, uz osnovne podatke o kolekcionaru, opis pojedinih dijelova zbirke (pokućstvo, slikarstvo bidermajera u Hrvatskoj između 1830. i 1860, srebro, satovi, porculan), i pregled muzeja prema postavu po prostorijama (prizemlje: zbirka stakla, 1. kat: porculan 18. stoljeća, predmeti umjetničkog obrta 18. stoljeća, empire/bidermajer, zbirka ruskog porculana, manufaktura porculana Beč, zbirka srebra, 2. kat: zbirka minijatura i zbirke porculana) sadrži reprodukcije najvrednijih i manufakturno najljepših dijelova pojedinih zbirki.

Veljko Marton je naposljetku s posebnim, neskrivenim zadovoljstvom i ponosom najavio londonsko predstavljanje knjige Porculan kraljevske manufakture Vincennes/S#vres kolekcije Marton iz pera Selme Schwartz, koja će se održati u čuvenoj londonskoj Wallace Collection.

Iva Körbler

Vijenac 285

285 - 3. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak