Vijenac 285

Književnost

HRVATSKA POEZIJA

Trenutak pjesme

Mirko Jirsak, 101 pjesma, Matica hrvatska Slatina, 2004.

HRVATSKA POEZIJA

Trenutak pjesme

Mirko Jirsak, 101 pjesma, Matica hrvatska Slatina, 2004.

Deveta knjiga edicije Mala slatinska biblioteka (urednica Dragica Šuvak) posvećena je pjesničkom opusu Mirka Jirsaka (Slatina, 1909 - Zagreb, 1999), pjesnika, pripovjedača i prevoditelja, javnosti poznatijega po romanu Karneval cvrčaka, objavljenu u ediciji PSHK kao njezina 173. knjiga (Osijek 1974, Zagreb 1987).

Rođen u najplodnijoj godini hrvatske moderne, Mirko Jirsak školovao se najprije u Slatini i Osijeku da bi na studije krenuo u Prag, a diplomirao na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Radio je za Drugoga svjetskog rata i u poraću kao profesor na učiteljskim školama u Srijemskim Karlovcima, Osijeku i Petrinji, a u pedesetim i šezdesetim godinama kao novinar i suurednik kulturne rubrike »Vjesnika«; potom kao profesionalni književnik i prevoditelj.

Mirko Jirsak napisao je mnogo, ali je za života objavio razmjerno malo, tek pet zbirki pjesama: Pjesme, 1929, Lice za oknom, 1933, Sa ruba ravnice, 1953, Most, 1962, Sadra i pijesak, 1981, spomenuti roman i nešto kraćih proza i ulomaka romanâ, do danas rasutih po časopisima.

Knjiga 101 pjesma okuplja pjesme kronološki poredane prema vlastitu autorovu konceptu, s tekstom predgovora Jirsakova prijatelja Bore Pavlovića, koji stoji kao izvrstan uvod u čitanje ove poezije, premda je napisan još 1980, te s pogovorom Miroslava S. Mađera.

Iako se pjesnik Jirsak javlja izvan svih književnih pravaca, a ne pridružuje se ni piscima druge moderne, ne ostaje nezapažen. Već tridesetih godina prošloga stoljeća A. Barac, pišući o pojavi tada najmlađe pjesničke generacije, naslućuje značenje Jirsakove »spontanosti i iskrenosti bola«.

Iščitavajući 101 pjesmu, pratimo sazrijevanje pjesnika i čovjeka. Već iz najranijih stihova naslućujemo bitne motive i preokupacije pjesnika, koje će ga pratiti tijekom cjelokupna životnog i pjesničkog rada. Iskreno i otvoreno objavljuje on intimne doživljaje prirode, noći, ljubavnoga čeznuća, bola i upitanosti pred neizvjesnošću ljudske sudbine.

Kao što je odlaskom na studije stjecao životno i profesionalno iskustvo, tako u pjesmama širi tematske krugove. Uz čežnju za zavičajem, za ravnicom, u juvenilnim pjesmama prevladava rezignacija i melankolija pa možemo zaključiti da zbirka Lice za oknom (1933) najavljuje bitna obilježja cjelokupna Jirsakova opusa. Uronjen u ravnicu, širi vidokrug te postupno doseže razinu općeljudske spoznaje. Samoća, gorčina, egzistencijalna tjeskoba najčešći su motivi pjesama. Sa sljedećim zbirkama tematsko-motivski krug ne mijenja se bitno, ali češće su nerimovane, lirske minijature, kojih je stih kratak i gnomičan. Pjesnik je i nadalje zaokupljen sumnjama i »vezan za bol svijeta« (Biti sam), balansira između svjetla i sjene tražeći smisao u tragediji življenja.

U razdoblju pune zrelosti, izoliravši se od svijeta, pjesnik dolazi do spoznaje: »Okrenuvši posljednji list, / osjetih / bole me ruke. // Ne od rada, / ne od godina. // Od sumnje.« (Sumnja). I kao što se i u Trenutku pjesme otvara tajna pjesničke spoznaje Mirka Jirsaka (»Ima tako pa u tebi / pjeva neka melodija. // Sama duša / od sebe se brani.«), tako pjesnički izbor u cjelini izvrsno dopunjuju likovni prilozi, slike i grafike još jednoga Slatinčanina, akademskog kipara i slikara Viktora Liebla, koji je i autor vrlo uspjela grafičkog rješenja.

Kako je moguće iščitati iz knjizi priložene autorove Kronologije života i rada, u Jirsakovoj ostavštini nalazi se niz neobjavljenih rukopisa. Nadamo se da izdavački agilni Ogranak MH Slatina neće ostati samo na ovom izboru Jirsakove poezije, nego će i s drugim djelima svoga sugrađanina upoznati hrvatsku književnu javnost.

Kristina Katalinić

Vijenac 285

285 - 3. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak