Vijenac 285

Margine

KOSI HITAC

Suza na maski klauna

Jonas Gardell, Odrastanje komičara, prev. Željka Černok, AGM, Zagreb, 2004.

KOSI HITAC

Suza na maski klauna

Jonas Gardell, Odrastanje komičara, prev. Željka Černok, AGM, Zagreb, 2004.

Juha ima jedanaest godina i živi u Sävbyholmu, petnaest kilometara od Stockholma. Kad bi atomska bomba pala na središnji stockholmski trg, nitko u Sävbyholmu ne bi odmah umro. Umirali bi polako, od radijacije koja im tijela izjeda iznutra. Juha svoj gradić tako i zamišlja; zamišlja roditelje koji iza zaključanih vrata plaču u jastuke, jer znaju da su ovdje daleko od raja za sebe i svoju djecu. Juha se želi izdići iznad svega toga, i zato, u želji da impresionira najpopularnije i najopasnije vršnjake, glumi razrednoga klauna. Kako bi ostao u njihovoj milosti, usput prezire, a kad se mora i mlati, slabije od sebe. No, u svome se trudu toliko upinje da će se naposljetku od razrednoga klauna neizbježno srozati na razrednog ridikula.

NEMA KLAUNA BEZ SUZA

Jonas Gardell u Švedskoj je pravi celebrity: s jedne strane vodeći stand-up komičar, radijski i televizijski voditelj, s druge autor niza romana, filmskih scenarija i dramskih tekstova. Gardell je, pored toga, možda i najslavniji gay Šveđanin, koji je prije dvije godine sa svojim partnerom, također poznatim medijskim licem, postao roditelj. Na internetu ćete, dakako, naći i doživljaje poput ovoga: »Gardell je osobito oduran i zao homoseksualac kojeg javno promoviraju kao komičara samo zato što svaka njegova šala sadrži ljevičarsku homoseksualnu propagandu.«

Odrastanje komičara najbolje je opisati kao njegov making of koji, premošćujući neozbiljnog i ozbiljnog Gardella, docrtava suze bez kojih maska klauna nije potpuna. Juhina je priča ispričana toliko gnjevno, strastveno i pristrano, da je roman teško zamisliti kao bilo što osim dramatizacije autorova djetinjstva. No to nipošto nije osvetničko razračunavanje s prošlošću: sama količina detalja kojima opisuje sve zaraćene strane, kao i to što Juhu većim dijelom romana ne postavlja kao konačnoga korisnika nasilja, govori kako je dječji svijet daleko od crno-bijeloga kakvim ga roditelji najčešće zamišljaju. Za Juhu su oni glavni krivci svemu: njegova je mama umorna, razočarana žena, toliko nezainteresirana za vlastiti život da bi se još uznemiravala i dječjim boljkama, a još je gori slučaj mentalno nesređena majka maloga Thomasa, kojega Juha predstavlja riječima: »On je višak. Njega treba žaliti«. Na Thomasove patnje ona gleda toliko ružičasto da čak i forsira druženje s nasilnicima - što, dakako, izaziva još veće nasilje, i tako unedogled.

ZATUĆI ĆE ME SLABOUMNIK

Gardell dobro zna da su školski šamari i cipelarenja daleko više od ružne uspomene na djetinje dane, pa će vam, kao i svaki psiholog, reći da se stvari ni u odraslom životu ne mijenjaju. Djetinjstvo i adolescencija pozornica su na kojoj se provodi prvi casting. Većina aktera školskoga nasilja igra svoje uloge do kraja: maloljetne bitange izrastaju u društveno problematične tipove, dok njihove žrtve, ma kako to uspješno poslije to kompenzirale, uvijek imaju problema sa sigurnošću i samopouzdanjem. I Juha, sukladno Gardellu, u knjizi izrasta u cijenjena komičarskog profesionalca, gonjena patološkom željom da bude voljen. No, kada nakon nastupa naleti na staroga školskog druga, njihov će susret opet završiti batinama. U očima nasilnika ni vrijeme ni uspon društvenom ljestvicom ne znače ništa: za njega je Juha i dalje posve dostupan, i dalje vreća za udaranje. Odrastanje komičara već je pretvoreno u nagrađenu TV-seriju, a kada bi ga se dočepao Hollywood, film bi vjerojatno promovirali sloganom poput »Možeš pobjeći od svega... ali ne možeš pobjeći od sebe«. Zvuči idiotski, ali u ovom slučaju bilo bi pogođeno: Odrastanje komičara moćna je, dozlaboga depresivna priča o nemogućem bijegu.

Nakon što je pročitate, pa se na ovitku još jednom informirate kako je riječ o romanu »o nasilju u razredu, o, i u nas sveprisutnom bullyingu«, stvar postaje i daleko okrutnija. Sve te vrlo bolne i vrlo individualne suze, modrice i krv, nikako ne može obuhvatiti jedan socio-psihologijski termin, koji, uzgred, domaće medije nije zanimao ni suhu šljivu sve dok se o njemu nije počelo pričati na engleskom. Ironično je što sve to vrlo gadno podsjeća na teoriju domaćih tvrdokornih desničara po kojoj u nas ni homoseksualaca nije bilo dok ih nije izmislio razvratni Zapad. No, kada se maknemo od »popularnog bullyinga«, i definiramo ga na hrvatskom, onda se to zove nasilje djece nad djecom i u nas postoji otkad je nas. U očima žrtve, ono ima odlike pravoga psihološkog horora: kada Juha panično smišlja izgovore da ga učiteljica pusti iz škole prije posljednjega sata ne bi li na vrijeme pobjegao kući - to nisu neka »dječja posla«. Pokušajte zamisliti sebe kako se na povratku s posla osvrćete na svakom uglu, jer je slaboumni divljak iz računovodstva najavio da će vas zatući, i sve će vam biti jasno. Nakon takva straha, i batine, zaista, kao da su iz raja izašle.

Odrastanje komičara nije knjiga iz koje ćete naučiti bilo što o životu ili okrutnom dječjem svijetu. Ma kako autentična bila, ona je tek lijepo sročeno podsjećanje kako su knjige bijedan nadomjestak za zbilju. Englezi bi rekli: you should have been there. Stara švedska pjesma za djecu veli: »Tamo je tamo gdje nisi. Ovdje je tamo gdje jesi«. Osobno sam bio tamo, a ako sami niste bili te sreće, reći ću vam iz prve ruke: Gardell vam neće rasvijetliti ništa osim dvojbe na kojoj je strani bio Branko Radičević kad je zaključio - od kolijevke pa do groba najljepše je đačko doba.

Zoran Lazić

Vijenac 285

285 - 3. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak