Vijenac 285

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Macbeth iz dvije perspektive

Macbeth iz dvije perspektive

slika

Krakow Shakespeareov Macbeth ove sezone fascinira poljske redatelje, pa je u kratku razmaku doživio čak dvije premijere i potpuno različita čitanja iz dvije generacijske perspektive. Veću je pozornost, dakako, privukao onaj krakovski Macbeth, dijelom zato jer je riječ o nacionalnom kazalištu (jednom od samo dva u Poljskoj) Stary Teatr, a više zbog imena redatelja Andrzeja Wayde, nacionalnoga spomenika koji se nakon stanke vratio u kazalište, koje je obilježio upravo režijama Shakespearea i Dostojevskog. Macbeth na kojem je Wayda radio više mjeseci, na pokusima skrivenima od javnosti, scenografski je asketska predstava iznimne snage, zapisali su kritičari. Piotr Kruszczyzski, pripadnik mlade redateljske garde, nije se dao fascinirati Waydinim čitanjem i medijskom pozornošću koja je pripala nacionalnoj veličini, pa je njegov Macbeth u varšavskom Poljskom teatru otvorio sasvim druge strane velike Shakespeareove tragedije i također osvojio naklonost publike obogativši i inače respektabilnu poljsku kazališnu sezonu.

Seksualni ovisnik i džoker pitaj publiku

London Iako se ne bi moglo reći da je seks napustio londonske scene, dvije su predstave posljednjih dana probudile rasprave o tome koliko daleko seks i priča o njemu mogu ići na sceni. Europska premijera američkog Projekta Erotika Lillian Ann Slugocki i Erin Cressida Wilson, zbirke monologa o ženskoj seksualnosti, koja ide znatno dalje (neki su ne bez zlobe zapazili - dublje) od poznatih Vagininih monologa tek je bila zagrijavanje za dolazak kontroverzne zvijezde prošloljetnog Edinburgh Fringe Festivala Tima Fountaina s predstavom Seksualni ovisnik. Monodrama koja posvuda izaziva polemike, povremeno skandalizirajući javnost, govori o Timovim seksualnim iskustvima, koje on rado pripovijeda publici. Čovjek koji tvrdi da je spavao s pet tisuća muškaraca, jednom lezbijkom i nešto ostalih stvorenja za vrijeme svoje monodrame traži na internetu partnera za tu noć, a publika - s kojom Tim stalno komunicira - napravit će finalni izbor između onih koji mu se preko interneta nude dok traje predstava. Fountain često prelazi granicu dobra ukusa, ali oni koji su očekivali slikovnicu na tu predstavu i ne dolaze pa je sve skupa odlična zabava - dakako za one jačeg želuca i liberalnog svjetonazora. Drugima preostaje prosvjedovati pred kazalištem Royal Court u kojem Tim igra!

Kći u sanduku

Moskva Izazovan i jedinstven, ocijenila je dramski debi Inokentija Afanasjeva Pjesme iz sanduka ruska kritika, a pozornost na komad skrenula je činjenica da ga režira Vladimir Agejev i pogotovo mjesto praizvedbe - Centar dramatičara i redatelja. To je kazalište u šest godina od osnutka postalo odskočna daska za mnoge danas poznate pisce i redatelje, od braće Presnjakov preko Mihajla Ugarova, Vasilija Sigareva (Plastelin, svjetski hit, praizvedbu je doživio baš tamo) pa do Želecova ili Kirila Serebrenikova. Pjesme iz sanduka, kao i većina komada koji su krenuli odavde, nisu izdanak komercijalnoga teatra, nego ezoterična studija o psihipatologiji svakodnevnoga života. Dominantni otac i muž Buk, zarobljenik vlastitih uspomena, kćer drži u sanduku, izoliranu od vanjskih utjecaja koji joj mogu samo naštetiti, dok je funkcija žene svedena na sluškinju. Mučan, ali i poetski komad, koji se umjesto naturalizma služi poezijom, dokazao je još jednom koliko je Centar dramatičara i redatelja iznimno kazališno mjesto.

Američki san kao noćna mora

New York Američki san je noćna mora naseljena duhovima - tvrdi Hank, glavni lik nove drame američkog pisca Phila Atlaksona, Leapfrog Through Time&Space, praizvedene u off-broadwayskom Pelican Studio Theatre. Ta drama u obliku emocionalnog darvinizma koristi se multimedijskim mogućnostima, pa u njoj ima televizije, videozapisa, tonskih efekata i računalnih mogućnosti. »Vidjeti da tehnička inovacija u kazalištu postaje navika pomalo je depresivno«, tvrdi kritičar, ali odaje priznanje autorskom timu (redatelj nije potpisan, produkcija je zajednički projekt svih sudionika) koji je uspio napraviti originalnu produkciju. Atlakson stiže i glumiti više uloga, a cijela drama konstruirana na pomaknutu tretmanu vremena pokazala se kao zahvalan predložak za originalnu produkciju. A biti originalan u šarenom svijetu njujorških kazališta New Yorku zaista nije lako pa je Leapfrog popraćen odličnim kritikama.

Jasen Boko

Vijenac 285

285 - 3. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak