Vijenac 285

Glazba

CD JAZZ: CSABA DESEÖ & ISTVAN GÁRFÁS QUARTET, TALE, DRUM ART

Dinamični swing

CD JAZZ: CSABA DESEÖ & ISTVAN GÁRFÁS QUARTET, TALE, DRUM ART

Dinamični swing

Posegnuti danas u europsku diskografiju jazza znači kopati po velikom broju naslova svih mogućih privatnih i neprivatnih produkcija raznih zemalja, među kojima pretežu već gotovo uniformni pokušaji objavljivanja brojnih, većinom anonimnih sastava modernoga, free te čak i nekog eksperimentalnog jazza. Da ne spominjem i ono što pojedine skupine nerijetko čak i pod plaštem nacionalnih kulturnih institucija pokušavaju plasirati pod etiketom etnojazza. U toj gomili, najčešće slabe vrsnoće i male naklade, od koje u pamćenju ostaje malo ili ništa, pravo je osvježenje naići na disk koji nam pruža prihvatljiv jazz, pristupačan za slušanje bez napora. Ako nam pak takav CD stigne iz tranzicijske Mađarske, inače pune kojekakvih trendova, zadovoljstvo je to veće. A upravo se to nedavno dogodilo s najnovijim diskom nama draga dugogodišnjeg prijatelja i gosta, izvrsna mađarskog violinista Csabe Deseöa i njegova novoga kvarteta.

Valja podsjetiti da je Deseö nekad vodio zapaženi sastav Hot Club Budapest, koji će smrću izvrsna gitarista Andora Kovacsa prestati biti ono što je godinama bio. Csaba će Deseö taj kvartet pokušati poslije ponovno oživiti, i to s našim gitaristom Damirom Dičićem, pa i nekim drugima, ali to nije bilo to! Prije kraćega je vremena Deseö na mađarskoj jazz-sceni uočio mladog i darovitoga gitarista Istvana Gyárfasá s kojim je odmah odlučio osnovati nov kvartet bez glasovira, a smjesta je uočena činjenica da ta dva predstavnika raznih generacija razmišljaju na identičan jazz-način, što njihov zajednički disk, nazvan prema Deseövu izvorniku Tale, i vrlo dobro ilustrira.

Izbor je građe odabrane za taj projekt zasnovan na provjerenu standardnom, ali dinamičnom programu swinga, a zanimljiv je i zbog toga što obuhvaća skladbe iz raznih razdoblja jazza. Tako su efektne izvedbe swing-tema Broadway, Shiny Stockings i Seven Come Eleven, konfrontirane s vrlo dobrim interpretacijama balada Stardust i Angel Eyes, te znatno modernije Monkove, Round About Midnight.

Žičani instrumenti violina i gitara još su iz vremena legendarnoga sastava Hot Club de France zvukovno, a i na druge načine, vrlo sukladni, te se vrlo dobro nadopunjuju. U ovom slučaju bez harmonijskoga glasovira, taj tandem i tehnički i idejno u potpunosti zadovoljava sve nužne funkcije u sastavu. Pa ipak cooleaderi Deseö i Gyárfás za pojedine su izvedbe u pomoć pozvali i nekoliko gostiju. Tako u interpretacijama skladbi u stilu bossa-nove, Favela, balade Angel Eyes i glasovite teme On The Sunny Side Of The Street, upoznajemo mladu i nadarenu vokalisticu Juliannu Fabian, u skladbi Csabe Deseöa Tale pijanista Gabora Cseká, a u izvedbama latinskoameričkog ugođaja Favela i O Pato perkusionista Andrasa Desa.

Lako slušljiv i prihvatljiv swing-jazz s inventivnim, gotovo melodijskim improvizacijama, te jednostavni i logični aranžmani Csabe Deseöa i Istvana Gyárfása, ne bi se u današnjim stilskim previranjima i nesnalaženjima u jazzu nikako smio smatrati nečim arhaičnim, ili ne daj Bože prevladanim. Posve suprotno! Baš bi pojavu takva jazza u recentnoj, napose europskoj diskografiji vrijedilo pozdraviti kao dobrodošao melem, napose za širu jazz-publiku, A dio je te današnje publike dijelom već jamačno i zaboravio činjenicu da jazz nije bio izmišljen da ljude rastužuje i živcira, nego da teži uzajamnu razumijevanju i veselju na relacijama pozornica - auditorij.

Mladen Mazur

Vijenac 285

285 - 3. veljače 2005. | Arhiva

Klikni za povratak