Vijenac 284

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

U New York, u New York...

U New York, u New York...

slika

New York Slovak koji režira u kazalištu iz Oklahome predstavu po ruskom klasiku, smještenu u američku provinciju, a u koprodukciji s poznatim njujorškim off-teatrom? Zvuči kao znanstvena fantastika s temom pozitivne kazališne geografije. No, to je samo početak iznenađenja u produkciji Tri sestre u kojoj je Čehov iz ruske provincije katapultiran u suvremenu američku provinciju, jednako očajnu i jednako bezizlaznu. Pavol Liska, slovački redatelj, u nekoliko je navrata radio radikalne zahvate u klasike, a ovaj put Čehovljeve sestre i muško društvo koje ih okružuje zure u stupidne američke TV-programe, jedu isprane neukusne nachose iz meksičkog take out restorana i povremeno gledaju porniće, dosađujući se i očajavaći nad svojom sudbinom. Sve zajedno rezultira zanimljivom koprodukcijom oklahomskoga Nature Theatrea i njujorškog Classic Stage Company, predstavom u kojoj se miješaju okrutnost i smijeh osuvremenjenoga Čehova. I u kojoj prevladava sarkazam u tretmanu suvremene američke provincije.

Kad je kralj Lear žena

Niigata Jedan od najljepših svjetskih scenskih prostora nalazi se u japanskoj Niigati, dvoipolmilujunskom gradu šesto kilometara sjeverno od Tokija, u kojem je izgrađena zgrada zvana Ryutopia, Centar izvedbenih umjetnosti sa čak tri scenska prostora u arhitektonski senzacionalno riješenoj zgradi. No u Ryutopiji radi i zanimljivo kazalište, koje često u metropoli Tokiju izaziva zavist svojim gostovanjima. Nakon što je 2003. kazališna grupa Ryutopia napravila no-adaptaciju Macbetha, koja je oduzela dah kritici i publici, sad je isti autorski dvojac, redatelj Joshihiro Kurita i skladatelj Akira Mijagava i Kralja Leara vidio kao no-dramu. Kurita je pet činova sabio u manje u dva sata, na način da je potpuno izostavio dio zapleta s Gloucesterom i njegovim sinovima Edgarom i Edmundom, a cijelu Shakespeareovu tragediju na glumačkim leđima nosi devet - žena. U naslovnoj ulozi izvrsna je Kajoko Širaiši, jedna od najpoznatijih japanskih dramskih glumica, a iz tradicionalnog no-pristupa izostavljene su maske, ali ne i tradicionalni kostimi, ponešto modernizirana kimona. Iznimno zanimljiva produkcija uputila se nakon Nove godine na japansku turneju, svuda naišavši na divljenje.

Rusi dolaze...

Moskva Rusija se u prvim danima nove godine još više bavi zbrajanjem rezultata iznimno uspješne godine, koja je rusko kazalište vratila u središte zanimanja novog europskog teatra, nego novim premijerama. U prošloj godini stara garda bila je u formi, a nova imena pojavljivala su se svakodnevno s namjerom da u vrhu i ostanu. Fomenko je napravio zapažene Tri sestre, Ginkas se nastavio baviti Čehovom s uspjehom, Fokin je zasjao Gogoljevom Kabanicom, premijerom se javio i Vasiljev... Mladi im nisu ostali dužni: Kiril Serebrenikov utvrdio je status nove zvijezde čak dvjema predstavama, Malograđanima Gorkoga i Igranjem žrtve braće Presnjakov, Černjakov je zadivio Marivauxovom Dvostrukom nevjerom, Griškovec neumorno piše i još neumornije režira, dok Oksanu Velikolug cerebralna paraliza ne sprečava da piše iznimne drame. Na kraju godina je kulminirala spregom starih i mladih: najveće ugodno iznenađenje godine došlo je s ruske Akademije kazališnih umjetnosti, gdje je skupina studenata i profesora studija Mihajla Mokejeva stvorila jednosatnu predstavu Stepenicama na stablo, koja se događa po hodnicima i stanovima moskovske peterokatnice. S takvim rezultatima očekivanja od nove godine u ruskom teatru nikad nisu bila veća

Shakespeare, seks i nekretnine

Cambridge Seriju knjiga koje svjedoče o nikad posustalu interesu za Shakespearea nastavlja Shakespeare After All Marjorie Garber, profesorice engleske i američke književnosti na Harvardu, čiji je kolegij jedan od najpopularniijh na sveučilištu. Čak 989 strana knjige sadrži eseje o povijesti izvođenja svake od 38 Shakespeareovih drama i glavne stručne radove publicirane o svakoj od njih. Profesorica Marjorie poznata je po kontroverznim knjigama, koje su uvijek izazivale javne rasprave poput Seksa i nekretnina i Biseksualnosti i erotizma svakodnevnoga života. Knjiga o Shakespeareu staromodna je knjiga, kaže autorica, a eseji su pisani jezikom koji ne pati od odveć znanstvene terminologije, kako bi knjiga bila što pristupačnija običnim ljubiteljima Shakespearea, kojima Garberova nudi mogućnost nekoliko različitih čitanja drama, njihovu pozadinu, kontekst i način na koji su se drame mijenjale tijekom vremena. Ako vas zanima zašto je Richard III u Shakespearea grbavac iako to nije bio u zbiljskom životu ili zašto Harvard 18. stoljeća nije vidio nikakvu ozbiljnu vrijednost u engleskom bardu, ova bi vam knjiga, čija je cijena 40 dolara (putem Amazon. coma 26.40) mogla biti zanimljivo štivo.

Jasen Boko

Vijenac 284

284 - 20. siječnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak