Vijenac 284

Fotografija

U FOKUSU

U galeriji KIC-a

U galeriji KIC-a

slika

Zagreb Maša Štrbac, dosadašnja voditeljica fotogalerije KIC-kluba, ostavila je u nasljeđe galeriji zanimljiv projekt. Naime, šestero studenata povijesti umjetnosti ove je godine dobilo priliku osmisliti program galerije i okušati se u kustoskom radu. Projekt je nazvan Katapult 6, a šestero studenata (Ivana Bago, Irena Borić, Vladimir Čajkovec, Ivana Hanaček, Marta Kiš, Ana Kršinić-Lozica) ovogodišnjim programom namjeravaju, kako sami kažu, katapultirati nove generacije autora. Dakako, program ne zaobilazi izlaganje poznatih imena fotografske scene, a kao sastavni dio programa osmišljena su i popratna događanja uz svaku izložbu, kao što su performansi, videoprojekcije, tribine, koncerti.

Izložbom mladog autora Domagoja Kunića (1977) pod naslovom 11 otvorena je izlagačka sezona. Kunić se predstavio sa jedanaest crno-bijelih portreta svojih prijatelja. Fotografije intimne po sadržaju i pristupu atmosferski su ujednačene i djeluju cjelovito kao ciklus. Crni rub koji je uvećan do dimenzija paspartua naizgled ih dobro uokviruje i rekadrira strogi kvadratni format u izduženi pravokutni. Dizajnerski dobro, no izrazito crnilo okvira rekla bih oslabljuje nježnu tonsku skalu samih fotografija, tako da gledajući ih pojedinačno fotografije gube na snazi. Modeli djeluju opušteno, pogleda usmjerena ne toliko izvan kadra koliko prema unutra, uhvaćeni su kao u nekoj egzistencijalnoj stanci, trenutku kontemplacije. To ciklusu daje poseban čar i ujednačenost. Izložbu možete pogledati do 31. siječnja.

Špralja u Badrovu

Zagreb Jedan od starih majstora fotografije, Joso Špralja (1929), izložio je u galeriji Badrov neke od svojih crno-bijelih fotografija nastale još pedesetih godina. Višestruko nagrađivan autor, koji je priznanja stekao kako u Hrvatskoj tako i inozemstvu, oduševljava snažnim dokumentarizmom i danas. Fotografije ljudi i mediteranskoga krajolika i gotovo zaboravljena težačkog života djeluju filmski snažno i upozoravaju na važan utjecaj, kako kaže Branka Hlevnjak u katalogu, talijanskoga filmskog neorealizma. Zamjetan je i grafizam u pristupu dijelu fotografija, uspostavljanje jakih crno-bijelih linijskih i plošnih odnosa koje je Špralja tražio i u fotografiji, ne mareći više toliko za motiv. Izložba ostaje otvorena do 12. veljače.

London i osamdesete

Derek Ridgers, Club and Street Portaits 1978-1987, Val Williams, Photoworks, 2004. Upravo objavljena fotomonografija Dereka Ridgersa doživljaj je za sve ljubitelje kako dobre portretne fotografije tako i urbanoga stila života osamdesetih godina. Subkulturna klupska scena Londona kao i život na ulici, punkeri, skinheadi i šaroliko novoromantičarsko društvo onoga doba dobilo je svoga kroničara u Dereku Ridgersu, čiji je rad bio sveprisutan u glazbenim magazinima. Uz bogatu biografiju autora koji je svojim radom pratio londonsku klupsku scenu više od dvadeset pet godina, u knjizi se nalazi tekst Vala Williamsa, koji je fotomonografiju osmislio i uredio. Knjiga je objavljena uz izložbu koja je bila održana u Brighton Museumu, a može se naručiti na www.cornerhouse.org.

Tanja Masnec Šoškić

Vijenac 284

284 - 20. siječnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak