Vijenac 284

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

U Berlinu dvije godine poslije

U Berlinu dvije godine poslije

slika

Berlin Simon Rattle kaže da su prve dvije godine na čelu Berlinske filharmonije bile burne, ali je zadovoljan dosadašnjim radom. Jedan od najvećih izazova, izjavio je u intervjuu za londonski »Guardian«, bio je pomaknuti repertoar iza 19. stoljeća gdje se orkestar osjeća kod kuće. »Glazbenici su otvoreni i vrlo znatiželjni. Ali uvijek žele znati zašto nešto radimo.« Rattle kaže da je bio izazov uvoditi suvremenu glazbu u repertoar orkestra, uključujući mnoge njegove britanske favorite kao što su Thomas Ad#s i Mark-Anthony Turnage. »Orkestar je bio krajnje zabrinut, pa čak pomalo i histeričan zbog Aure, sjajne skladbe finskoga skladatelja Magnusa Lindberga. Stoga su se prilično iznenadili odličnim prijemom ove skladbe kod publike na japanskoj turneji«.

Gilbert Hetherwick na čelu Sonyja i BMG-a

New York Gilbert Hetherwick prvi je predsjednik ujedinjenih klasičnih odjela diskografskih kuća Sony i BMG. Po njegovim nadzorom odsad su etikete RCA Red Seal, Sony Classical, Odyssey, Deutsche Harmonia Mundi i Arte Nova. Peter Gelb, dosadašnji predsjednik Sony Classics, u međuvremenu je preuzeo mjesto intendanta Metropolitana.

Tužni povratak u rodni kraj

Milano Slavni talijanski tenor Giuseppe Di Stefano (83) prevezen je u Milano nakon fizičkog napada nepoznatih napadača u obiteljskoj vili u mjestu Diani, nekih četiri stotine trideset i pet kilometara južno od Nairobija u Keniji. Odmah po slijetanju na aerodrom hospitaliziran je u gradskoj bolnici San Raffaele, prenosi agencija ANSA. Di Stefano je nastupao u najvećim opernim kućama, uključujući milansku Scalu, njujorški Metropolitan, operne kuće u Beču i Berlinu. Bio je aktivan sve do 1990. godine.

Glazba i tehnologija

Sinfonia - virtualni orkestar Sinfonia je virtualni orkestar, kompjutorski sustav koji, kažu svjedoci, reproducira zvuk simfonijskog orkestra zapanjujuće vjerodostojno. Sofisticirana oprema, kojom upravlja jedna jedina osoba, u stanju je u realnom vremenu kontrolirati tempa i dinamike, te prilično uspješno zamijeniti veliki orkestralni aparat. Projekt je osmišljen 1999. u njujorškoj kompaniji Realtime Music Solutions, a danas se primjenjuje u šest produkcija na Broadwayu, te u još dvadeset kompanija širom Amerike, kao i u Londonu. U operi iz Brooklyna prošle je godine uz pomoć Sinfonie postavljena Čarobna frula, a u ovoj se planira Figarov pir. U toj produkciji sudjelovat će tek deset živih svirača, a sve ostalo zamijenit će tehnologija. Sinfoniu nije moguće kupiti. Tjedni najam košta između tristopedeset i dvije i pol tisuće USD, ovisno o složenosti produkcije koja za sobom povlači i složenost sustava. Prosječna cijena jednoga glazbenika u orkestru po predstavi iznosi oko stotinu i pedeset USD. Mnogi organizatori u kulturi tvrde da će upravo uz pomoć Sinfonie preživjeti teška vremena te jednostavnije organizirati skupe turneje. Orkestralni se glazbenici s druge strane bune, jer ostaju bez radnih mjesta. http://www.rms.biz/

Diskografija

Prvi albumi iz Gardinerove proizvodnje

London John Eliot Gardiner (61), ugledni britanski dirigent, objavljuje prve albume pod vlastitom diskografskom etiketom, koju je pokrenuo nakon raskida dugogodišnjeg ugovora s velikom njemačkom diskografskom kućom Deutsche Grammophon. Kad je uprava Deutsche Grammophona odlučila na led staviti njegov projekt integralnoga snimanja Bachovih kantata, Gardiner je dobio na raspolaganje sve postojeće snimke. Prve dvije kantate u Gardinerovoj nakladi pojavljuju se sada na tržištu. Producentica Isabella de Sabata uvjerena je i u financijski uspjeh projekta, uz prodaju od pet tisuća komada po naslovu. Gardiner je objasnio pokretanje vlastite etikete kao »logičnu progresiju«. Žali, međutim, što će generacija mladih glazbenika biti zakinuta za iskustvo snimanja. U budućnosti diskografske kompanije neće biti zainteresirane za mlade talente, »osim ako ne nose mokre bikinije«, zaključio je.

Borko Špoljarić

Vijenac 284

284 - 20. siječnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak