Vijenac 284

Film

Prošlost i sadašnjost

Mato Kukuljica, Zaštita i restauracija filmskog gradiva, ur. Mato Kukuljica, Hrvatski državni arhiv - Hrvatska kinoteka Zagreb, Zagreb, 2004.

Prošlost i sadašnjost

Mato Kukuljica, Zaštita i restauracija filmskog gradiva, ur. Mato Kukuljica, Hrvatski državni arhiv - Hrvatska kinoteka Zagreb, Zagreb, 2004.

Kao rezultat dvadesetpetogodišnjeg rada uglednog znanstvenika Mate Kukuljice na zaštiti i restauraciji Nacionalne filmske zbirke od utemeljenja Hrvatske kinoteke nastala je knjiga koja se ponajprije može promatrati kao uputa odnosno promišljanje o čuvanju, zaštiti i restauraciji filmskoga gradiva. Autor želi dati potpuni uvid u europsku i svjetsku filmsku arhivsku teoriju i praksu zaštite i restauracije filmskog gradiva, ali i iznijeti kritička stajališta o nekim još nedefiniranim i nedorečenim stručnim i znanstvenim problemima. Knjiga je osmišljena kao djelo u dvanaest poglavlja, a to su: Prve ideje o potrebi čuvanja filmskog gradiva i osnivanje filmskih arhiva, Pregled razvitka kinematografskog medija, Osnovne karakteristike filmske vrpce, Identifikacija filmskog gradiva, Metode i mjere zaštite filmskog gradiva, Zaštita i restauracija filmskog gradiva, Rekonstrukcija filmskog gradiva, Nove elektronske tehnologije - pomoć u restauriranju filmskog gradiva, Projekt zaštite, restauracije i rekonstrukcije Nacionalne filmske zbirke, Projekt cjelovite zaštite i restauracije Nacionalne filmske zbirke (1995-2015) - pojedinačni primjeri, Teorijska i praktična pitanja restauracije i rekonstrukcije filmskog gradiva i Etički kodeks o zaštiti i restauraciji filmskog gradiva. Prvo poglavlje govori o početnoj ideji o pohrani filmskoga gradiva iz 1898. i daje pregled ukupnoga stanja svjetske filmske baštine. Drugo poglavlje daje povijesni pregled nastanka filmskog medija, dok je treće posvećeno osnovnim karakteristikama filmske vrpce. Četvrto pak poglavlje nastoji obrazložiti vrlo složenu i zahtjevnu disciplinu identifikacije filmskoga gradiva, a peto naglasak stavlja na malo korištene preventivne metode zaštite filmskoga gradiva.

SADAŠNJOST I BUDUĆNOST

Šesto je poglavlje posvećeno praktičnim problemima restauracije filmskog gradiva, a sedmo analizira metodu rekonstrukcije istog. Osmo poglavlje povezuje sadašnjost zaštite filmskoga gradiva s budućnošću, a deveto daje uvid u stvaranje Nacionalne filmske zbirke. Deseto pak poglavlje razmatra projekt cjelovite restauracije i pojedinačne primjere restauracije Nacionalne filmske zbirke. U jedanaestom poglavlju govori se o teorijskim i praktičnim pitanjima restauracije filmskoga gradiva, dok dvanaesto razmatra Etički kodeks arhivista iz 1996, odnosno Etički kodeks filmskih arhiva iz 1998. godine, pritom ukazujući na temeljne postavke i probleme u zaštiti integralnosti filmskoga djela podložna uništenju i manipulaciji. Na kraju poglavlja Kukuljica daje prijedlog etičkoga kodeksa restauracije filmskog gradiva.

A kako se u nas nitko sustavnije ne bavi područjem zaštite i restauracije filmskoga gradiva, taj je znanstveni rad Mate Kukuljice dobrodošao i hvalevrijedan potez koji na cjelovit i sveobuhvatan način sakuplja i sistematizira sva dostupna iskustva s ovoga relativno novog znanstvenog područja i koji ukazuje kako na otvorene probleme tako i na dosegnute rezultate u ovoj zasebnoj znanstvenoj disciplini i djelatnosti unutar znanstvenoga područja filmske arhivistike.

Katarina Marić

Vijenac 284

284 - 20. siječnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak