Vijenac 284

Film

OCEANOVIH DVANAEST (OCEAN’S TWELVE), RED. STEVEN SODERBERGH

Jedanaest, dvanaest...

Oceanovih 12 ostaju ponaprije nepretenciozna zabava, temeljno holivudska inačica dobro skrojena komada

OCEANOVIH DVANAEST (OCEAN’S TWELVE), RED. STEVEN SODERBERGH

Jedanaest, dvanaest...

Oceanovih 12 ostaju ponaprije nepretenciozna zabava, temeljno holivudska inačica dobro skrojena komada

Nakon što je postigao puni komercijalni pogodak remakeom prvoga zajedničkog pojavljivanja Sinatrina klana Oceanovih jedanaest, Steven Soderbergh u pravoj se holivudskoj maniri odlučio i na nastavak, koji se, posve prirodno, zove Oceanovih dvanaest, a s obzirom da znamo da se brojevi protežu u beskonačnost, to smo možda dobili i najavu nečega što bi moglo postati najdulja filmska serija uopće. I ovaj je film, kao i njegov prethodnik, dio svojevrsna trenda oživljavanja ležernih krimića, i to ponajprije filmova pljačke osobito popularnih šezdesetih godina, desetljeća koje na filmu oživljava i zavodljivi glas Ornele Vanoni.

Dok su, međutim, Jedanaestorica bila dramaturški čvršća i usredotočena na pljačku kockarnice, Dvanaestorica su, dijelom i zbog pretpostavke da publika glavne likove, njihove osobine i odnose već zna, znatno fragmentiranija i razlivenija. Ovaj film tako s lakoćom mijenja geografske prostore, od SAD do Nizozemske, Italije i napokon Portugala, kao i konkretne ambijente, a jednako lako prelazi s pojedinih likova na druge, pa se u jednom stadiju priče zanemare dvojica protagonista (George Clooney i Brad Pitt). Oni naime završavaju u zatvoru, a fabula se nakratko usredotočuje na lik Julije Roberts, koja potom pokušava ostvariti naum Clooneyjeve ekipe i ukrasti Fabergéovo jaje. Pritom se film vješto poigrava različitim razinama iluzije pa se tako lik koji Roberts tumači pretvara da je filmska zvijezda Julia Roberts, dok joj u toj igri nesvjesno sekundira Bruce Willis koji se pak pojavljuje izravno tumačeći sama sebe.

ILUZIONISTIČKI MEDIJ

Ta se zabavna dosjetka elegantno uklapa u neobvezni ton cijeloga filma, također i u poetiku kriminalističkoga žanra, u kojem varanje i laganje imaju ključno mjesto, a dobronamjerni bi gledatelj mogao tu tražiti i ironiziranje holivudskog sustava zvijezda pa i aluzije na sam filmski medij kao temeljno iluzionistički. Onkraj takvih spekulacija, film se lako definira i u kontekstu dviju najtrajnijih i najraširenijih rodnih oznaka svih holivudskih filmova, u njihovo određivanje kao romance i kao komedije. U skladu s prvom oznakom, temelji se na potrazi, i to onoj za blagom (u formi pokušaja pljačke), pustolovine koje gledamo zaista se mogu beskonačno nadvezivati jedna na drugu (opravdavajući tako još jednom i broj u naslovu filma), dok elaborirani i zapravo vrlo iscrpljujući pokušaji krađe odgovaraju metaforičkoj ritualnoj borbi s demonskim silama. U skladu pak s drugim određenjem (dakako slabije istaknutim od prvoga) sastavni dio fabule čini problematiziranje funkcioniranja i ponovne uspostave muško-ženskog para, a nije nevažno i da se, u tradiciji tzv. stare komedije, prikazuje junakinja (Catherine Zeta Jones) koja prolazi kroz preobrazbu. Ona se naime, jedina od svih, inače karakterno statičnih, likova u flmu, mijenja pa, kao Interpolova agentica, naposljetku ipak prihvaća mogućnost kršenja zakona kao legitimne egzistencije, pače takve koja je etički slobodnija. Stoga bi se, upravo zbog spomenute promjene, moglo spekulirati o njoj kao pravom junaku filma, barem na karakerološkoj razini, čemu pridonosi završni kadar usredotočen upravo na nju. I uz ovakve kontekstualizacije, a možda upravo zahvaljujući njima, Oceanovih 12 ostaju ponaprije nepretenciozna zabava, temeljno holivudska inačica dobro skrojena komada.

Bruno Kragić

Vijenac 284

284 - 20. siječnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak