Vijenac 284

Glazba

CD JAZZ: HANK MOBLEY, NO ROOM FOR SQUARES, BLUENOTE

Hard-bop jazz

CD JAZZ: HANK MOBLEY, NO ROOM FOR SQUARES, BLUENOTE

Hard-bop jazz

U današnjoj je suvremenoj jazz-diskografiji zamjetno sve brojnije prebacivanje klasičnih, povijesno vrijednih snimaka s vinilskih LP-ploča na kompakt-diskove. Pritom se razumljivo rabi sva moguća akustična tehnika kako bi se snimke što je više moguće pročistile i osvježile. Uspijeva to neki put bolje, neki put lošije, ali je najvažnije da dokumenti budu sačuvani.

Odnosi se to i na CD tenor-saksofonista Hanka Mobleyja, jednog od viđenijih potpisnika ugovora s etiketom Blue Note iz pedesetih i šezdesetih godina prošloga stoljeća. Pročišćena je reedicija glazbenoga materijala montirana, što nije rijedak slučaj, od dvaju LP-albuma, te je na taj način neka vrst kompilacije dvaju Mobleyjevih kvinteta različita sastava, ostvarena pod zajedničkim naslovom No Room For Squares. U prvom je kvintetu Mobley imao trubača Leeja Morgana, pijanista Andrewa Hilla, kontrabasista Johna Orea i bubnjara Phillyja Joea Jonesa. U drugom Leeja Morgana zamjenjuje također izvrstan trubač slična stila Donald Byrd, pijanista Hilla danas istaknuti i jedan od vodećih svjetskih pijanista jazza Herbie Hancock, kontrabasista Johna Orea Butch Warren, dok u sastavu ostaje bubnjar Philly Joe Jones.

DOKUMENT VREMENA

Stil kojim su svirali Mobleyjevi sastavi bio je profilirani crnački hard-bop jazz, a ovaj nam disk u slučaju originala Hanka Mobleyja No Room For Squares i balade Leeja Morgana Carolyn, donosi čak i po dvije verzije iste skladbe, snimljene u raznim terminima. Nekima se takva odluka kompilatora može u prvi mah učiniti neobičnom, pa čak i nepotrebnom, no ona je uvijek opravdana jer se izvedbe vrednuju prema neponovljivim inventivnim improvizacijama.

U opusima vodećih crnačkih džezista iz spomenutog vremena, te napose onih koji su snimali za etikete Blue Note i slične, bilo je uvijek originalnih skladbi, bluesa ili tema s obilježjima takozvanoga soul-jazza, temeljenih na tradicijskim melodijskim i harmonijskim elementima američke crnačke glazbene baštine. Jedan je od primjera na ovom CD-u blues Leeja Morgana Me ’N You, dok u skladbi signifikantna naslova No Room For Squares, uza sve već spomenute hard-bop osobine, slušamo i efektne chase koruse puhača s jedne, i bubnjara Phillyja Joea Jonesa s druge strane. Old World, New Imports i Up A Step izvedene su u već spomenutu drugom sastavu, članovi kojeg nas podsjećaju i na tri različita razdoblja kvinteta Milesa Davisa.

Hank Mobley bio je jedan od jačih predstavnika poslijeparkerovskoga razdoblja jazza te slijedom toga i hard-hopa. Kretao se u krugu tada vodećih figura tog stilskog pravca, kao što su bili Art Blakey, Horace Silver pa i Dizzy Gillespie, a njegovi će u ovom tekstu spomenuti suradnici istaknuta mjesta naći i u malim sastavima legendarnoga Theloniousa Monka.

Kompilaciju No Room For Squares valja dakle promatrati, slušati i prihvatiti kao dobrodošao dokument jednog za jazz vrlo važna i vrijedna razdoblja.

Mladen Mazur

Vijenac 284

284 - 20. siječnja 2005. | Arhiva

Klikni za povratak