Vijenac 282

Film

Clementov opus (Les Choristes), red. Cristophe Barratier

Pjesma zaboravljenih

Svojim laganim tonom u pristupu (bazno dickensovskoj) građi Clementov opus bliži je uracima poput Billyja Eliotta ili Društva mrtvih pjesnika negoli tematskim mu srodnicima Magdalenine sestre ili Pjesma za odrpanca

Clementov opus (Les Choristes), red. Cristophe Barratier

Pjesma zaboravljenih

Svojim laganim tonom u pristupu (bazno dickensovskoj) građi Clementov opus bliži je uracima poput Billyja Eliotta ili Društva mrtvih pjesnika negoli tematskim mu srodnicima Magdalenine sestre ili Pjesma za odrpanca

Smješten u četrdesete godine 20. stoljeća u ruralnu Francusku, u školu za problematične dječake, redateljski debi Cristophea Barratiera Clementov opus prezentira dobro poznatu i jednako tako dobro prožvakanu temu o odnosu (duhovno) naprednog i senzibiliziranog učitelja koji inspirira učenika(e) (mahom one od kojih su svi digli ruke ili žive u toliko rigidnim uvjetima da do izražaja niti ne može doći njihova osobnost) na pronalaženje pravog životnoga puta, na vjeru u sebe i svoje mogućnosti. Formula je to, naime, u raznim varijacijama korištena u mnogim filmovima; ipak, unatoč zadanostima koje su kao podžanr postavili predšasnici, Barratier iznjedruje začudno svjež film. Naime, usprkos recikliranom neoriginalnom motivu premise, bez baznih iznenađenja (jedan je to od onih uradaka u kojem je sve uredno i konvencionalno predvidivo, na svome mjestu - glumci, fotografija, scenografija, režija, scenarij... ), film je prepun šarma - istog onakvog kakvog učitelj (simpatična ekranska nazočnost Gerarda Jugnota) vidi u svojim učenicima. Stoga je svojim laganim tonom u pristupu (bazno dickensovskoj) građi Clementov opus bliži uracima poput Billyja Eliotta ili Društva mrtvih pjesnika negoli tematskim mu srodnicima Magdalenine sestre ili Pjesma za odrpanca.

Ljupka ubavost

Skromno je to i toplo djelce koje dobrohotnošću kakvu pronosi svakako spada u blagdanski repertoar i dio božićne atmosfere; a što je najvažnije - ne stidi se svojih dobrih vibracija odnosno ni ne pokušava ih prekriti pretencioznim intelektualizmom i psihologiziranjem. Ipak, njegova ganutljiva ljupka ubavost ne zanemaruje svoju mračniju stranu, što je savršeno prepoznala i dočarala fotografija Dominique Gentil u kojoj starinski nostalgični interijeri i eksterijeri pokrajine Puy-de-Dome, kroz neobične no nenametljive kuteve i osvjetljenja pronose ozračje prohujalog, tradicije, ali i korijenske ideje filma - umjetnošću do karakterne preobrazbe. Naime od odbačenih i kriminalu sklonih štićenika doma učitelj stvara fascinantan zbor, time mijenjajući ne samo njihove živote. Jer, jedan ‘zaboravljeni’ učitelj-propali skladatelj tako pronalazi nadu u jednako ‘zaboravljenim’ dječacima; oni jednako tako kroz ‘zaboravljenog’ pronalaze sebe. Pjevanje postaje sublimacija grubosti njihova miljea, života, svakodnevnice, baš kao što i glazba Bruna Coulaisa (dobitnica ovogodišnje Europske filmske nagrade) nadahnjuje naraciju i s njome je neraskidivo povezana. Pa ako su ti koralni napjevi katkad i dominantni i zauzimaju isuviše prostora, baš kao što se kao zamjerka djelu može uzeti ponešto konfuzna flashback struktura odnosno suvišak sentimentalnosti; cjelokupan rezultat ipak je superiorno realizirana feel-good drama, tempirana i više-manje izbalansirana u svim svojim sastavnicama. A to je samo po sebi sasvim dovoljna preporuka.

Katarina Marić

Vijenac 282

282 - 23. prosinca 2004. | Arhiva

Klikni za povratak