Vijenac 282

Fotografija

IZ ZBIRKE HRVATSKE FOTOGRAFIJE FOTOKLUBA ZAGREB: VINKO ŠEBREK

Likovnost pristupa

IZ ZBIRKE HRVATSKE FOTOGRAFIJE FOTOKLUBA ZAGREB: VINKO ŠEBREK

Likovnost pristupa

Vinko Šebrek rođen je 1941. u selu Šebreki kod Karlovca. Srednju školu završava u Karlovcu, a Vojnu zrakoplovnu akademiju godine 1965. u Zadru. Od tada pa do 1991. službuje u vojnom zrakoplovstvu u Beogradu, Zagrebu, Bihaću, Ljubljani, Brežicama i na kraju ponovno u Zagrebu.

Fotografijom se bavi još od srednje škole, od godine 1958, kao član Fotokluba Karlovac. Od tada pa nadalje neprekidno djeluje u fotografskim sekcijama ili fotoklubovima u mjestima gdje je živio i radio.

U Brežicama u Sloveniji predsjednik je Foto-kinokluba Brežice u razdoblju od 1974. do 1984. U tom je razdoblju i član izvršnog odbora Fotozveze Slovenije te član više komisija i odbora koji su djelovali pri Savezu.

Godine 1991. priključuje se kao dragovoljac u Domovinskom ratu obrani domovine, gdje obnaša niz odgovornih dužnosti. Sada je na službi u Glavnom stožeru Oružanih snaga Republike Hrvatske s činom brigadira.

Članom Fotokluba Zagreb postaje 1996. da bi već 1997. preuzeo dužnost predsjednika Kluba, koju obavlja do današnjih dana. S visokim smislom za organizaciju, u najkraćem roku uvodi u klupski život prijeko potreban izgubljeni red. Sređuje se administracija i razrađuje dugoročni plan rada. Obnavlja se nakon višegodišnjega zastoja i Zagreb salon, međunarodna izložba fotografije. Održavaju se i razne vrste fototečajeva, uspostavlja se aktivna suradnja s klubovima u zemlji i inozemstvu, sređuje se klupska knjižnica i nabavljaju nove knjige. Za svoj organizacijski rad dobio je i niz priznanja.

Član je i Izvršnog odbora zagrebačkoga Foto-kinosaveza.

Bavi se i pisanjem tekstova i stručnih osvrta u katalozima fotografskih izložbi. Autor je i više stručnih članaka u časopisima i dnevnim listovima.

Osim na organizacijskom planu Šebrek je i aktivni izlagač. Do danas je izlagao na više od sto grupnih izložbi u zemlji i inozemstvu, pri čemu osvaja pedesetak nagrada ili priznanja. Održao je i više od trideset samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu.

Živi i radi u Zagrebu.

Vladko Lozić


slika

Naša fotografska scena već godinama pamti i prati ostvarenja Vinka Šebreka, autora čiji je osjećaj za fotografiju doista poseban. Snagom i znanjem, otvorenošću prema različitim utjecajima, načinom gledanja i spontanom komunikacijom, kreira autorski izričaj i oblikuje svoju fotografsku ličnost. Njegova iznimna vizualna kultura uvijek živi u suglasju s majstorstvom, s poznavanjem i živim razumijevanjem svijeta. Sve to često naglašava ona nužna poetska dimenzija, koja kao da se izjednačuje s poetičnošću prostora i tema koje istražuje i svojom kamerom gotovo zaljubljeno bilježi.

Težeći da na snimcima uhvati i zadrži duh autentičnoga života, okreće se life-fotografiji, koja postaje i ostaje njegovo stvaralačko određenje. Koristeći se svim datostima medija nastoji i one obične prizore i događanja pretvoriti u zanimljiva ostvarenja, likovno posve jasna, zanatski dotjerana i gotovo literarno ispričana. Obično škljocanje samo ga naoko ne zanima, a i onda kada od njega ne bježi ostvaruje izvanredne likovne dokumente. A kada ga nakana povede prema portretu, ponaša se posve obrnuto. Pretvara se u uporna i zahtjevna kreatora, koji će s mnogo strpljenja pripremiti svoje modele, postaviti ih i organizirati u prostoru poput staroga majstora koji umije ostvariti željenu atmosferu i svoju ideju dovesti do kraja. Upravo takve fotografije čine lijepu simbiozu između naučena i eksperimentalnog, između klasičnih i novih složenijih mogućnosti.

Živeći i službujući u mnogim gradovima i krajevima sve ih je njegova kamera zabilježila, a mi ćemo zapaziti kako je na svima prisutan čovjek, njegov rad i njegovo djelo. I ovdje se čvrsto drži vlastita stajališta, u kojem se dokumentarno i estetsko isprepleću kao dvije najvažnije fotografske datosti.

Šebrekovi radovi katkad su pojedinačne i završene cjeline, a ponekad tematski zaokružene grupe fotografija, ali uvijek tehnički besprijekorne, osim onda kada, u interesu kreativnoga stvaralačkog izraza, namjerno zanemaruje njihovu tehničku obradu.

Unatoč tomu što se u najvećem dijelu stvaralaštva bavio life-fotografijom, u svom je nastojanju nalazio prostora i za eksperimente, u kojima je raznim postupcima, na negativu ili pozitivu, ostvario sjajne likovne rezultate. Svi ti postupci, dakako, nisu novi, ali njegovom imaginacijom i vještinom postaju nam ponovno zanimljivi.

Zdenko Kuzmić

Vijenac 282

282 - 23. prosinca 2004. | Arhiva

Klikni za povratak